czwartek, 16 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2010 r.

    Zobacz również

    Raport przedstawia stan i rozwój poszczególnych segmentów rynku telekomunikacyjnego: dostępu do Internetu, telefonii ruchomej oraz stacjonarnej wraz z perspektywami ich rozwoju. Szczególny nacisk został położony na zmiany cen usług detalicznych. Dokument sporządzono na podstawie informacji zawartych w sprawozdaniach z działalności telekomunikacyjnej za rok 2010, jak również przy wykorzystaniu zasobów analitycznych będących w posiadaniu UKE.

    - Reklama -

    Główne trendy polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2010 roku to spadające ceny i jednocześnie rosnąca dostępność usług. Rozwój konkurencji otworzył użytkownikowi perspektywę wyboru dostosowanej do indywidualnych potrzeb oferty. To pobudziło wzrost wykorzystania usług telekomunikacyjnych, szczególnie w segmentach telefonii ruchomej i dostępu do sieci Internet.

    W 2010 roku wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego mierzona wielkością przychodów ze sprzedaży wyniosła ponad 42,8 mld zł i była wyższa o 1,9% w stosunku do roku poprzedniego. W wykreowaniu większych wpływów przedsiębiorcom pomogły sprzyjające warunki w segmencie dostępu do Internetu. Z drugiej strony malejące kolejny rok z rzędu przychody telefonii stacjonarnej nie pozwoliły poprawić istotnie wartości całego segmentu gospodarki.

    Dochody branży zdeterminowane były głębokimi zmianami w strukturze konsumpcji, sposobach świadczenia usług oraz procesami substytucji fixed-mobile. Znaczenie miała również ekspansja usług transmisji danych.

    Operatorzy komórkowi rywalizowali ofertami promocyjnych pakietów minut i wiadomości SMS. Rosły wolumeny wszystkich usług mobilnych, największy wzrost popularności (o 103%) odnotowała mobilna transmisja danych w kraju.

    Ceny usług w roamingu były średnio od kilku (w przypadku połączeń głosowych i SMS) do kilkunastu razy (transmisja danych) wyższe od ich krajowych odpowiedników. Fakt ten na szczęście nie znalazł odzwierciedlenia w wielkości ruchu.

    Receptą na sukces dostawców Internetu było zwiększanie przepływności przy jednoczesnym skracaniu czasu umowy – o ponad 33% wzrosła liczba łączy o prędkości ponad 2 Mbit/s. Spadek cen dostępu do Internetu napędzali operatorzy TVK, oferując abonentom atrakcyjniejsze taryfy aniżeli operatorzy usług xDSL.

    Istotnym trendem była, pozwalająca na kompleksowe zaspokojenie popytu konsumentów po znacznie niższych cenach, pakietyzacja usług.

    Wzrost intensywności korzystania z usług telekomunikacyjnych ominął niestety telefonię stacjonarną. W tym przypadku statystyki liczby abonentów oraz wolumenów ruchu z roku na rok notują słabsze wyniki.

    Chociaż statystycznie całkowity poziom inwestycji (ok. 6,3 mld zł) nie zmienił się w stosunku do 2009 roku, to we wszystkich segmentach rynku odnotowano spadki nakładów. Sytuację ratowała Telekomunikacja Polska oraz nowi gracze na rynku telefonii ruchomej (P4, Aero2 oraz CenterNet).

    ŹródłoUKE
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Nowa oferta VeloBanku: 60 zł na start i do 540 zł zwrotu za zakupy

    Czy wydając pieniądze, można jednocześnie zyskiwać? W Świecie Bardziej Velo wszystko jest możliwe, co udowadnia nowa gorąca oferta. Spełniając...