poniedziałek, 29 kwietnia, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Zmiana branży? Większość badanych „za”, połowa chce wybrać IT

    Zobacz również

    Ponad połowa pracujących Polaków w wieku 30-59 lat myśli o zmianie branży. Co drugi planuje podjęcie pracy w sektorze IT, przy czym kobiety wyrażają taką chęć częściej niż mężczyźni – wynika z badania „Reskilling oczami Polaków” , zrealizowanego przez szkołę kompetencji cyfrowych Future Collars oraz Amazon. Światowe Forum Ekonomiczne przewiduje, że do 2025 r. co drugi pracownik będzie musiał przekwalifikować się, aby sprostać nowym wymaganiom rynku pracy.

    - Reklama -

    pod względem kompetencji cyfrowych, wyprzedzając jedynie Rumunię i Bułgarię2. Stanowi to ogromne wyzwanie dla firm, które mówią o coraz większych trudnościach z rekrutacją pracowników posiadających takie kompetencje i gotowych na zdobywanie nowych umiejętności. Jak pokazuje badanie Future Collars i Amazon, Polki i Polacy obecni na rynku pracy zgłaszają dużą chęć zawodowego rozwoju i ze sporym zainteresowaniem patrzą na przyszłość w branży technologicznej.

    W obliczu dynamicznych zmian na rynku pracy ważne jest, aby zrozumieć motywacje i obawy pracujących Polaków. To pozwoli nam lepiej przygotować się na przyszłość i stworzyć środowisko pracy, które będzie odpowiadać potrzebom wszystkich – mówi autorka badania dr hab. Katarzyna Sekścińska, z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

    EDUKACJA MOTOREM ZMIAN

    Oprócz wiedzy związanej z IT, wśród niezbędnych umiejętności umożliwiających takie przebranżowienie badani wymieniają znajomość języków obcych, umiejętność zarządzania czasem, radzenia sobie ze stresem, pracy pod presją czasu i w zmiennych warunkach. Mimo deklarowanej gotowości do podejmowania nowych wyzwań, 48% respondentów wyraża przekonanie, że wejście do branży IT jest po prostu trudne.

    – Fakt, że połowa pracujących badanych rozważa zmianę branży na IT pokazuje, jak dynamicznie rozwija się zainteresowanie tym sektorem w Polsce. Jednak, aby naprawdę wykorzystać ten potencjał, należy aktywnie przeciwdziałać mitom i stereotypom związanym z branżą. Kluczowe jest wspieranie edukacji i dostarczanie odpowiednich narzędzi, aby pomóc Polakom osiągnąć sukces w świecie technologii. W tym zakresie ogromnie ważne jest aktywne zaangażowanie się w tę zmianę ze strony pracodawców – mówi Marta Dworowska, dyrektorka ds. zasobów ludzkich w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Amazon.

    KOBIETY DO IT

    Wspomniane mity i stereotypy wpływają głównie na decyzje kobiet. Jak pokazuje badanie, 63% pań uważa branżę IT za odpowiednią dla obu płci – w porównaniu do 68% mężczyzn. I chociaż aż 60% respondentek planuje reskilling, to właśnie one częściej wyrażają obawy związane głównie z posiadaną wiedzą, umiejętnościami i niewystarczającą znajomością języka angielskiego.

    Kobiety wierzą, że każdy ma możliwość zmiany branży czy zawodu. Choć są bardziej otwarte na takie przemiany, obawiają się ich – zauważa Joanna Pruszyńska-Witkowska z Future Collars.

    Praca w sektorze IT kobietom kojarzy się głównie z programowaniem i koniecznością posiadania zaawansowanej wiedzy matematycznej. Mimo tak one, jak i mężczyźni wskazują wysokie zarobki jako jeden z głównych powodów chęci migracji do branży IT, to panie częściej zastanawiają się, czy poradzą sobie z wyzwaniami związanymi z dostosowaniem się do wymagań tej branży.

    – W dobie ESG, wspierania różnorodności i wyrównywania szans globalni liderzy powinni wykazać się oczekiwaną społecznie odpowiedzialnością, wspierać i zachęcać kobiety do rozwijania swojej kariery w obszarze technologii. Trzeba to jasno powiedzieć – kompetencje nie mają płci  – przekonuje Marta Dworowska.

    ROZWÓJ? ZADANIE DLA PRACODAWCY

    O tym, że to firmy powinny dbać o rozwój kompetencji swojej kadry, są przekonani sami pracownicy – jak wynika z Monitora Rynku Pracy Randstad, uważa tak aż 6 na 10 badanych[2]. Z kolei o tym, jak wielką wagę przykładają do tego pracownicy, najlepiej świadczy fakt, że w ostatniej edycji Monitora, chęć rozwoju zawodowego zrównała się z wyższym wynagrodzeniem wśród głównych przyczyn rotacji (po 43% odpowiedzi).

    – Ten głód wiedzy, zdobywania nowych umiejętności, a przez to zbudowanie większej pewności siebie doskonale widzimy, obserwując program „Postaw na Swój Rozwój”, umożliwiający również rozwój kompetencji cyfrowych, który wdrożyliśmy w naszej firmie. Globalnie skorzystało z niego już ponad 150 tys. osób. Z pewnością wpływ na to ma fakt, że w jego ramach pokrywanych jest 95% opłat za wybrane kursy czy studia, niezależnie od tego, czy są one związane ze stanowiskiem zajmowanym przez pracownika. Wierzymy, że to inwestycja o wysokiej stopie zwrotu – dla całego rynku, w co powinni uwierzyć wszyscy jego uczestnicy – dodaje Marta Dworowska z Amazon.

    BRAKI KADROWE WCIĄŻ WIDOCZNE

    O jakiej skali zapotrzebowania na specjalistów IT mówimy? Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego, specjaliści IT stanowią w Polsce jedynie 3,5% zatrudnionych[4]. Do unijnej średniej (4,5%) brakuje nam więc aż 147 tys. osób. Stąd ważne jest, by dzielenie się wiedzą odbywało się także poza strukturami organizacji – aby firmy zapewniały odpowiednie narzędzia także potencjalnym pracownikom, co może przyczynić się do ogólnej poprawy sytuacji kadrowej branży. Przykład takiego rozwiązania może stanowić Program AWS Training and Certification.

    – Inicjatywa ta zapewnia zasoby edukacyjne do budowania i walidacji pożądanych umiejętności w zakresie przetwarzania w chmurze w ponad 200 krajach i terytoriach świata. Dzięki ponad 600 bezpłatnym kursom online w 14 językach, do 2025 r. planujemy bezpłatnie przeszkolić z umiejętności przetwarzania w chmurze 29 milionów ludzi na całym świecie. Od 2020 r. globalnie udało się to już 13 milionom osób – mówi Kinga Kowalewska z Amazon Web Services.

    Na potrzebę większej dostępności takich rozwiązań wskazują również uczestnicy badania „Reskilling oczami Polaków”. Blisko 7 na 10 respondentów wskazuje, że w przebranżowieniu najbardziej pomogłyby im kursy i szkolenia z zakresu informatyki (68%) oraz możliwość samodzielnego uczenia się z materiałów dostępnych online (67%).

    ŹródłoAmazon
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Nowe telewizory LG już w Polsce! Soundbar do wyboru w atrakcyjnej ofercie oraz kamerka Smart w prezencie

    Ruszyła przedsprzedaż nowych telewizorów LG w Polsce. W ofercie znalazły się wyposażone w samoświecące piksele modele LG OLED evo,...