Jak informuje Gazeta Prawna w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych P4 operator sieci komórkowej Play zawarł przepisy niekorzystne dla abonentów. Niezgodny z prawem jest zapis, który pozwala operatorowi rozwiązać z klientem umowę ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia.
Jak sie okazuje abonent, zanim wybierze operatora i zdecyduje
się na zaproponowaną mu usługę telekomunikacyjną, powinien
zapoznać się nie tylko z umową, lecz również z postanowieniami
w regulaminie, który stanowi integralną część umowy.
Gazeta, dokonując
analizy regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych,
natknęła się w par. 6 pkt 2 na budzący niepokój zapis. Paragraf
12 pkt 5 stanowi, że zgodnie z jego treścią, nawet jeżeli
operator nie dostarczy abonentowi rachunku telekomunikacyjnego
lub dostarczy go ze znacznym opóźnieniem, klient musi terminowo
uregulować należność względem operatora.
Niepokój wzbudza także treść pkt 6 par.
12 regulaminu. Znalazł się w nim zapis mówiący o możliwości
uwzględniania przez operatora w bieżącym rachunku opłat za
wykonane usługi telekomunikacyjne także tych, które nie zostały
uwzględnione w rachunkach za poprzednie okresy rozliczeniowe.
Takie rozwiązanie, ze względu na ogólne sformułowanie, daje
operatorowi dużą dowolność w zakresie przenoszenia opłat do
następnych okresów rozliczeniowych.
Paragraf 16 pkt 11 omawianego regulaminu
reguluje kwestię wypowiedzenia umowy. Przepis ten został
zredagowany w taki sposób, że w rzeczywistości operator może w
każdym czasie – według własnego wyboru – rozwiązać z klientem
umowę ze skutkiem natychmiastowym. Co więcej, operator w tym
punkcie zwalnia siebie od wypłacenia klientowi odszkodowania w
razie zawieszenia świadczenia usług telekomunikacyjnych.
Abonent korzystający z usług operatora
świadczącego usługi telefonii mobilnej, który podpisał umowę i
otrzymał regulamin, po stwierdzeniu, że dokumenty te zawierają
niekorzystne dla niego klauzule, powinien:
- Zwrócić się w trybie reklamacyjnym do
operatora o usunięcie spornej klauzuli z umowy lub
regulaminu - Zwrócić się do prezesa Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów o zbadanie, czy wskazane przez niego
zapisy w regulaminie nie stanowią klauzul niedozwolonych - Gdy operator nie usunie klauzuli, wnieść
pozew do sądu o ustalenie, że określone zapisy w umowie nie
wiążą konsumenta, gdyż w rażący sposób naruszają jego
interesy
Tomasz Ośko adwokat w Kancelarii Adwokackiej
Connexus Tomasz Ośko i Wspólnicy wyraził opinię, że konsumenci nie negocjują umów z operatorami, a
raczej akceptują wzorcowe umowy i regulaminy. Tymczasem zasadą
powinno być czytanie przedstawianych nam dokumentów. Zwracamy
wówczas uwagę na czas obowiązywania umowy, możliwość i
konsekwencje jej wcześniejszego rozwiązania, oceniamy, czy
promocja usługi nie wiąże się z wyższymi cenami innej.
Przyglądamy się też powodom, z jakich operator może rozwiązać z
nami umowę. Często może to być związane z drobnym nawet
opóźnieniem w zapłacie rachunku. Musimy wiedzieć, kiedy i za
jaką opłatą możemy zmienić taryfę, oraz czy warunki umowy nie
są zapisane poza regulaminem, np. w cenniku. Możliwość
wypowiedzenia umowy z powodu zmiany cennika jest bowiem
bardziej ograniczona niż możliwość wypowiedzenia z powodu
zmiany regulaminu.