piątek, 17 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    UKE: Nowe regulacje na rynku 5

    Zobacz również

    Prezes UKE podpisał decyzję i postanowienie uwalniające rynek szerokopasmowego dostępu do Internetu w 76 gminach. Nowe regulacje spowodują korzystne zmiany zarówno dla konsumentów, jak i operatorów: wzrost inwestycji i zwiększenie konkurencyjności. Decyzja Prezesa Urzędu to przełomowy krok na drodze do liberalizacji tego rynku i zwiększenia inwestycji. Skutkuje brakiem obciążeń regulacyjnych dla rynku hurtowego dostępu szerokopasmowego na obszarach skutecznie konkurencyjnych.

    - Reklama -

    Tym samym powinna ona również pozytywnie wpłynąć na rozwój nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce, co jest niezwykle istotne w związku z koniecznością realizacji postanowień Europejskiej Agendy Cyfrowej oraz Narodowego Planu Szerokopasmowego.

    Brak regulacji na obszarach konkurencyjnych będzie stanowił dodatkowy bodziec do zwiększenia inwestycji w nową infrastrukturę zarówno dla Orange Polska, jak i dla operatorów alternatywnych. Z kolei regulacja na obszarach niekonkurencyjnych pozwoli na dalszą konkurencję usługową, bazującą na infrastrukturze Orange w celu zagwarantowania użytkownikom osiągania maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług telekomunikacyjnych.

    W kontekście wciąż niezadowalającej penetracji szerokopasmowego Internetu w naszym kraju, zarówno operator o znaczącej pozycji, jak i operatorzy alternatywni powinni działać w kierunku szybkiej  rozbudowy infrastruktury telekomunikacyjnej. Oczywiście decyzje biznesowe, a za takie należy uznać rozbudowę posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej, zawsze leżą w gestii przedsiębiorców i są ich suwerennymi decyzjami, jednakże jedynie zwiększenie inwestycji infrastrukturalnych pozwoli świadczyć pełne spektrum usług dla szerszego grona odbiorców, a co za tym idzie, zwiększać i  poprawiać  dostęp konsumentów do nowoczesnego, szerokopasmowego Internetu  –  mówi Magdalena Gaj, Prezes UKE.

    W opinii Prezesa UKE, nienakładanie na tzw. operatora zasiedziałego obowiązków regulacyjnych, którymi nie powinien on być obciążany na skutecznie konkurencyjnych obszarach, powinno pozytywnie wpłynąć na jego skłonność do podejmowania działań inwestycyjnych, a pośrednio także na możliwości konkurencyjne wobec innych operatorów. Wprowadzenie nowej regulacji, która w sposób kompleksowy i spójny reguluje tak ważny segment, jakim jest rynek szerokopasmowego dostępu do Internetu było konieczne, aby zapewnić przejrzystość i przewidywalność zobowiązań, istotną dla wszystkich uczestników rynku telekomunikacyjnego.

    Stworzenie realnej konkurencji na kilkudziesięciu lokalnych rynkach, na których działają i konkurują ze sobą różni operatorzy, pozwoli zwiększyć nie tylko konkurencję usługową, lecz także infrastrukturalną pomiędzy wszystkimi graczami, przede wszystkim w oparciu o infrastrukturę nowej generacji. Dlatego prowadziłam intensywne działania na rzecz liberalizacji tego rynku, gdyż to właśnie zachęci przedsiębiorców  –  w tym Orange  –  do kolejnych inwestycji – dodaje Magdalena Gaj.

    Decyzja Prezesa  po raz pierwszy od 2007 roku kompleksowo  reguluje rynek hurtowego dostępu do szybkiego Internetu,  kończąc tym samym wieloletni okres niestabilności i niepewności regulacyjnej, kiedy rynek ten był objęty różnymi,  niekoniecznie adekwatnymi zobowiązaniami. Stabilność i pewność otoczenia regulacyjnego także sprzyja decyzjom inwestycyjnym ze strony operatorów, minimalizując ryzyko.

    Zgodnie z ogłoszoną regulacją, opartą na analizie sytuacji konkurencyjnej, w każdym z ponad 3000 obszarów gminnych w Polsce, dany obszar może być uznany za konkurencyjny jeśli łącznie spełni następujące kryteria:

    • na danym obszarze gminnym Orange Polska S.A nie posiada 40% i więcej udziałów pod względem liczby klientów na detalicznym rynku dostępu szerokopasmowego;
    • na danym obszarze gminnym działa przynajmniej trzech operatorów, świadczących, detaliczną usługę szerokopasmowego dostępu do Internetu;
    • przynajmniej 65% lokali na danym obszarze gminnym posiada dostęp do infrastruktury przynajmniej trzech operatorów;
    • nie więcej niż 10% lokali na danym obszarze gminnym nie posiada dostępu do Internetu.

    W toku prac nad nowymi regulacjami, wyniki analizy przeprowadzonej przy zastosowaniu ww. kryteriów doprowadziły do wyznaczenia w Polsce dwóch odrębnych rynków w zakresie szerokopasmowego dostępu do Internetu. Na pierwszym z nich,  obejmującym przeważającą liczbę gmin w Polsce, ze względu na brak efektywnej konkurencji oraz nadal silną pozycję, operatorem o znaczącej pozycji rynkowej została wyznaczona Orange Polska S.A., na którą nałożony został pełen wachlarz obowiązków regulacyjnych. Drugi rynek, obejmujący 76 obszarów gminnych w Polsce, został uznany za skutecznie konkurencyjny.

    Historia regulacji europejskiego rynku usług dostępu szerokopasmowego do Internetu
    Regulacja europejskiego rynku usług dostępu szerokopasmowego do Internetu rozpoczęła się  w 2003 r. , kiedy  Komisja Europejska zaleciła krajom członkowskim UE analizę sytuacji konkurencyjnej i wprowadzenie ewentualnych regulacji w tym zakresie na rynkach krajowych. Cztery lata później Komisja podtrzymała te wytyczne.

    Realizując zalecenia Komisji Europejskiej, usługi dostępu szerokopasmowego do Internetu zostały w Polsce po raz pierwszy uregulowane przez Prezesa UKE  14 lutego 2007 r. Analizie rynku i regulacji podlegał wówczas obszar całego kraju, a za operatora o znaczącej pozycji rynkowej uznano Telekomunikację Polską S.A. (TP SA), na którą – w związku z jej statusem – nałożono określone obowiązki regulacyjne. W ramach kolejnych przeglądów rynku podtrzymano status TP SA jako operatora o znaczącej pozycji rynkowej, określono jednak obszary, które UKE uznał już wówczas za skutecznie (choć w różnym stopniu) konkurencyjne. Ówczesne zmiany regulacji stanowiły odpowiedź na zmieniającą się sytuację konkurencyjną na polskim rynku telekomunikacyjnym, na którym coraz silniejszą pozycję zaczęli zdobywać operatorzy alternatywni. Niemniej jednak, choć podążały one za zmianami na rynku, to utrzymywały różne reżimy regulacyjne w skali całego kraju, w zależności od stopnia konkurencyjności poszczególnych jego obszarów.

    ŹródłoUKE
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Nowa oferta VeloBanku: 60 zł na start i do 540 zł zwrotu za zakupy

    Czy wydając pieniądze, można jednocześnie zyskiwać? W Świecie Bardziej Velo wszystko jest możliwe, co udowadnia nowa gorąca oferta. Spełniając...