czwartek, 9 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    15 lat Regulatora rynku telekomunikacyjnego i pocztowego w Polsce

    Zobacz również

    W tym roku obchodzimy 15 rocznicę funkcjonowania Regulatora rynku telekomunikacyjnego i pocztowego. Jego misją jest wykorzystywanie potencjału techniki do zaspokojenia podstawowej ludzkiej potrzeby – komunikowania się – oraz zapewnienie społeczeństwu polskiemu dostępności nowoczesnych usług telekomunikacyjnych i pocztowych. W październiku 2000 r. powołano pierwszego regulatora: Urząd Regulacji Telekomunikacji; Jego następcą był Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty

    - Reklama -

    zaś od  2006 roku do chwili obecnej funkcję tę pełni Urząd Komunikacji Elektronicznej.

    Dla podkreślenia wagi tej rocznicy, 8 października br. zorganizowane zostało spotkanie jubileuszowe, podczas którego Magdalena Gaj, Prezes UKE, wraz ze swoimi poprzednikami, przedstawicielami branżowych instytucji i firm oraz regulatorów zagranicznych, podsumowała działalność Urzędu na przestrzeni piętnastu lat. Kierownictwo oraz pracownicy UKE mogli wysłuchać wystąpień zaproszonych gości honorowych: Andrzeja Halickiego, Ministra Administracji i Cyfryzacji oraz – multimedialnie – Michała Boniego, Posła Parlamentu Europejskiego i Houlin Zhao, Sekretarza Generalnego Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU).

    Magdalena Gaj, Prezes UKE otworzyła spotkanie słowami podziękowań, skierowanymi do przyjaciół i partnerów Urzędu, a w szczególności jego byłych i obecnych pracowników: – Jestem głęboko przekonana, że to ludzie tworzą wartość firmy, dlatego bardzo dziękuję wszystkim Państwu za wieloletnią, wspólną pracę i wysiłek włożony w budowanie pozytywnego wizerunku Urzędu oraz skuteczną realizację jego misji. Następnie przywołała pokrótce historię najważniejszych regulacji, wprowadzanych w ciągu ostatnich lat na rynek, podkreślając przy tym, że: – (…) znaczna  część zmian, które nastąpiły na polskim rynku była inspirowana przez Regulatora, a te zmiany często miały charakter rewolucji, a nie ewolucji.

    Obecny stan rynku telekomunikacyjnego i pocztowego w Polsce robi duże wrażenie, przede wszystkim z punktu widzenia klientów: we wszystkich obszarach rynku widoczny jest spadek cen, w wielu segmentach, oprócz niższej ceny za daną usługę, otrzymujemy także znacznie lepszą jej jakość, a w większości obszarów rynków zdecydowanie wzrosła konkurencja. Skuteczna jest aktywna polityka prokonsumencka. – Tylko w zeszłym roku otrzymaliśmy prawie 5,5 tys. wniosków o interwencję w porównaniu do 750 na początku utworzenia Centrum Informacji Konsumenckiej, czyli w 2005 r. Co ważne, 70% z zeszłorocznych wniosków udało nam się zakończyć na korzyść użytkowników.

    Magdalena Gaj przywoływała także najważniejsze statystyki, które dobrze obrazują rolę Regulatora na przestrzeni ostatnich piętnastu lat: – Zmiany na rynkach telekomunikacji i poczty widać w skali „makro”: według danych PMR w 2000 r. wartość rynku usług telekomunikacyjnych wyniosła około 24 mld zł, podczas gdy pod koniec 2014 r. ukształtowała się na poziomie 39,21 mld zł. (…) W roku 2001 ponad 91% udziałów w rynku telefonii stacjonarnej pod względem przychodów miał jeden operator – TP S.A. W 2014 r. 10 operatorów miało razem blisko 92% udziałów w wartości rynku telefonii stacjonarnej, czyli tyle ile jeden operator na początku działania urzędu. Kolejnym przykładem jest proces wdrażania telewizji cyfrowej: – (…) W porównaniu do 2000 r. i ery 3-4 kanałów telewizji analogowej, Polacy otrzymali dostęp do ponad 20 kanałów cyfrowych, w tym część w jakości HD. To jeden z lepiej przygotowanych i przeprowadzonych procesów społeczno – gospodarczo – technologicznie w naszym kraju – podsumowała.

    Prezes UKE konkludując zaznaczyła, że najważniejszym zadaniem Regulatora jest nieustanne monitorowanie zmian i trendów na rynku, po to by nie dać się im zaskoczyć, skutecznie reagować i dopasować do nich jak najlepsze regulacje. – Biorąc pod uwagę tempo zmian na rynku komunikacji nie jestem w stanie dokładnie przewidzieć co będzie za kolejnych 15 lat. (…) Jednak jedno jest pewne – bez inwestycji w nowoczesną infrastrukturę, nie będziemy mogli skutecznie konkurować w cyfrowym świecie, dlatego tak ważna jest dalsza konstruktywna współpraca między Urzędem a rynkiem.

    Uczestnicy obchodów wysłuchali także wykładu mówcy inspirującego, Jerzego Zientkowskiego, nt. rozwoju rynku telekomunikacyjnego oraz dyskusji w ramach dwóch paneli: Regulatory trends and challenges – Quo Vadis Europe? i 15 lat Regulatora rynku telekomunikacyjnego i pocztowego – wyzwania na najbliższe lata.

    W trakcie Obchodów został zaprezentowany felieton filmowy: 15 lat misji organu regulacyjnego, prezentujący najważniejsze wydarzenia i sukcesy półtorej dekady istnienia Urzędu.

    ŹródłoUKE
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Plus uatrakcyjnia ceny iPhone’ów

    Plus daje możliwość zakupu smartfonów Apple w korzystnych ofertach w ramach: programów Plus Wymiana, Plus Odkup i Wakacje od...