wtorek, 7 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Sukces Cyber – Terytorialsów

    Zobacz również

    Żołnierze z Zespołu Działań Cyberprzestrzennych wzięli udział w największym hackatonie w Europie Online. Obecna, kolejna edycja prowadzona była tym razem w formule online, a odbyła się w dniach 27-29 listopada br. Czym jest hackaton? Jest to najtrudniejszy maraton stawiający różne, a zarazem wymagające wyzwania przed uczestnikami, dlatego skierowany jest do specjalistów z dziedziny IT. Nazwa pochodzi od połączenia słów „hacking” oraz „marathon”, przy czym słowo „hack”

    - Reklama -

    użyte jest w sensie programowania eksploracyjnego, a nie jego zastępcy – rozumianego jako naruszenie bezpieczeństwa komputerowego. Celem hackatonu jest zatem kreatywne poszukiwanie nowych rozwiązań, narzędzi oraz aplikacji.

    W trzydniowym wydarzeniu głównej ocenie podlega trafność i innowacyjność rozwiązania zadań postawionych przed uczestnikami, a także ich zastosowanie w realnym życiu. Końcowa ocena jest wieloetapowa, obejmująca również prezentacje oraz obronę i argumentację projektu przed komisją oceniającą.

    W tegorocznej edycji HackYeah 2020 wzięło udział 1.500 aktywnych uczestników (2.000 ogółem) z całego świata. Dowództwo Wojsk Obrony Terytorialnej wystawiło pojedynczy, sześcioosobowy zespół składający się z pięciu ochotników WOT oraz żołnierza zawodowego z 3. Podkarpackiej Brygady Obrony Terytorialnej, mł. chor. Daniela Kowala.

    Podczas 40-godzinnego trwania hackatonu żołnierze opracowali trzy projekty do trzech zadań. Wszystkie zostały pozytywnie zakwalifikowane do finałów w odpowiadających im kategoriach.

    Jeden z projektów naszego zespołu został oceniony wyżej od trzydziestu innych rozwiązań, a w części finałowej zajął II miejsce w zadaniu opracowanym przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jakie zadanie zostało postawione? Zespół miał stworzyć aplikację do prostego i użytecznego zgłaszania obecności dzików, których obecność, a zwłaszcza często występująca u nich choroba ASF (afrykański pomór świń) stanowi zagrożenie dla wielu gospodarstw rolnych w kraju. W wywiadzie dla Polski Zbrojnej mł. chor. Daniel Kowal, lider zespołu powiedział: – Naszym zadaniem było stworzenie narzędzia, które umożliwi zgłaszanie miejsca występowania zwierząt, dzięki czemu taka informacja szybko trafiałaby np. do powiatowych inspektoratów weterynarii, a także pozwoliłaby użytkownikowi śledzić, na jakim etapie weryfikacji jest zgłoszenie.

    „Terytorialsi” stworzyli aplikację na telefon, czytelną stronę internetową oraz centralny system zarządzania zgłoszeniami z automatycznym, a równocześnie sprawnym uzupełnianiem i wysyłaniem zgłoszeń w postaci dokumentu urzędowego do właściwych służb zgodnie z podziałem administracyjnym kraju. Aplikacja dostała nazwę PIDI. Podczas projektowania aplikacji żołnierze wykorzystali m. in. zaawansowane technologie, które umożliwiają rozpoznanie pracownika i nadanie mu dostępu do zasobów zgodnych z jego uprawnieniami. Dodatkowo wszystkie zgłoszenia zostały naniesione na interaktywną mapę z danymi zawierającymi zgłoszenia historyczne o dzikach, u których potwierdzono ASF.

    Zespół WOT wziął również udział w zadaniu opracowanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego, które polegało ono na stworzeniu centralnego systemu informacyjnego dla pracowników instytucji finansowej oraz napisaniu i opracowaniu komunikatora. Dzięki stworzonej przez „Terytorialsów” aplikacji – nazwanej ChatterBox – pracownicy otrzymaliby swobodny dostęp zarówno do informacji w firmowym intranecie (wewnętrzne zasoby firmy), jak i publicznie dostępnych informacji o BGK. Ponadto stworzony został czat dostępny dla użytkowników aplikacji, dzięki któremu istnieje możliwość szybkiej i sprawnej komunikacji oraz wymiany informacji między pracownikami. – Zdecydowaliśmy się przygotować taką aplikację, bo to zadanie było nie tylko ciekawe, ale także rozbudowane, wymagało więc od nas sporo kreatywności – powiedział w wywiadzie lider zespołu. W tej kategorii zespół zajął trzecie miejsce.

    Trzecim zadaniem, któremu postanowili sprostać „Terytorialsi”, było przygotowanie aplikacji mobilnej lub internetowej pomagającej rozwiązać problem zmniejszenia ilości odpadów, a tym samym zmniejszenia degradacji środowiska. Organizacja WWF wskazała, iż głównym problemem jest niewystarczająca motywacja oraz wiedza, a zarazem świadomość u większości ludzi. Zauważalna jest kwestia dbałości o środowisko naturalne, jednakże nadal jest wiele obszarów, w których należy wzmocnić oraz wspierać aktywność w tej dziedzinie. Przy projektowaniu aplikacji, nazwanej iTrasch – Założenie było takie, że po zeskanowaniu kodu kreskowego znajdującego się na opakowaniu użytkownik otrzymuje informację, do którego kontenera należy je wyrzucić – wyjaśnił mł. chor. Daniel Kowal. Dodał przy tym, że narzędzie przygotowane przez „Terytorialsów” ma również umożliwiać znalezienie miejsc, w których można zutylizować nietypowe odpady, takie jak opony samochodowe.

    Wszystkie zadania, jakie zostały postawione przed „Terytorialsami” wymagały nie tylko kreatywnego myślenia oraz wiedzy, ale także umiejętności współdziałania, komunikacji i wzajemnego wsparcia. – Połączyło nas kilkadziesiąt godzin maratonu, wspólne zadania oraz znaczny wysiłek. Co jeszcze? Pasja, z którą je wykonaliśmy. Zdecydowanie możemy powiedzieć HackYeah! Na wykonanie każdego z zadań żołnierze poświęcili po około dziewięć godzin. – Niestety zabrakło nam czasu, aby wszystko dopracować tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Termin nadsyłania prac mijał o 10.00, a my oddaliśmy projekty zaledwie kilkadziesiąt sekund wcześniej – zdradził szczegóły pracy lider zespołu. Zaznaczył przy tym, że pomimo ograniczonej ilości czasu zespół jest zadowolony z efektów pracy. Brawo dla „Terytorialsów”! Wszystkie projekty dostały się do finałów w swoich kategoriach.

    Rekrutacja do Zespołu Działań Cyberprzestrzennych WOT nadal trwa. Chcesz dołączyć do nas? Zapoznaj się ze szczegółami oraz etapami rekrutacji. Zapraszamy na stronę Wojsk Obrony Terytorialnej.

    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    LG OLED cyfrowo ożywia dzieła Kim Whanki, mistrza koreańskiej sztuki abstrakcyjnej

    LG Electronics ma przyjemnośc zaprezentować wystawę kultowych dzieł najbardziej cenionego artysty Korei Południowej, Kim Whanki (1913-1974). Wystawa powstała we...