czwartek, 9 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Transformacja cyfrowa w biznesie razem z Plusem

    Zobacz również

    Cyfrowa transformacja w biznesie to wdrożenie i zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwach, wspierających m.in. procesy operacyjno-logistyczne. Do osiągnięcia odpowiedniego poziomu konkurencyjności oferowanych produktów lub usług nieuchronnym wydaje się wykorzystanie zaawansowanych systemów informatycznych oraz sztucznej inteligencji do zbierania, przetwarzania i analizowania danych.

    - Reklama -

    Ogromne ilości danych zbieranych z nowoczesnych czujników urządzeń (IoT) do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa wymagają gwarancji SLA i bezpiecznego transferu danych.

    Ponad 20 lat doświadczenia oraz własna infrastruktura do transferu danych czyni z Plusa rzetelnego i wiarygodnego Partnera biznesowego, który wspomaga przedsiębiorstwa w zakresie rozwiązań ICT i podnosi ich konkurencyjność na rynku.

    Nasz ekspert, we wrześniowym wydaniu Computerworld opowiadał o transformacji cyfrowej, wpływie zastosowania nowoczesnych technologii na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz o wyzwaniach, jakie stawia przed przedsiębiorcami rozwój technologii.

    Zachęcamy do zapoznania się z artykułem, dotyczącym cyfrowej transformacji z perspektywy operacyjnej i zarządczej oraz o ICT i korzyściach płynących z zastosowania Plus Data Center. 

    Narastające nasycenie informatyką i danymi rodzi wyzwania po stronie operacyjnej
    działalności przedsiębiorstw. Aby skorzystać z cyfrowej transformacji, firmy muszą stworzyć
    spójne wizje dotyczące jej wpływu na biznes

    CYFROWA TRANSFORMACJA Z PERSPEKTYWY OPERACYJNEJ I ZARZĄDCZEJ
    2 | COMPUTERWORLD | WRZESIEŃ 2018
    Według uczestników przeprowadzonego przez redakcję „Computerworld” w sierpniu br. badania na temat cyfrowej transformacji, najważniejszymi elementami tej koncepcji, zdaniem polskich menedżerów, są: optymalizacja istniejących procesów biznesowych dzięki ich digitalizacji (58%), zwiększenie wydajności pracowników dzięki adaptacji nowoczesnych rozwiązań IT (takich jak: narzędzia do pracy grupowej, rozwiązania mobilne, AI czy automatyzacja – 49%), a także
    uruchamianie cyfrowych kanałów dystrybucji i dostępu do usług (45%). Pod pojęciem cyfrowej transformacji często rozumie się też tworzenie nowych procesów biznesowych oraz Cyfrowa transformacja z perspektywy operacyjnej i zarządczej.

    Wzrasta rola cyfrowych usług i kanałów sprzedaży, środowiska IT dojrzewają. Narastające nasycenie informatyką i danymi rodzi wyzwania po stronie operacyjnej działalności
    przedsiębiorstw. Aby skorzystać z cyfrowej transformacji, firmy muszą podjąć wysiłki na rzecz stworzenia spójnych wizji dotyczących jej wpływu na biznes.

    Cyfrowa transformacja to także zmiana kultury zarządczej organizacji oraz unowocześnienie
    procesów wytwarzania oprogramowania (stosowanie podejścia DevOps oraz takich
    rozwiązań technologicznych, jak: chmurowe platformy dewelopersko- testowe, mikroserwisy,
    kontenery, rozwiązania low-code).

    – Innym aspektem cyfrowej transformacji jest wykorzystanie ogromnych zbiorów danych
    przez przedsiębiorstwa i instytucj
    e – dodaje Jarosław Modrzewski, Kierownik ds. Produktu
    w Dziale Rozwoju Biznesu B2B w Plus. – Przed zarządami firm stoi duże wyzwanie: wypracowanie
    pomysłów oraz odpowiednich mechanizmów pozwalających analizować dane w taki sposób,
    aby zwiększyć efektywność prowadzonego biznesu. Kluczowe jest przy tym zarówno wdrożenie
    właściwych narzędzi do analityki biznesowej, jak i przeprowadzenie zmian organizacyjnych
    wewnątrz przedsiębiorstwa.

    Biznesowe cele cyfrowej transformacji
    Na przełomie października i listopada 2017 r. badanie na temat cyfrowej transformacji
    przeprowadził także ośrodek analityczny IDC. Analitycy ustalili, że najważniejszymi
    celami cyfrowej transformacji są: redukcja kosztów (60%), poprawa jakości oraz atrakcyjności
    oferty produktowej i usługowej (54%), poprawa komunikacji biznesowej (43%), a także zwiększenie wiedzy o klientach (32%). Zarządy przedsiębiorstw i instytucji w coraz większym stopniu interesują się wdrażaniem technologii cyfrowych. Silnymi motywatorami są oczekiwania
    klientów wymagających nowych kanałów dostępu do usług oraz pracowników oczekujących
    poprawy warunków pracy. Stale narasta również presja konkurencyjna ze strony firm, które już podjęły działania w kierunku cyfrowej transformacji. Jednocześnie poprawia się dostępność
    nowoczesnego zaplecza technologicznego oraz wachlarz możliwych do wykorzystania opcji w obszarze rozwijania firmowego środowiska IT: od coraz dojrzalszych usług chmurowych i outsourcingowych, poprzez różne formy finansowania inwestycji IT, aż po specjalistyczne kompetencje informatyczne. W tym ostatnim przypadku symptomatyczna jest wartość rynku usług wynajmu specjalistów IT, która według danych raportu „Computerworld TOP200” wyniosła 1,1 mld zł w 2017 r., tj. blisko 80% więcej niż rok wcześniej (612 mln zł).

    Pod postacią usług firmy sięgają po kompetencje i możliwości,które wcześniej nie były dla nich dostępne.

    Oparcie w strategii…
    Cyfrowa transformacja napotyka w polskich firmach różne bariery. Jedną z najbardziej istotnych, często nieuświadomionych, jest brak jasnego usytuowania cyfryzacji i stosowania nowych technologii w dokumentach strategicznych. Wyniki przeprowadzonego przez „Computerworld” badania wskazują, że jedynie co dziesiąta działająca w Polsce organizacja posiada dokument strategiczny poświęcony cyfrowej transformacji.

    Drugie tyle firm kompleksowo omawia to zjawisko w ramach ogólnej strategii organizacji; co piąta (22%) jedynie wzmiankuje tam cyfrową transformację. Niemal sześć na dziesięć przedsiębiorstw w ogóle nie podejmuje tego tematu.

    Zdefiniowanie obszarów, w jakich należy dokonać cyfrowej transformacji, oraz nadanie im
    odpowiednich priorytetów są tymczasem kluczowe
    – podkreśla Jarosław Modrzewski. – Nie da się zreorganizować wielu strategicznych obszarów w jednym czasie bez szkody dla bieżącej działalności przedsiębiorstwa. Konieczna jest metodyczna i przemyślana strategia zmiany. Inaczej powinny podejść do tematu firmy produkcyjne, gdzie główny nacisk należy położyć na usprawnienie procesów produkcji i logistyki, a inaczej przedsiębiorstwa handlowe dla których kluczowa jest rola narzędzi analitycznych i do obsługi klienta.

    Bez solidnych podstaw strategicznych trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek uporządkowaną
    priorytetyzację działań czy ich przełożenie na prace w obszarze dostosowania i rozwijania środowiska IT.

    Nawet najbardziej elastyczne i skalowalne środowisko IT na niewiele się zda, jeżeli za zmianami
    nie podąży kultura organizacyjna. Z tej przyczyny coraz więcej firm rezygnuje ze sztywnych, tradycyjnych metodyk kaskadowych lub przynajmniej uzupełnia je o elementy zaczerpnięte
    z metodyk zwinnych.

    Wdrożenie nowego kanału dostępu do usług będzie np. wymagało odpowiednio wyskalowanych
    aplikacji, zasobów obliczeniowych i pamięciowych, a także łączności sieciowej, która będzie w stanie obsłużyć zapytania w szczytowych okresach obciążenia (np. w czasie kampanii marketingowych czy w okresach świątecznych). Systemy analizujące wielkie dane – paliwo cyfrowej transformacji – nie obejdą się z kolei bez odpowiednio zaprojektowanego środowiska
    serwerowego, gotowego na znaczne przyrosty danych oraz szybkie ich przetwarzanie i zwracanie wyników w czasie rzeczywistym. Potrzebne będzie łatwo dostępne środowisko do składowania danych oraz dbałość, by rozwiązanie nie miało pojedynczego punktu awarii.

    Środowiska IT budowane z myślą o obsłudze nowoczesnych usług cyfrowych muszą być
    elastyczne, łatwo skalowalne oraz proste w konfiguracji i zarządzaniu. Konieczne są zatem przemyślane inwestycje w informatykę, np.włączanie zewnętrznych usług chmurowych do zaplecza IT firmy lub budowa i rozwijanie własnej infrastruktury definiowanej programowo (chmura prywatna i pule zasobów obliczeniowych, pamięciowych, sieciowych).

    – Większość dostawców oferuje swoje rozwiązania w modelu SaaS, zatem koszty wejścia w nowe narzędzia IT można w dużej mierze zoptymalizować. Są jednak firmy, które z różnych względów: organizacyjnych, technologicznych czy prawnych, nie będą w stanie w pełni skorzystać z usług w chmurze. Dla takich organizacji sposobem niezbędna, by wprowadzić rzetelne
    wskaźniki efektywności (KPI) czy kierować przejrzystą i zrozumiałą dla klientów oraz pracowników komunikację dotyczącą wdrażanych zmian. Brak strategii zwykle oznacza, że firma nie ma przepracowanej i usystematyzowanej wizji zmiany kultury organizacyjnej oraz zmian technologicznych, które powinny być z nią związane.

    – Wdrożenie nawet najnowocześniejszego rozwiązania bez dostosowania istniejących procesów w przedsiębiorstwie nie doprowadzi do jakościowej zmiany. To spore wyzwanie dla działów IT, które muszą sobie poradzić nie tylko z implementacją nowych systemów, ale również z reorganizacją istniejących rozwiązań w taki sposób, aby usprawniały działanie organizacji po zmianach – wyjaśnia Jarosław Modrzewski.

    …i baza technologiczna
    – Wypracowane dokumenty strategiczne dotyczące cyfrowej transformacji, zawierające opis planowanych działań oraz wskaźników efektywności, umożliwiają podjęcie prac mających na celu przełożenie wizji na konkretne działania obniżenia kosztów może być skorzystanie z modelu hybrydowego, w którym część usług jest realizowana w tradycyjny sposób, a część w modelu outsourcingowym – mówi Jarosław Modrzewski.

    Środowiska hybrydowe umożliwiają (podobnie do środowisk lokalnych) zachowanie potencjalnie pełnej kontroli nad posiadanymi danymi, co jest kluczowe z punktu widzenia przedsiębiorstw działających w branżach o wysokim stopniu uregulowania, takich jak: bankowość, finanse czy
    ochrona zdrowia. Jednocześnie zapewnia skalowalność i elastyczność charakterystyczną dla chmury obliczeniowej tam, gdzie to możliwe.

    Ważnym elementem infrastruktury przygotowywanej z myślą o usługach cyfrowych jest
    ciągłość działania i bezpieczeństwo, a więc wdrażanie rozwiązań backupowych i wysokiej
    dostępności (High Availability). W przypadku własnej serwerowni czy centrum danych będzie to oznaczało przede wszystkim redundancję serwerów, macierzy dyskowych czy zasilania, w przypadku środowisk chmurowych – w szczególności zapewnienie zapasowych, symetrycznych łączy internetowych.

    Obecnie klienci nie mają cierpliwości do firm, którym zdarzają się awarie czy przerwy w dostępie do usług. Z perspektywy operacji IT cyfrowa transformacja w dużej mierze oznacza nie tyle rewolucję, ile głębokie, ewolucyjne zmiany oraz dojrzewanie infrastruktury informatycznej.

    Elastyczne zarządzanie organizacją Cyfrowa transformacja nie uda się bez odpowiedniego udrożnienia procesów biznesowych oraz likwidacji silosów informacyjnych. Nawet najbardziej Klasyczne zarządzanie projektami wciąż może sprawdzić się lepiej tam, gdzie celem jest dostarczenie określonego zakresu prac (a nie produktu) w umówionym terminie. W tej dziedzinie firma także skorzysta ze strategicznej perspektywy i usystematyzowanej wizji rozwoju.

    IT na niewiele się zda, jeżeli za zmianami nie podąży kultura organizacyjna. Z tej przyczyny coraz więcej firm rezygnuje ze sztywnych, tradycyjnych metodyk kaskadowych lub przynajmniej uzupełnia je o elementy zaczerpnięte z zyskujących popularność metodyk zwinnych. W ten sposób
    dotychczasowe zasady prowadzenia projektów coraz częściej zastępowane są przez iteracyjnie
    dostarczane kolejne wersje wartościowych produktów.

    Kombinacja podejścia DevOps, polegającego na łączeniu zespołów rozwoju oprogramowania
    (Development) oraz eksploatacji i operacji (Operations), z nowoczesnym zapleczem technologicznym, takim jak mikrousługi czy konteneryzacja, umożliwia niezwykłą poprawę wydajności procesów tworzenia oprogramowania. W tej dziedzinie pozytywne sprzężenie zwrotne
    między nowoczesnymi technologiami i metodykami zarządczymi jest szczególnie widoczne i policzalne.

    Cyfrowa transformacja nie oznacza oczywiście, że każde przedsiębiorstwo ma od razu w całości przestawić się na Agile. Tradycyjny kierownik projektu wciąż może być przydatny w pracach wymagających koordynacji wielu interesariuszy, migrowania danych między systemami czy zarządzania zewnętrznymi usługodawcami. Klasyczne zarządzanie projektami wciąż może sprawdzić się lepiej tam, gdzie celem jest dostarczenie określonego zakresu prac (a nie produktu) w konkretnym, umówionym terminie. W tej dziedzinie firma także skorzysta ze strategicznej
    perspektywy i usystematyzowanej wizji rozwoju.

    Cyfrowa transformacja to stosunkowo nowy trend, nie dziwi więc fakt, że część przedsiębiorstw
    nie wypracowała jeszcze strategii dotyczącej tej kwestii. Niemniej, jeżeli firmy chcą utrzymać
    pożądaną dynamikę biznesu, będą niebawem musiały włożyć sporo wysiłku w edukację,
    kompetencje cyfrowe oraz planowanie konkretnych zmian. Według analityków Accenture,
    zaniechanie lub nieumiejętne wdrażanie cyfrowych zmian było głównym powodem, przez który
    od 2000 r. z rankingu Fortune 500 zniknęła ponad połowa obecnych tam wcześniej organizacji
    – przestrzega Jarosław Modrzewski.

    Cyfrowa transformacja bazuje na prostej zasadzie: umożliwia lepsze współdziałanie poprzez łączenie ludzi, miejsc i rzeczy. To ważne dla każdej firmy. Z tego względu nieodłącznym elementem cyfrowej transformacji jest cyfrowa łączność – zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa,
    jak i w jego zewnętrznym ekosystemie.

    Umiejętność łączenia firmowych danych i usług ma kluczowe znaczenie dla wszystkich aspektów działania przedsiębiorstwa – od innowacji produktowych i obsługi klienta aż po elastyczność i wydajność operacyjną.

    Możemy wyróżnić trzy filary operacji biznesowych: ludzi (klientów, pracowników, partnerów itd.), miejsca (m.in. sklepy, fabryki, biura, magazyny) oraz rzeczy (np. maszyny produkcyjne, produkty, flotę ciężarówek, infrastrukturę). Ich umiejętna integracja sprawia, że przedsiębiorstwo charakteryzuje się nie tylko o wiele wydajniejszymi procesami, ale i stałym rozwijaniem
    nowych modeli biznesowych.

    Przykład? Przedstawiciele handlowi pracujący w terenie mają natychmiastowy dostęp
    do szczegółowych informacji o klientach, a kontrahenci
    mogą łatwo uzyskać dostęp do swoich zamówień
    i zmieniać ich status na portalu firmy. Kluczem do efektywnego łączenia obszarów biznesowych
    jest umiejętne wykorzystanie dostępnych na rynku rozwiązań i technologii, takich jak: chmura publiczna i prywatna, łączność internetowa, rozwiązania bezpieczeństwa oraz coraz powszechniejsze usługi mobilne. Doskonale rozumiemy to w Grupie Cyfrowy Polsat. Potrafimy dostarczyć właściwie dopasowane rozwiązania na każdym etapie transformacji firmy,
    dlatego staliśmy się partnerem pierwszego wyboru dla szeregu przedsiębiorstw podejmujących cyfrową transformację.

    Posiadamy jedną z największych w Polsce sieci światłowodowych (obsługując ruch na poziomie 250 Gbps), transmisji danych. Zarządzamy wysokiej klasy ośrodkami Data Center, w których udostępniamy naszym klientom zasoby informatyczne w elastycznym modelu chmurowym (IaaS). Oferujemy również systemy do zarządzania flotą urządzeń mobilnych oraz do zapewnienia
    ich bezpieczeństwa (MDM). Z uwagi na rosnący poziom zagrożeń o charakterze cyfrowym są to nieodzowne elementy każdego środowiska IT.

    Grupa Cyfrowy Polsat wyrosła na transmisji mobilnej, którą nadal konsekwentnie rozwija. To coraz szerszy zakres rozwiązań, których znaczenie w codziennym biznesie naszych klientów stale rośnie.
    Cyfrowa transformacja to proces łączenia ludzi, miejsc i rzeczy.

    KOMENTARZ EKSPERCKI JAROSŁAW MODRZEWSKI Kierownik ds. Produktu, Plus
    Polkomtel

    OPTYMALIZACJA KOSZTÓW
    Budowa specjalnego pomieszczenia dla serwerowni w firmie, spełniającego odpowiedni dla
    takiej infrastruktury standard, to znaczący wydatek. Oprócz samego pomieszczenia należy doliczyć
    koszty podłączenia dwóch niezależnych linii zasilania oraz wymóg zatrudnienia wykwalifikowanych specjalistów do obsługi i wsparcia urządzeń technicznych oraz zarządzania
    nimi. Polkomtel dzięki rozbudowanym usługom dla biznesu zapewnia odpowiedni standard
    świadczonej usługi, a korzystając z efektu skali, ma atrakcyjną ofertę dla firm potrzebujących
    usługi kolokacji.

    Plus Data Center jest rozwiązaniem dla firm, które nie posiadają własnej serwerowni. Usługa polega na udostępnieniu infrastruktury serwerowej, zapewniającej pożądany poziom bezpieczeństwa, dostępności i niezawodności bez potrzeby inwestowania we własną serwerownie. Rozwiązanie, które oferuje Plus, to najwyższy standard świadczonej usługi przy wsparciu wykwalifikowanych administratorów na bardzo korzystnych warunkach. Zapewnia nieograniczony
    dostęp do usług chmurowych oraz usług transmisji danych z najwyższymi parametrami SLA.

    Plus Data Center Case Study
    Budynek Data Center znajduje się z dala od ścieżek wznoszenia i schodzenia samolotów pasażerskich. W miejscu niezagrożonym zalaniem, odseparowanym od innych budynków.
    Obiekt posiada własną, uzbrojoną ochronę, System Kontroli Dostępu oraz stały monitoring z wykorzystaniem kamer CCTV. Dostęp do danych możliwy jest dzięki dwóm niezależnym
    przyłączom światłowodowym o wysokiej przepustowości. Taka konfiguracja daje pewność
    korzystania z zasobów umieszczonych na serwerach, takich jak: CRM, ERP, SFA, FFA oraz
    stron internetowych, nawet w przypadku krótkotrwałego zwiększonego ruchu w sieci.

    CIĄGŁOŚĆ DZIAŁANIA
    Polkomtel oferuje swoim klientom podwójną łączność światłowodową, co stanowi wartość
    dodaną i jest jedną z kluczowych przewag kolokacji serwerów w Data Center w porównaniu do lokowania ich w pomieszczeniach firmowych, gdzie często dostęp do internetu jest realizowany
    przez jedno łącze. Warto podkreślić, że uszkodzenie lub problemy dostawcy pojedynczego łącza w zależności od wielkości działalności mogą wygenerować kilkutysięczne, a nawet wielomilionowe straty. Podobnie jest w przypadku zasilania, obiekt Data Center firmy Polkomtel posiada przyłącza
    energetyczne doprowadzone z dwóch niezależnych stron, co jest gwarancją stałych dostaw energii niezbędnej do ciągłej pracy urządzeń. Dodatkowo wyposażony jest w zapasowe generatory
    prądotwórcze zdolne do pracy ciągłej przez 24 godziny przy pełnym obciążeniu, a po
    uzupełnieniu paliwa również przez kolejne okresy.

    Plus gwarantuje w umowie czasy reakcji, czasy napraw ewentualnych awarii oraz poziom kar, jakie poniesie za ewentualne niedotrzymanie ustalonych terminów.

    NAJWAŻNIEJSZE ZALETY ROZWIĄZANIA TO:

    ELASTYCZNOŚĆ
    Korzystanie z usług kolokacji serwerów i Data Center pozwala na większą swobodę działania w prowadzeniu firmy. Przedsiębiorca nie musi planować ilości miejsca dla urządzeń w szafie serwerowej, zapewnienia dostępu do sieci, zasilania oraz wsparcia wykwalifikowanych
    administratorów, jakie będą mu potrzebne w przyszłości, ponieważ płaci tylko za faktycznie
    wykorzystane zasoby, które może zwiększyć w dowolnym momencie w razie potrzeby.

    Gwarancja najwyższego poziomu niezawodności. Zapewni komfort korzystania ze wszystkich aplikacji działających w chmurze.Symetryczny internet od Plusa PLUS.PL/B2BUmów się na spotkanie z naszym Przedstawicielem i sprawdź, jakie rozwiązania dla Twojej firmy możemy stworzyć na bazie usługi Symetryczny Internet.Gwarantowany transferw sieci PlusMonitoring usługi w trybie całodobowym (24/365) oraz zaawansowane SLA Przepustowość dostosowana do indywidualnych potrzeb firmy i możliwa skalowalność rozwiązaniaMożliwość świadczenia usługi w całej Polsce dzięki rozległej radiowej sieci dostępowej, również w trudno dostępnych lokalizacjach pozbawionych infrastruktury telekomunikacyjnejWsparcie w konfiguracji urządzeń końcowych oraz rozwiązywanie problemów technicznych

    ŹródłoPlus
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    6 GHz na usługach, czyli kilka słów o Wi-Fi 6E

    Liczba urządzeń podłączonych do domowej sieci stale wzrasta. Kiedyś były to laptopy i smartfony, teraz także lodówki, telewizory, systemy...