Analiza Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie rozliczania usług przedpłaconych pre-paid. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przedstawia analizę rozliczania usług pre-paid w oparciu o porównanie wybranych parametrów ofert, dostępnych na rynku usług przedpłaconych. Analiza dotyczy przyjętych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych, świadczących usługi przedpłacone, okresów na doładowanie kont abonentów usług przedpłaconych oraz stosowanemu przez nich
potrącaniu środków na koncie po jego wygaśnięciu.
Przeprowadzona przez Prezesa UKE analiza potwierdza potrzebę ustalenia na rynku usług przedpłaconych nowych, zmodyfikowanych zasad, tj.:
- dalszego powszechnego wydłużenia okresów ważności konta pre-paid, bez względu na wysokość jego doładowania,
- zapewnienia możliwości wykonywania połączeń wychodzących w całym okresie aktywności konta, o ile pozwalają na to środki na nim zgromadzone,
- wprowadzenia rozwiązań umożliwiających zwrot niewykorzystanych środków na koncie pre-paid.
Wprowadzenie takich zasad przyczyni się, zdaniem Prezesa UKE, do zwiększenia konkurencji na rynku usług pre-paid oraz bardziej prokonsumenckiego kształtowania relacji na rynku telekomunikacyjnym, umożliwiającego dzięki temu dalszy jego rozwój.
Charakterystyka usług przedpłaconych
Cechą charakterystyczną usług przedpłaconych jest fakt zawarcia umowy o świadczenie usług w tym systemie poprzez dokonanie czynności faktycznej przez abonenta, polegającej na rozpoczęciu korzystania z usług danego operatora. Jednocześnie rozpoczęcie korzystania z usług operatora stanowi dorozumianą akceptację zapisów wszystkich postanowień regulaminu i cennika. Usługi przedpłacone polegają na wniesieniu przez klienta opłaty za określoną liczbę jednostek taryfowych z góry,możliwych do wykorzystania przez określony czas,na wykonywanie połączeń oraz pozwalających na korzystanie z usług dodatkowych. Jednostki są potrącane z konta abonenta proporcjonalnie do wykonywanych połączeń i wykorzystywanych usług wchodzących w skład danej taryfy. Po upływie wyznaczonego okresu konieczne jest ponowne uzupełnienie konta pre-paid. Jednocześnie wymaga podkreślenia, że stosowane przez wskazanych przedsiębiorców telekomunikacyjnych postanowienia regulaminów,zobowiązują abonenta usługi przedpłaconej do dokonywania uzupełnienia (doładowania) środków pieniężnych na koncie nawet w sytuacji, gdy posiada on jeszcze środki pieniężne na swoim koncie. Jeśli w wyznaczonym czasie konto abonenta nie zostanie zasilone dodatkową kwotą, oznacza to utratę zgromadzonych i niewykorzystanych na nim środków jednocześnie.
Rozmiary rynku mobilnego, w tym segmentu pre-paid w Polsce
Z „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2014 r.”3 opublikowanego przez Prezesa UKE w czerwcu 2015 r., zwanego dalej „Raportem”, wynika, że usługi telefonii mobilnej w Polsce w 2014 r. świadczone były przez 27 podmiotów, z czego 7 z nich świadczyło usługi w oparciu o własną infrastrukturę. Na koniec 2014 r.działający na tym rynku operatorzy mobilni zarejestrowali łącznie 57,8 mln kart SIM, co pozwoliło osiągnąć penetrację na poziomie 150,2%.
Analiza problemu oraz wnioski
Analizując polski rynek usług przedpłaconych w zakresie przyjętych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych, świadczących usługi przedpłacone, okresów na doładowanie kont abonentów usług przedpłaconych oraz stosowanemu przez nich potrącaniu środków na koncie po jego wygaśnięciu,należy mieć na uwadze fakt, że dotyczy on 54% abonentów (kart SIM) rynku telefonii mobilnej, co odnosi się prawie do 31,2 mln kart SIM.Uwagę zwraca przy tym fakt,że przeciętny abonent usług pre-paid,to abonent przeznaczający na usługi telekomunikacyjne niski
budżet, stale kontrolujący swoje wydatki, które przeciętnie pozostają na niskim poziomie 35 zł i są
aż o 27 zł mniejsze od kosztów ponoszonych przez przeciętnego abonenta usług post-paid. Abonenci usług przedpłaconych nie są związani umowami lojalnościowymi na czas określony ze swoimi dostawcami usług, co umożliwia im swobodną i szybką zmianę dostawcy usług po wcześniejszej analizie optymalnych dla siebie ofert. Z uwagi na ten fakt rynek usług pre-paid jest
znacznie bardziej konkurencyjny od rynku usług post-paid, a znacznie bardziej konkurencyjny od rynku usług post-paid, a innowacje wprowadzone przez jednego z uczestników rynku mają tendencję do upowszechniania się.