środa, 7 maja, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Uwaga na umowy w sieci Play

    Zobacz również

    Jak informuje Gazeta Prawna w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych P4 operator sieci komórkowej Play zawarł przepisy niekorzystne dla abonentów. Niezgodny z prawem jest zapis, który pozwala operatorowi rozwiązać z klientem umowę ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia.

    - Reklama -

    Jak sie okazuje abonent, zanim wybierze operatora i zdecyduje
    się na zaproponowaną mu usługę telekomunikacyjną, powinien
    zapoznać się nie tylko z umową, lecz również z postanowieniami
    w regulaminie, który stanowi integralną część umowy.

    Gazeta, dokonując
    analizy regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych,
    natknęła się w par. 6 pkt 2 na budzący niepokój zapis. Paragraf
    12 pkt 5 stanowi, że zgodnie z jego treścią, nawet jeżeli
    operator nie dostarczy abonentowi rachunku telekomunikacyjnego
    lub dostarczy go ze znacznym opóźnieniem, klient musi terminowo
    uregulować należność względem operatora.

    Niepokój wzbudza także treść pkt 6 par.
    12 regulaminu. Znalazł się w nim zapis mówiący o możliwości
    uwzględniania przez operatora w bieżącym rachunku opłat za
    wykonane usługi telekomunikacyjne także tych, które nie zostały
    uwzględnione w rachunkach za poprzednie okresy rozliczeniowe.
    Takie rozwiązanie, ze względu na ogólne sformułowanie, daje
    operatorowi dużą dowolność w zakresie przenoszenia opłat do
    następnych okresów rozliczeniowych.

    Paragraf 16 pkt 11 omawianego regulaminu
    reguluje kwestię wypowiedzenia umowy. Przepis ten został
    zredagowany w taki sposób, że w rzeczywistości operator może w
    każdym czasie – według własnego wyboru – rozwiązać z klientem
    umowę ze skutkiem natychmiastowym. Co więcej, operator w tym
    punkcie zwalnia siebie od wypłacenia klientowi odszkodowania w
    razie zawieszenia świadczenia usług telekomunikacyjnych.

    Abonent korzystający z usług operatora
    świadczącego usługi telefonii mobilnej, który podpisał umowę i
    otrzymał regulamin, po stwierdzeniu, że dokumenty te zawierają
    niekorzystne dla niego klauzule, powinien:

    1. Zwrócić się w trybie reklamacyjnym do
      operatora o usunięcie spornej klauzuli z umowy lub
      regulaminu
    2. Zwrócić się do prezesa Urzędu Ochrony
      Konkurencji i Konsumentów o zbadanie, czy wskazane przez niego
      zapisy w regulaminie nie stanowią klauzul niedozwolonych
    3. Gdy operator nie usunie klauzuli, wnieść
      pozew do sądu o ustalenie, że określone zapisy w umowie nie
      wiążą konsumenta, gdyż w rażący sposób naruszają jego
      interesy

    Tomasz Ośko adwokat w Kancelarii Adwokackiej
    Connexus Tomasz Ośko i Wspólnicy wyraził opinię, że konsumenci nie negocjują umów z operatorami, a
    raczej akceptują wzorcowe umowy i regulaminy. Tymczasem zasadą
    powinno być czytanie przedstawianych nam dokumentów. Zwracamy
    wówczas uwagę na czas obowiązywania umowy, możliwość i
    konsekwencje jej wcześniejszego rozwiązania, oceniamy, czy
    promocja usługi nie wiąże się z wyższymi cenami innej.
    Przyglądamy się też powodom, z jakich operator może rozwiązać z
    nami umowę. Często może to być związane z drobnym nawet
    opóźnieniem w zapłacie rachunku. Musimy wiedzieć, kiedy i za
    jaką opłatą możemy zmienić taryfę, oraz czy warunki umowy nie
    są zapisane poza regulaminem, np. w cenniku. Możliwość
    wypowiedzenia umowy z powodu zmiany cennika jest bowiem
    bardziej ograniczona niż możliwość wypowiedzenia z powodu
    zmiany regulaminu.

    ŹródłoGazeta Prawna
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Kup smartfon z serii OPPO Reno13 5G i odbierz czek BLIK do 700 zł

    Seria OPPO Reno13 5G, dostępna w sprzedaży w Polsce od marca br., została objęta specjalną ofertą. Decydując się na...