środa, 8 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Załatwiaj sprawy urzędowe online

    Zobacz również

    Zamiast tracić czas na stanie w kolejce w urzędzie, możesz załatwić sprawy urzędowe w zaciszu swojego domu – przez internet. Czy to możliwe? Oczywiście! Wystarczy, że masz profil zaufany. Dzięki niemu urzędowych formalności możesz dopełniać nawet w nocy i w weekendy.

    - Reklama -

    Załatwiaj sprawy urzędowe online!
    Jeśli masz PESEL oraz dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport lub kartę pobytu) – możesz mieć też profil zaufany. Usługa jest bezpłatna.

    2 w 1 – środek identyfikacji elektronicznej i od razu podpis elektroniczny
    Profil zaufany (PZ) to wyjątkowe narzędzie. Dzięki niemu nie tylko możesz potwierdzić swoją tożsamość w internecie, ale też złożyć podpis elektroniczny (podpis zaufany).

    Złożysz podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą. Podpis zaufany ma wobec podmiotów publicznych taką samą wagę jak podpis odręczny.

    Profil przyda się też przy instalacji aplikacji mObywatel, potwierdzisz nim swoją tożsamość przy pierwszym uruchomieniu. Posługując się profilem zaufanym, zalogujesz się również do systemów informatycznych administracji publicznej, takich jak: portal mObywatel, portal GOV.pl, Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-Urząd Skarbowy, portal Empatia, Biznes.gov.pl, Praca.gov.pl i wiele innych. Lista serwisów publicznych stale się powiększa.

    Klucz do e-administracji
    Sprawy urzędowe, które można załatwić przez internet to e-usługi. A ponieważ e-administracja wciąż się rozwija, to jest ich coraz więcej. Oto kilka najpopularniejszych:

    Wyślij pismo ogólne
    Chcesz załatwić nietypową sprawę przez internet? Złożyć podanie, wniosek, skargę lub zgłoszenie? Wypełnij formularz pisma ogólnego i wyślij go do wybranego urzędu lub podmiotu publicznego.

    Zgłoś urodzenie dziecka
    Jeśli urodzi ci się dziecko, musisz je zgłosić do odpowiedniego urzędu stanu cywilnego (USC). Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL i zamelduje.

    Zgłoś zbycie/nabycie pojazdu
    Na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę.

    Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego
    Gdy kierownik urzędu stanu cywilnego (USC) zarejestruje urodzenie, małżeństwo lub zgon, dostaniesz bezpłatnie odpis skrócony aktu. Za każdy kolejny odpis aktu zazwyczaj trzeba zapłacić opłatę skarbową. Odpis możesz dostać w formie papierowej lub elektronicznej.

    Sprawdź swoje punkty karne
    Jesteś kierowcą i chcesz sprawdzić, ile masz punktów karnych? Możesz zapytać o nie w komisariacie policji lub – za pomocą usługi systemu CEPiK 2.0 – uzyskać dostęp do aktualnych danych z ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego.

    Wymelduj się z pobytu stałego
    Zmieniasz miejsce stałego zamieszkania? Wymelduj się. Uwaga! Jeśli chcesz od razu zameldować się w nowym miejscu, nie korzystaj z tej usługi. Obie sprawy – wymeldowanie i zameldowanie – załatwisz jednym zgłoszeniem Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące.

    Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy
    Zmieniasz miejsce zamieszkania? A może wracasz z zagranicy i nie masz meldunku w Polsce? Pamiętaj, żeby się zameldować.

    Podpisz dokument elektronicznie
    Skorzystaj z tej usługi, jeśli potrzebujesz wysłać gdzieś w załączeniu podpisany elektronicznie dokument. Możesz użyć wygodnego dla odbiorcy formatu PAdES (podpis w dokumencie PDF) albo podpisać sprawozdanie finansowe w wymaganym formacie XAdES (podpis w dokumencie XML).

    Jeśli masz profil zaufany, załatwisz dużo, dużo więcej:

    • Rozliczysz e-PIT
    • Zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta
    • Złożysz wniosek o 800+
    • Zapiszesz dziecko do żłobka lub przedszkola
    • Założysz działalność gospodarczą
    • Zmienisz stały obwód glosowania
    • Możesz także zastrzec nr PESEL lub odwołać takie zastrzeżenie
    • i wiele więcej, a to wszystko, nie ruszając się z domu – przez internet.

    Chcesz założyć profil zaufany? Sprawdź, jak to zrobić.

    Profil zaufany krok po kroku
    Aby założyć profil zaufany, wejdź na stronę: pz.gov.pl/pz/index i kliknij na pole Zarejestruj się w prawym górnym rogu. Wybierz sposób, jakim chcesz uzyskać profil zaufany

    A można to zrobić na cztery sposoby:

    • Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
    • Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.
    • Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
    • Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku – potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą.
    • Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz – proces założenia profilu zaufanego jest naprawdę prosty. Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie PZ – znajdziecie na GOV.pl.

    Potrzebujesz pomocy?
    Pomimo instrukcji, coś się nie udało? Nie szkodzi! Skontaktuj się z centrum pomocy:

    • Zadzwoń: + 48 (42) 253 54 50 – pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 18:00.
    • Napisz: pz-pomoc@coi.gov.pl
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Grupa Polsat-Interia liderem Internetu w Polsce

    Grupa Polsat-Interia z zasięgiem 20,9 mln RU została – drugi raz w tym roku – nr 1 wśród wydawców...