czwartek, 28 marca, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Coraz mniej TP w telefonii stacjonarnej

    Zobacz również

    Przychody małych operatorów rosną znacznie szybciej niż cały rynek. Coraz częściej dochodzi do przejęć i konsolidacji firm. To, a także działania regulatora, sprawiają, że największy polski operator dalej traci udziały w rynku (DI).

    - Reklama -

    Gazeta Prawna szacuje, że udział Telekomunikacji Polskiej w rynku telefonii stacjonarnej stopniał w 2007 roku do 70 procent. To o 5,9 pkt. procentowych mniej niż jeszcze dwa lata temu. O ile bowiem przychody TP w tym segmencie maleją, o tyle konkurencja radzi sobie coraz lepiej.

    Co ciekawe, nie tylko średniacy, jak Netia, Dialog czy Tele2, dobrze się mają na rynku. Małe firmy, których przychody nie przekraczają kilkudziesięciu milionów złotych także coraz szybciej zwiększają swój udział i znaczenie.

    Przychody MediaTelu (obsługuje głównie innych operatorów i klientów korporacyjnych) wzrosły tylko w pierwszym kwartale br. aż o 115 procent, do 26,6 milionów złotych. W przypadku tej firmy był to efekt zarówno rozwoju organicznego, jak i przejęć innych operatorów. Dobrymi wynikami mogą jednak pochwalić się także Spray (11-procentowy wzrost), Sferia (23-procentowy wzrost) czy Crowley Data Poland (15 procent).

    Mniejsi operatorzy oferują zazwyczaj dostęp do internetu, a także usługi telefonii stacjonarnej za pośrednictwem prefiksu. Średni operatorzy mają za to większe możliwości konkurowania z monopolistą, stąd w dużej mierze to ich wyniki przyczyniają się do spadku pozycji Telekomunikacji Polskiej.

    Tele2 pozostaje niekwestionowanym liderem wśród operatorów alternatywnych, jeśli chodzi o telefonię stacjonarną. Warto jednak zwrócić uwagę, że liczba jego klientów, coraz wolniej, ale systematycznie maleje. Netia z kolei wiedzie prym w dziedzinie usługi dostępu do internetu, w której upatruje głównego źródła wzrostu. Oprócz pozyskiwania klientów własnej sieci, dokonuje również zakupów lokalnych dostawców internetu.

    Obie firmy korzystają zarówno z WLR (hurtowy zakup abonamentu), jak i BSA (hurtowy zakup szerokopasmowego dostępu do internetu). Tele2 zwiększyło swoje przychody na rynku telefonii stacjonarnej w 2007 roku o 44 procent, Netia planuje tegoroczny wzrost całej grupy na 12 procent.

    Polska wyraźnie podąża trendem wyznaczonym już wcześniej w krajach rozwiniętych. Liberalizacja rynku, antymonopolowe działania regulatorów i pojawianie się kolejnych operatorów zwiększają konkurencję wśród firm, co prowadzi najczęściej do obniżek cen i polepszenia jakości świadczonych usług. Osamotnionej Telekomunikacji Polskiej trudno będzie utrzymać swój udział w rynku na obecnym poziomie.

    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł
    - Reklama -

    Najnowsze

    Sztuczna inteligencja, prawdziwe ryzyko. Jak cyberprzestępcy mogą oszukać AI?

    Użytkownicy ChatGPT generują nawet 100 mld słów dziennie . Tzw. duże modele językowe (large language model, LLM) bazujące na...