czwartek, 9 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Sony AI przedstawia Gran Turismo Sophy – przełom w sztucznej inteligencji

    Zobacz również

    Firma Sony AI, wraz z Polyphony Digital Inc. (PDI) i Sony Interactive Entertainment (SIE), poinformowała o przełomowym osiągnięciu w dziedzinie sztucznej inteligencji (SI). Jest nim Gran Turismo Sophy — pierwszy agent SI o nadludzkich zdolnościach, który pokonał najlepszych kierowców świata w przeznaczonej na PlayStation® grze Gran TurismoTM (GT) Sport, będącej wysoce realistyczną symulacją wyścigów samochodowych. GT Sophy ma na celu zapewnienie graczom z całego świata nowych doświadczeń opartych na sztucznej inteligencji.

    - Reklama -

    Czym jest GT Sophy?

    GT Sophy to autonomiczny agent SI wytrenowany z użyciem nowej platformy głębokiego uczenia ze wzmocnieniem, opracowanej wspólnie przez Sony AI, PDI i SIE. Sukces przedsięwzięcia jest wynikiem współpracy między tymi trzema podmiotami, które wniosły swoje doświadczenie w takich dziedzinach, jak fundamentalne badania i rozwój SI, hiperrealistyczna symulacja rzeczywistych wyścigów oraz infrastruktura do trenowania SI na skalę masową.

    Dzięki treningowi GT Sophy opanowała wymienione poniżej umiejętności jazdy, niezbędne do rywalizacji z najlepszymi światowymi mistrzami kierownicy.

    Kierowanie samochodem wyścigowym: dogłębne zrozumienie dynamiki pojazdu, linii jazdy i precyzyjnych manewrów potrzebnych przy pokonywaniu trudnych torów.

    Taktyka wyścigu: umiejętność podejmowania decyzji w ułamku sekundy w reakcji na szybkie zmiany sytuacji w czasie wyścigu. GT Sophy wykazała się mistrzowską taktyką, stosując wyprzedzanie w cieniu aerodynamicznym, częściowe opuszczenie toru, a nawet manewry defensywne, jak blokowanie.

    Etykieta wyścigu: GT Sophy musiała przestrzegać zasad fair play, czyli wyrafinowanych, ale nieprecyzyjnych reguł, takich jak unikanie kolizji z winy sprawcy czy respektowanie linii jazdy przeciwnika.

    Ponieważ żadna z istniejących już kombinacji algorytmów i infrastruktury nie pozwalała sprostać temu wyzwaniu, Sony AI i jego partnerzy stworzyli nową platformę głębokiego uczenia ze wzmocnieniem. Opanowanie złożonej umiejętności prowadzenia samochodu wyścigowego w realistycznym symulatorze Gran Turismo Sport stanowi kolejny przełom w sztucznej inteligencji. Z tego powodu czasopismo Nature opublikowało na swoich łamach artykuł Outracing Champion Drivers with Deep Reinforcement Learning (Pokonać mistrzów Gran Turismo za pomocą głębokiego uczenia ze wzmocnieniem).

    Sztuczna inteligencja w grach i rozrywce

    Ścisła współpraca między studiem PDI, produkującym gry na PlayStation, a zespołem Sony AI, zajmującym się rozwijaniem sztucznej inteligencji, nie tylko przyniosła przełom techniczny — pokazała też, jak SI może zapewnić graczom nowe wrażenia. Sony AI i PDI będą analizować możliwości wdrożenia GT Sophy w następnych seriach Gran Turismo.

    — Celem Sony jest „wypełniać świat emocjami dzięki potencjałowi kreatywności i technologii” — mówi Kenichiro Yoshida, prezes i dyrektor generalny Sony Group Corporation. — Współpraca między grupami, w wyniku której powstała sztuczna inteligencja dla graczy, jest możliwa tylko w Sony, będącym firmą twórczej rozrywki. Stanowi znaczący krok w rozwoju sztucznej inteligencji, a ponadto zapewnia bogatsze doświadczenia fanom GT z całego świata.

    Gran Turismo Sophy oznacza duży postęp w sztucznej inteligencji, której celem nie jest proste pokonanie w grze człowieka, lecz stworzenie inspirującego przeciwnika, który pomoże graczom szybciej rozwijać i doskonalić własną technikę — mówi Hiroaki Kitano, dyrektor generalny Sony AI. — W naszej ocenie to przełomowe osiągnięcie stanowi wkład nie tylko w świat gier. Otwiera ono także nowe możliwości w takich dziedzinach, jak wyścigi autonomiczne, autonomiczne prowadzenie pojazdu, szybkie roboty i sterowanie.

    Badania nad sztuczną inteligencją to dobra okazja do refleksji, co naprawdę znaczy „być człowiekiem” i jak zapewnić lepsze współistnienie technologii i społeczeństwa — mówi Kazunori Yamauchi, prezes Polyphony Digital. — Od premiery w 1997 r., dzięki ciekawości technologii, Gran Turismo stale przesuwa granice w świecie gier i innowacji. Gran Turismo Sophy to kolejny przykład tej filozofii. Moim zdaniem ta koncepcja SI wpłynie w przyszłości zarówno na gry, jak i pojazdy.

    Wyniki wyścigów: zwycięstwo dla SI i graczy 

    Firma Sony przetestowała możliwości sztucznej inteligencji GT Sophy w zmaganiach z czworgiem czołowych graczy Gran Turismo podczas dwóch imprez Race Together 2021 Challenge, które odbyły się 2 lipca i 21 października 2021 r. Ulepszenia wprowadzone na podstawie wyników pierwszego wyścigu sprawiły, że podczas październikowej imprezy GT Sophy pokonała najlepszych graczy GT zarówno w próbach czasowych, jak i zawodach FIA Gran Turismo Championship.

    O emocjach, jakie może przynieść przyszłość, najlepiej świadczą wypowiedzi czołowych kierowców współzawodniczących z GT Sophy:

    — Kompletnie zapomniałem, że gram przeciwko SI. To była prawdziwa zabawa. W przyszłości chcę więcej ścigać się z tym agentem.

    Takuma Miyazono, Mistrz FIA Gran Turismo Championships 2020

    Myślę, że agenci SI będą świetnymi pomocnikami kierowców.

    Shotaro Ryu, kierowca Gran Turismo Driver ze światowego rankingu

    GT Sophy pokazała nam nowe możliwości, jakich sobie dotąd nie wyobrażaliśmy.

    Igor Fraga, Mistrz FIA Gran Turismo Championships 2018

    Oglądanie techniki jazdy GT Sophy było naprawdę ciekawe. Zaczerpnęłam od niej wiele inspiracji.

    Emily Jones, uczestniczka światowego finału FIA Gran Turismo Championships 2020

    ŹródłoSony
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Nowości w promocji Orange: Huawei Watch Fit 3 i 4

    Jeśli szukacie wielofunkcyjnych zegarków na lato i na lata – sprawdźcie najnowsze propozycje od marki Huawei. Teraz dostaniecie je...