wtorek, 14 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Od początku roku sprzedawcę prądu zmieniło 17 tys. odbiorców.

    Zobacz również

    W kwietniu 2021 sprzedawcę prądu zmieniło 2,4 tys. odbiorców. Od początku 2021 r. takiej zmiany dokonało 17 tys. odbiorców: blisko 13 tys. klientów indywidualnych i 4 tys. biznesowych. Od 2007 roku sprzedawcę prądu w naszym kraju zmieniło łącznie 923 tys. odbiorców. Zgodnie z obowiązującym prawem (tzw. zasadą TPA: Third Party Access[1]), od 2007 roku odbiorcy końcowi mają swobodę wyboru sprzedawcy energii elektrycznej i gazu. Prezes URE prowadzi monitoring zmian sprzedawców energii elektrycznej w dwóch grupach

    - Reklama -

    odbiorców: klientów indywidualnych  i biznesowych. Od końca 2007 r. sprzedawcę zmieniło 923 tys. odbiorców: 703 tys. w grupach taryfowych G i 220 tys. w grupach taryfowych A, B i C.

    Na swobodę wyboru sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany sprzedawcy, a także łatwość dokonania zmiany czy dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.

    Masz wybór. Wybieraj świadomie

    Prawo do zmiany sprzedawcy jest jednym z podstawowych praw konsumenta, a zarazem ważnym elementem wzmacniania konkurencji na rynku. Jednak wraz z rosnącą liczbą sprzedawców i ofert, pojawiają się podmioty, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Dlatego Urząd Regulacji Energetyki przypomina o konieczności uważnego i dokładnego zapoznania się z ofertą i umową, zanim złożymy swój podpis pod dokumentami przedłożonymi przez przedsiębiorcę. Oprócz ceny usługi, należy zwracać uwagę m.in. na następujące kwestie:

    • na jaki okres zawierany jest kontrakt,
    • czy jest automatycznie przedłużany,
    • czy nie ma zapisów np. o dodatkowych opłatach lub karach (np. za wcześniejsze odstąpienie od umowy).

    Należy również pamiętać, że od każdej umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy można odstąpić. Konsument ma na to 14 dni od dnia jej zawarcia i może to zrobić bez podawania przyczyny takiej decyzji.

    Nie wahaj się zapytać sprzedawcy o takie kwestie jak:

    • wysokość opłat stałych (np. opłaty abonamentowej lub handlowej),
    • dodatkowe opłaty czy inne płatne usługi (np. dodatkowe ubezpieczenie) i kary umowne Wszystkie te pozycje mogą wpłynąć na wysokość Twojego rachunku.

    Zanim zawrzesz umowę z nowym sprzedawcą ZAWSZE:

    • zastanów się, czy ta oferta jest dla Ciebie korzystna;
    • dokładnie przeanalizuj wszystkie dokumenty, w tym umowę, jakie zostaną Ci przekazane do podpisu;
    • upewnij się czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca;
    • daj sobie czas na dokładne przeczytanie dokumentów (w tym umowy) – nie musisz ich podpisywać od razu. Zawsze możesz poprosić o ich pozostawienie i umówić się na ewentualne podpisanie nowej umowy dopiero po przeanalizowaniu jej treści.

    Twoje prawa:

    • przyszły sprzedawca powinien poinformować Cię na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i wręczyć Ci wzór tego oświadczenia,
    • możesz odstąpić od umowy zawartej poza lokalem sprzedawcy lub na odległość, tj. podpisanej u Ciebie w domu lub zawartej przez telefon, w terminie 14 dni od jej podpisania bez podawania przyczyn i bez ponoszenia żadnych kosztów z tego tytułu,
    • odstąpienie od umowy może nastąpić:
    • poprzez wysłanie listu poleconego z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy,
    • osobiście bezpośrednio w lokalu sprzedawcy
    • jeżeli minęło więcej niż 14 dni od daty podpisania umowy, a zostałeś wprowadzony w błąd przez przedstawiciela sprzedawcy, pamiętaj, że masz możliwość uchylenia się od skutków zawarcia umowy, składając (listem poleconym lub osobiście) sprzedawcy  oświadczenie wraz ze wskazaniem wszystkich okoliczności, które świadczą o błędzie. W swoim oświadczeniu opisz dokładnie całą sytuację oraz wskaż argumenty podane przez przedstawiciela, które nie były zgodne z prawdą, a które spowodowały podjęcie przez Ciebie decyzji o podpisaniu umowy,
    • zawsze możesz skontaktować się ze swoim dotychczasowym sprzedawcą energii elektrycznej czy gazu, jeśli coś wzbudzi Twoje zastrzeżenia lub pytania.

    Szczególną ostrożność zachowaj zawsze, gdy:

    • przedstawiciel wzbrania się przed zostawieniem egzemplarza podpisanej umowy,
    • na dokumentach niewidoczne są dane firmy, którą reprezentuje,
    • nie jesteś w stanie zweryfikować jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy,
    • jesteś namawiany do szybkiego podpisania umowy, np. pod pretekstem promocji,
    • sprzedawca obiecuje ci niższą stawkę opłaty za energię/gaz, ale nie informuje o innych dodatkowych opłatach i karach oraz dodatkowo płatnych usługach (np. dodatkowym ubezpieczeniu),
    • jesteś proszony o pokazanie ostatniego rachunku za energię/gaz (na rachunku można sprawdzić informacje o rodzajach usług i opłatach za te usługi) i dano Ci do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów.
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Co drugi klient z niego korzysta, mBank zmienia Menedżera finansów

    Menedżer finansów to narzędzie dostępne w aplikacji mobilnej mBanku. Pomaga klientom w zarządzaniu budżetem. Obecnie korzysta z niego już...