W 2023 roku 39 proc. organizacji obsługiwało co najmniej połowę obciążeń roboczych w chmurze. Rok później odsetek ten spadł do 34 proc., co wskazywałoby na mniejszą dojrzałość w zakresie korzystania z chmury. Jakie czynniki powstrzymują organizacje przed transformacją chmurową? W badaniu przeprowadzonym na potrzeby raportu 2024 Cloud Security Report aż 6 na 10 ekspertów przyznaje, że główną barierą jest bezpieczeństwo. O tym, jak poradzić sobie z wyzwaniami związanymi z wdrożeniem chmury w organizacji, opowiadają eksperci Linux Polska.
Bezpieczeństwo główną barierą utrudniającą wdrożenie chmury
Coraz większa świadomość cyberzagrożeń zwiększa ostrożność managerów podczas wdrażania nowych rozwiązań technologicznych w organizacji. Nie inaczej jest w przypadku rozwiązań chmurowych. Według raportu ISC2 kwestia bezpieczeństwa i zgodności to główna bariera na drodze do transformacji chmurowej – tak odpowiedziało 59 proc. ekspertów. Badani wskazywali ponadto na wyzwania technologiczne (52 proc.), ograniczenia zasobów (49 proc.) oraz czynniki organizacyjne i operacyjne (49 proc.).
Jak podkreśla Dariusz Świąder, Prezes Linux Polska, wytypowanie bezpieczeństwa jako największej bariery na drodze do transformacji chmurowej nie jest zaskoczeniem. Według eksperta pozostałe odpowiedzi również wynikają pośrednio z obaw przed cyberatakami.
– Bezpieczeństwo chmury budzi niepokój wśród niemal wszystkich badanych, a 78 proc. z nich przyznaje, że obawia się zagrożeń w stopniu dużym lub bardzo dużym. Nic więc dziwnego, że to właśnie ono znalazło się na pierwszym miejscu wśród barier utrudniających wdrożenie chmury w organizacji. Uważam, że jest to punkt wyjścia także dla pozostałych wskazanych czynników. Przykładowo: wyzwania technologiczne czy ograniczenia zasobów oznaczają, że w organizacji wystąpiła luka kompetencyjna. Dotyczy ona nie tylko umiejętności technologicznych, lecz także wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa IT czy analizy ryzyka. Mówiąc inaczej: organizacje odkładają transformację chmurową, ponieważ nie są w stanie wdrożyć rozwiązań prawidłowo i bezpiecznie – mówi Dariusz Świąder, Prezes Linux Polska.
Luka kompetencyjna nie musi być przeszkodą
Czy brak kompetencji w zespole oznacza konieczność zatrudnienia nowego eksperta lub całkowitą rezygnację z transformacji chmurowej? Jak wyjaśnia Tomasz Dziedzic, Chief Technology Officer w Linux Polska, w przeprowadzeniu tego procesu mogą pomóc zewnętrzni eksperci.
– Wdrożenie chmury to proces, który obejmuje znacznie więcej aspektów niż wybór odpowiedniego rozwiązania i migracja zasobów IT. Konieczne jest dostosowanie architektury usługowej organizacji, opracowanie projektu zarządzania tożsamością czy zapewnienie monitoringu i obserwacji środowiska chmurowego, w tym analizy jego wydajności i bezpieczeństwa. Dlatego w przypadku luki kompetencyjnej dobrym pomysłem jest skorzystanie ze wsparcia zewnętrznych ekspertów. W Linux Polska pracę nad transformacją chmurową rozpoczynamy od analizy strategicznej, która uwzględnia aktualne możliwości, cele i potrzeby organizacji. To na jej podstawie dobieramy optymalne, dające największe korzyści rozwiązania. Szczególną uwagę poświęcamy bezpieczeństwu, czyli kwestii, której managerowie i dyrektorzy obawiają się najbardziej. Skupiamy się na zgodności z licencjami oraz ochronie przed zagrożeniami – mówi Tomasz Dziedzic, CTO Linux Polska.
Rozwój kompetencji pracowników jest niezbędnym elementem transformacji chmurowej.
– Jako że organizacje mogą potrzebować różnych rozwiązań chmurowych, a pracownicy posiadają różny stopień kompetencji technologicznych, każdorazowo opracowujemy nowy, indywidualny plan szkolenia. Dodatkowe umiejętności kształcimy podczas warsztatów efektywnego zarządzania chmurą. Pogłębienie wiedzy pozwala przełamać opór pracowników przed zmianą, a także ułatwia im odnalezienie się w nowej rzeczywistości organizacyjnej – dodaje Kamil Kwiatkowski, Senior Solution Architect Linux Polska.
Organizacje tracą przez unikanie transformacji chmurowej
Kamil Kwiatkowski, Senior Solution Architect w Linux Polska, podkreśla, że choć perspektywa transformacji chmurowej może wzbudzać obawy kadry zarządzającej i całego zespołu, tak naprawdę przynosi korzyści całej organizacji.
– Przede wszystkim pozwala ją dostosować do zmian i aktualnych trendów technologicznych – jest zatem elementem szerokiej transformacji cyfrowej całej organizacji. Chmura przyspiesza wprowadzanie innowacji i nowych produktów na rynek, obniża ryzyko operacyjne, a także umożliwia optymalizację ponoszonych kosztów. Wszystkie te aspekty przekładają się na zadowolenie klientów i wzrost osiąganych przychodów. Na osiągnięcie tych korzyści nie mają szans nie tylko organizacje unikające transformacji chmurowej, lecz także te, które przeprowadziły ją w nieprawidłowy sposób lub podchodzą z rezerwą do możliwości, jakie daje chmura – wyjaśnia Kamil Kwiatkowski, Senior Solution Architect w Linux Polska.
Słowa eksperta potwierdza raport ISC2, według którego organizacje mają problem z wykorzystaniem w pełni potencjału chmury. Wpływają na to przede wszystkim brak wiedzy lub doświadczenia (55 proc. odpowiedzi), słabo zoptymalizowana architektura chmury (49 proc.) oraz bezczynne zasoby (47 proc.). Organizacje wskazują również na problemy z automatyzacją procesów (42 proc.), nieodpowiednie narzędzia do monitorowania i zarządzania (42 proc.) lub nadmierne zasoby (40 proc.). Dane te pokazują, że dojrzałość chmurowa organizacji nie zależy wyłącznie od wdrożenia odpowiednich rozwiązań – to także umiejętność efektywnego korzystania z ich zasobów