sobota, 11 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    KE kwestionuje plany dotyczące regulacji stawek MTR w Polsce

    Zobacz również

    Komisja Europejska zwróciła się pisemnie do polskiego organu regulacyjnego ds. telekomunikacji (UKE), aby wyrazić swoje poważne wątpliwości co do zgodności z prawem unijnym proponowanego przez UKE uregulowania kwestii stawek za zakańczanie połączeń w sieciach łączności ruchomej (ang. mobile termination rates, MTR). Komisja uważa, że wobec braku właściwie nałożonych obowiązków kontroli cen przedstawiona przez UKE propozycja niesie ze sobą niebezpieczeństwo.

    - Reklama -

    Po raz pierwszy Komisja podjęła decyzję o wykorzystaniu swoich nowych uprawnień na mocy art. 7a dyrektywy ramowej w sprawie telekomunikacji  do nadzorowania środków naprawczych zaproponowanych przez krajowe organy regulacyjne.

    Stawki za zakańczanie połączeń w sieciach łączności ruchomej to ceny hurtowe, które operatorzy telekomunikacyjni nakładają na siebie nawzajem za łączenie połączeń przychodzących do abonentów korzystających z ich sieci i które w ostatecznym rozrachunku włączane są do cen połączeń telefonicznych. Komisja zakwestionowała propozycję UKE polegającą jedynie na publikowaniu zalecanych stawek MTR w niewiążącej formie na stronie internetowej UKE, a nie na uregulowaniu MTR w drodze prawnie wiążących, bezpośrednio obowiązujących decyzji regulacyjnych. Komisja obawia się, że takie podejście oznaczałoby brak przewidywalności i pewności prawnej dla uczestników rynku, umożliwiając znaczne odstępstwa od zasad regulacyjnych UE zapisanych w zaleceniu Komisji z 2009 r. w sprawie uregulowań dotyczących stawek za zakańczanie połączeń w sieciach łączności stacjonarnej i ruchomej w UE (IP/09/710 i MEMO/09/222) oraz byłoby niezgodne z ważnymi wymogami proceduralnymi.

    Komisja uważa, że wobec braku właściwie nałożonych obowiązków kontroli cen przedstawiona przez UKE propozycja niesie ze sobą niebezpieczeństwo umożliwiania operatorom nakładania cen przekraczających poziomy jedynie „zalecane” przez UKE. Może to prowadzić do sporów między operatorami oraz do zbędnych kosztów regulacyjnych.

    Neelie Kroes, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiadająca za sprawy agendy cyfrowej, stwierdziła: –Propozycja UKE wzbudziła zastrzeżenia co do zgodności z obowiązkiem organu regulacyjnego w zakresie promowania przewidywalności regulacyjnej i symetrycznych taryf odzwierciedlających niskie koszty świadczenia tych usług. Spodziewam się, że UKE będzie ściśle współpracować z Komisją i innymi organami regulacyjnymi w celu doprowadzenia do większej przejrzystości i przewidywalności na polskim rynku w odniesieniu do usług zakańczania połączeń w sieciach łączności ruchomej.

    Kontekst
    Artykuł 7 nowej dyrektywy ramowej w sprawie telekomunikacji zobowiązuje krajowe organy regulacyjne do zgłaszania Komisji, BEREC (Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej) oraz organom regulacyjnym ds. telekomunikacji w innych państwach członkowskich UE środków, które zamierzają wprowadzić celem rozwiązania problemów na rynku. Krajowe organy regulacyjne ds. telekomunikacji muszą w możliwie najszerszym zakresie uwzględnić zalecenia Komisji, takie jak zalecenie w sprawie stawek za zakańczanie połączeń.

    Komisja, w ścisłej współpracy z BEREC, omówi z UKE podniesione kwestie oraz ewentualne zmiany proponowanych środków w celu zapewnienia ich zgodności z prawem UE oraz wyeliminowania barier na jednolitym rynku europejskim, które mogą powstać w wyniku wprowadzenia tych środków. Dogłębny przegląd zgłoszonych środków będzie trwać do trzech miesięcy. Po zakończeniu tego procesu Komisja może wydać zalecenie, zwracając się do krajowego organu regulacyjnego o wprowadzenie zmian do projektowanego środka naprawczego lub jego wycofanie.

    Poważne wątpliwości Komisji dotyczące projektowanego środka zostały przekazane UKE zgodnie ze zmienioną „procedurą na podstawie art. 7” określoną w unijnej dyrektywie ramowej dotyczącej sieci i usług łączności elektronicznej, która weszła w życie w maju 2011 r. Procedura na podstawie art. 7 pozostawia organom regulacyjnym pewną swobodę umożliwiającą im dostosowanie podejścia celem osiągnięcia skutecznej konkurencji na ich krajowych rynkach telekomunikacyjnych, ale jednocześnie nakłada na nie obowiązek zgłaszania Komisji projektowanych środków, tak by zapewnić spójność w całej UE. W sytuacji gdy środki te dotyczą kwestii definicji rynku oraz analizy znaczącej pozycji rynkowej, Komisja może zażądać od organu regulacyjnego wycofania środka po przeprowadzeniu trwających dwa miesiące szeroko zakrojonych konsultacji. W przypadku środków regulacyjnych (jak ma to miejsce w obecnym przypadku) Komisja może wyrazić swoje poważne wątpliwości i rozpocząć dogłębny przegląd, który może trwać do trzech miesięcy. Podczas tego przeglądu Komisja, BEREC i zainteresowany organ regulacyjny powinni ściśle ze sobą współpracować, tak by określić najbardziej odpowiednie i skuteczne środki naprawcze, uwzględniając jednocześnie cel ram regulacyjnych UE i opinie uczestników rynku oraz potrzebę zapewnienia rozwoju jednolitej praktyki regulacyjnej.

    Nowe przepisy umożliwiają również Komisji przyjmowanie dalszych środków harmonizacji w postaci zaleceń lub (wiążących) decyzji, jeżeli różnice w podejściach regulacyjnych krajowych organów regulacyjnych, w tym środków naprawczych, występują w całej UE w dłuższej perspektywie, np. w sprawie warunków dostępu szerokopasmowego lub w sprawie stawek za zakańczanie połączeń w sieciach łączności ruchomej.

    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Teraz z Copilot dla Microsoft 365 możesz porozmawiać po polsku

    Dane z nowego, czwartego już raportu Microsoft Work Trend Index wskazują jednoznacznie, że AI przekształca nie tylko sposób wykonywania...