niedziela, 12 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Słuszna kara 2 mln zł dla TP za źle działające numery alarmowe

    Zobacz również

    Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał w mocy karę pieniężną w wysokości 2 mln złotych za niewywiązywanie się Telekomunikacji Polskiej S.A. z obowiązku zapewnienia bezpłatnych połączeń z numerami alarmowymi 112, 997, 998 i 999. W dniu 8 października 2012 r. przed Sądem Okręgowym w Warszawie odbyła się rozprawa dotycząca odwołania Telekomunikacji Polskiej od decyzji Urzędu Komunikacji Elektronicznej, która nakłada na TP karę pieniężną w wysokości 2 mln zł za niewywiązywanie

    - Reklama -

    się z obowiązku zapewnienia bezpłatnych połączeń z numerami alarmowymi.

    Tego samego dnia Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoznał także sprawę z odwołania TP z dnia 11 sierpnia 2010 r. (zwanego dalej „Odwołaniem nr 2″), od tej samej decyzji. Tytułem wyjaśnienia należy wskazać, że Odwołanie nr 2 zostało wniesione przez TP po wydaniu przez Prezesa UKE postanowienia z dnia 28 lipca 2010 r. o odmowie uzupełnienia decyzji o nałożeniu kary.

    Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów umorzył postępowanie w sprawie z Odwołania nr 1 oraz oddalił Odwołanie nr 2.

    W ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd stwierdził, że w sytuacji, gdy po zakończeniu postępowania administracyjnego w sprawie uzupełnienia decyzji o nałożeniu kary, TP wniosła Odwołanie nr 2, rozstrzygnięcie w sprawie z Odwołania nr 1 stało się bezprzedmiotowe. A to uzasadnia umorzenie postępowania w tym zakresie.

    Odnosząc się natomiast do Odwołania nr 2, Sąd stwierdził, że nie zasługiwało ono na uwzględnienie. Przepis art. 77 Prawa telekomunikacyjnego ma bowiem jasną i jednoznaczną treść i nakłada na TP dwa obowiązki:

    • obowiązek zapewnienia użytkownikom końcowym swojej sieci bezpłatne połączenia z numerami alarmowymi oraz
    • obowiązek kierowania połączeń do numerów alarmowych, niezależnie od takiego, z której sieci jest inicjowane połączenia na numer alarmowy.

    Realizowanie połączeń w sieci TP jest warunkiem skutecznego wypełniania obowiązków z art. 77 ustawy zarówno przez TP, jak i innych operatorów.

    Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazał również, że obowiązki wynikające z art. 77 Prawa telekomunikacyjnego mają charakter stały i każda przerwa w dostępie do numerów alarmowych stanowi uchybienie tym obowiązkom, chyba że jest następstwem okoliczności niezależnych od przedsiębiorcy telekomunikacyjnego.

    W ocenie Sądu charakter uchybienia, którego dopuściła się TP i to, że stwierdzono je w wielu miejscach sprawia, że przedmiotowe uchybienie jest szczególnie dotkliwe z punktu wiedzenia interesu publicznego.

    Ponadto Sąd wyjaśnił, że wymierzona przez Prezesa UKE kara pieniężna nie jest wygórowana, jeżeli weźmie się pod uwagę okoliczność, iż jej wysokość oscyluje w pobliżu dolnej granicy zagrożenia.

    Szersze motywy rozstrzygnięcia znajdą się w pisemnym uzasadnieniu wyroku.

    ŹródłoUKE
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Teraz z Copilot dla Microsoft 365 możesz porozmawiać po polsku

    Dane z nowego, czwartego już raportu Microsoft Work Trend Index wskazują jednoznacznie, że AI przekształca nie tylko sposób wykonywania...