wtorek, 7 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Polski nomada w pogoni za (cyfrowym) życiem

    Zobacz również

    Według 65% respondentów w Polsce ludzie będący w ciągłym ruchu mają ciekawsze życie. Niemal połowa z nich zajmuje się dwiema rzeczami naraz. Jednocześnie 74% ankietowanych uważa, że szybkie tempo życia wpływa niekorzystnie na ich zdrowie. Choć 7 na 10 osób potwierdza, że dzięki odkrywaniu nowych miejsc i spotykaniu nowych ludzi mogą się więcej nauczyć, to prawie połowa badanych nie odczuwa już tak silnej potrzeby podróżowania, a według 63% w ciągu 20 lat nawet spotkania ze

    - Reklama -

    znajomymi będą się odbywać najczęściej online. To wyniki najnowszego raportu Prosumer Havas Worldwide „Cyfrowy nomada: złap mnie online, jeśli potrafisz”.

    Polscy nomadzi… chcą nowego, ale tęsknią za starym

    Globalne badanie bazuje na odpowiedziach ponad 10 000 respondentów z 28 państw. Wśród nich wyodrębniono trzy grupy krajów w zależności od tego, jak ich mieszkańcy reagują na wzrost mobilności społeczeństwa i przyspieszone tempo życia. Do pierwszej kategorii – rozdartych – należy większość krajów, w tym Polska. Rozdarci to ludzie, u których występuje największe napięcie między zewnętrznym podziwem dla osób będących w ciągłym biegu a wewnętrzną tęsknotą za wolniejszym tempem życia i możliwością cieszenia się chwilą. Według analizy rozdarci jeszcze nie do końca poradzili sobie z tym, w jakim kierunku podąża świat. Z jednej strony chcą korzystać z udogodnień, które niesie ze sobą rozwój technologiczny, a z drugiej boją się, że cena, jaką przyjdzie im za to zapłacić, jest zbyt wysoka.

    Drugą kategorię – pogodzonych – tworzą kraje, takie jak na przykład Niemcy, USA i Wielka Brytania, których obywatele nie zawsze podziwiają ludzi żyjących w ciągłym ruchu, ale są dalecy od życia zgodnie z ideą slow. Ostatnia kategoria – zmęczonych – obejmuje tylko 3 z 28 krajów (Austria, Belgia i Włochy). Ich mieszkańcy wyrażają przekonanie, że przyspieszone tempo życia nie jest dobre ani dla poszczególnych osób, ani dla społeczeństwa jako całości.

    Kiedy powiedzieć pracy stop
    Wyniki ankiety przeprowadzonej w polskiej (podobnie jak globalnej) próbie wykazały, że jedna czwarta badanych ciągle się gdzieś spieszy. Co więcej, około 65% polskich respondentów jest przekonanych, że ludzie, którzy są zawsze w ruchu, mają bardziej interesujące życie i są godni podziwu. Jednocześnie 57%  badanych chciałoby móc zwolnić albo wyjechać na długie wakacje. Takie sprzeczności dają się zauważyć nie tylko w sposobie zarządzania czasem, ale w każdej dziedzinie życia badanych Polaków, co ma wyraźny wpływ na to, jakimi są konsumentami, a więc bezpośrednio dotyczy firm i marek, które muszą obserwować zmiany zachodzące na rynku jeszcze uważniej niż kiedyś.

    Palcem po Google Maps
    57% osób w wieku 18-34 lat ma większy problem ze zrelaksowaniem się niż przedstawiciele starszych pokoleń.

    W weekendy zamiast korzystać z przyjemności, takich jak wycieczki czy sport, 4 na 10 reprezentantów generacji Y woli nadrobić zaległości w obowiązkach domowych i innych sprawach, na które nie mieli czasu w ciągu tygodnia. Jednak ich ciekawość świata wcale nie zmalała. Dla 8 na 10 prosumentów i 6 na 10 zwykłych konsumentów podróżowanie jest nadal jedną z największych przyjemności życiowych. Ponadto 89% badanych przyznało, że dzięki aplikacjom mobilnym podróżowanie jest znacznie łatwiejsze. Dostęp do internetu sprawił również, że wiedza o odległych krajach jest dużo powszechniejsza i bardziej dogłębna niż kiedyś. I chociaż 7 na 10 osób potwierdza, że dzięki wojażom po świecie, odkrywaniu nowych miejsc i spotykaniu nowych ludzi mogą się więcej nauczyć, to prawie połowa badanych nie odczuwa już tak silnej potrzeby podróżowania.

    Życie na pełnych obrotach
    4 na 10 polskich respondentów ciągle ma coś do zrobienia, a prawie 50% zajmuje się więcej niż dwiema rzeczami naraz. Dla 65% ankietowanych w Polsce (77% prosumentów i 62% zwykłych konsumentów) jedną z rzeczy, których nienawidzą najbardziej, jest czekanie.

    Co ciekawe, choć w większości respondenci odpowiedzieli, że są bez przerwy zajęci, prawie 63% uważa, że wykorzystuje ten czas nieproduktywnie, a 55% przyznało, że udają bardziej zajętych, niż są w rzeczywistości (i według 7 na 10 ankietowanych tak samo robią ich znajomi). Może to sugerować, iż przyznanie się do braku zajęcia jest w dzisiejszych czasach przyznaniem się do tego, że jest się zbędnym.

    W nowym, lepszym wirtualnym świecie
    Chęć bycia zawsze na bieżąco ma też swoje drugie oblicze. Aż 74% respondentów w Polsce uważa, że szybkie tempo życia wpływa niekorzystnie na ich zdrowie. Strach przed ominięciem czegoś ważnego (ang. FOMO – fear of missing out) spowodował, że jedna piąta badanych w zasadzie nie rozstaje się ze swoim telefonem. Z jednej strony 45% ankietowanych twierdzi, że dzięki technologii mogą więcej, ale taka sama grupa odpowiedziała, że technologia ogranicza ich produktywność. Co więcej, 36% osób z generacji Y czuje się niepewnie, gdy podczas podróży nie ma dostępu do internetu. Już w tej chwili 7 na 10 polskich respondentów uważa, że  wielkim problemem w społeczeństwie jest fakt, iż ludzie przestali wychodzić z domów, a prawie 90% prosumentów martwi się, że kolejne pokolenie będzie bardziej związane z miejscami w sieci niż z tymi rzeczywistymi…

    Przyszłość pod znakiem „online only”?
    Według deklaracji 63% prosumentów i 50% konsumentów w ciągu 20 lat ludzie będą chętniej kontaktować się ze znajomymi online niż spotykać się z nimi w rzeczywistości. Również jeżeli chodzi o codzienne czynności, 63% polskich ankietowanych uważa, że łatwiej i wygodniej jest wykonać je przez internet. Zamiast iść do lekarza, będziemy łączyć się z konsultantem medycznym za pomocą urządzeń cyfrowych, a według 8 na 10 badanych zakupy będziemy robić wyłącznie przez internet.

    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    LG OLED cyfrowo ożywia dzieła Kim Whanki, mistrza koreańskiej sztuki abstrakcyjnej

    LG Electronics ma przyjemnośc zaprezentować wystawę kultowych dzieł najbardziej cenionego artysty Korei Południowej, Kim Whanki (1913-1974). Wystawa powstała we...