niedziela, 12 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Analiza w sprawie rozliczania usług pre-paid

    Zobacz również

    Analiza Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie rozliczania usług przedpłaconych pre-paid. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przedstawia analizę rozliczania usług pre-paid w oparciu o porównanie wybranych parametrów ofert, dostępnych na rynku usług przedpłaconych. Analiza dotyczy przyjętych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych, świadczących usługi przedpłacone, okresów na doładowanie kont abonentów usług przedpłaconych oraz stosowanemu przez nich

    - Reklama -

    potrącaniu środków na koncie po jego wygaśnięciu.

    Przeprowadzona przez Prezesa UKE analiza potwierdza potrzebę ustalenia na rynku usług przedpłaconych nowych, zmodyfikowanych zasad, tj.:

    • dalszego powszechnego wydłużenia okresów ważności konta pre-paid, bez względu na wysokość jego doładowania,
    • zapewnienia możliwości wykonywania połączeń wychodzących w całym okresie aktywności konta, o ile pozwalają na to środki na nim zgromadzone,
    • wprowadzenia rozwiązań umożliwiających zwrot niewykorzystanych środków na koncie pre-paid.

    Wprowadzenie takich zasad przyczyni się, zdaniem Prezesa UKE, do zwiększenia konkurencji na rynku usług pre-paid oraz bardziej prokonsumenckiego kształtowania relacji na rynku telekomunikacyjnym, umożliwiającego dzięki temu dalszy jego rozwój.

    Charakterystyka usług przedpłaconych
    Cechą charakterystyczną usług przedpłaconych jest fakt zawarcia umowy o świadczenie usług w tym systemie  poprzez  dokonanie  czynności  faktycznej  przez  abonenta,  polegającej  na  rozpoczęciu korzystania  z  usług  danego  operatora. Jednocześnie  rozpoczęcie  korzystania  z  usług  operatora stanowi dorozumianą akceptację zapisów wszystkich postanowień regulaminu i cennika. Usługi  przedpłacone  polegają  na  wniesieniu  przez klienta opłaty  za  określoną  liczbę  jednostek taryfowych z góry,możliwych do wykorzystania przez określony czas,na wykonywanie połączeń oraz pozwalających na korzystanie z usług dodatkowych. Jednostki są potrącane z konta abonenta proporcjonalnie do wykonywanych połączeń i wykorzystywanych usług wchodzących w skład danej taryfy. Po  upływie wyznaczonego okresu  konieczne  jest  ponowne  uzupełnienie  konta  pre-paid. Jednocześnie  wymaga  podkreślenia,  że stosowane  przez  wskazanych  przedsiębiorców telekomunikacyjnych postanowienia regulaminów,zobowiązują abonenta usługi przedpłaconej do dokonywania uzupełnienia (doładowania) środków pieniężnych na  koncie nawet  w  sytuacji, gdy posiada on jeszcze środki pieniężne na swoim koncie. Jeśli w wyznaczonym czasie konto abonenta nie zostanie zasilone dodatkową kwotą, oznacza to utratę zgromadzonych i niewykorzystanych na nim środków jednocześnie.

    Rozmiary rynku mobilnego, w tym segmentu pre-paid w Polsce

    Z  „Raportu  o  stanie  rynku  telekomunikacyjnego  w  Polsce  w  2014  r.”3 opublikowanego  przez Prezesa  UKE  w  czerwcu  2015  r.,  zwanego dalej „Raportem”, wynika, że usługi telefonii mobilnej w  Polsce w 2014 r. świadczone były przez 27 podmiotów, z czego 7 z nich świadczyło usługi w oparciu o własną infrastrukturę. Na  koniec  2014  r.działający na tym rynku operatorzy mobilni zarejestrowali łącznie 57,8 mln  kart SIM, co pozwoliło osiągnąć penetrację na poziomie 150,2%.

    Analiza problemu oraz wnioski
    Analizując  polski  rynek  usług  przedpłaconych w  zakresie  przyjętych  przez  przedsiębiorców telekomunikacyjnych, świadczących usługi przedpłacone, okresów na doładowanie kont abonentów usług  przedpłaconych oraz   stosowanemu   przez   nich   potrącaniu środków  na  koncie  po  jego wygaśnięciu,należy mieć na uwadze fakt, że dotyczy on 54% abonentów (kart SIM) rynku telefonii mobilnej,  co odnosi się prawie do 31,2 mln kart  SIM.Uwagę zwraca przy  tym fakt,że przeciętny abonent usług pre-paid,to  abonent przeznaczający na usługi telekomunikacyjne niski
    budżet,  stale kontrolujący swoje wydatki, które przeciętnie pozostają na niskim poziomie 35 zł i są
    aż o 27 zł mniejsze od kosztów ponoszonych przez przeciętnego abonenta usług post-paid. Abonenci usług przedpłaconych nie są związani umowami lojalnościowymi na czas określony ze swoimi  dostawcami  usług,  co  umożliwia  im  swobodną  i  szybką  zmianę  dostawcy  usług  po wcześniejszej analizie optymalnych dla siebie ofert. Z  uwagi  na ten  fakt  rynek usług pre-paid  jest
    znacznie bardziej konkurencyjny od rynku usług post-paid, a znacznie bardziej konkurencyjny od rynku usług post-paid, a innowacje wprowadzone przez jednego z uczestników rynku mają tendencję do upowszechniania się.

    ŹródłoUKE
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Teraz z Copilot dla Microsoft 365 możesz porozmawiać po polsku

    Dane z nowego, czwartego już raportu Microsoft Work Trend Index wskazują jednoznacznie, że AI przekształca nie tylko sposób wykonywania...