sobota, 4 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Wyznaczanie standardów branżowych z AUTOSAR

    Zobacz również

    W bieżącym odcinku Mobility Inside bierzemy pod lupę oprogramowanie samochodowe. Rozkładamy systemy instalowane w naszych pojazdach na czynniki pierwsze, aby mógł je zrozumieć nawet laik. Dobrym punktem wyjścia przy zgłębianiu tego zagadnienia jest AUTomotive Open System ARchitecture (AUTOSAR) – standard regulujący oprogramowanie wykorzystywane w branży motoryzacyjnej.

    - Reklama -

    Został on opracowany przez międzynarodową organizację normalizacyjną, zrzeszającą producentów pojazdów, dostawców, usługodawców i firmy informatyczne, która wyznacza reguły oprogramowania instalowanego w większości pojazdów.

    Dlaczego standaryzacja oprogramowania dla branży motoryzacyjnej ma tak kluczowe znaczenie?

    1. Wygoda w procesie rozwoju

    Z roku na rok rośnie liczba komponentów elektronicznych w naszych pojazdach. Nie powinno więc dziwić, że jednocześnie wzrasta zapotrzebowanie na obsługujące je oprogramowanie, a ono staje się coraz bardziej zróżnicowane i złożone. W rezultacie, poszukiwanie systemów kompatybilnych z poszczególnymi modelami i samochodami okazuje się niezwykle trudne. Żeby to uprościć, kraje i przedsiębiorstwa domagały się standaryzacji struktur oprogramowania, co w konsekwencji doprowadziło do powstania AUTOSAR.

    Platformę AUTOSAR utworzono, by ustanowić kompleksowe regulacje, których partnerzy muszą przestrzegać w całym procesie projektowania oprogramowania samochodowego, aby eliminować błędy. Przynosi to korzyści nie tylko branży jako całości, ale także partnerom, którzy oszczędzają swój czas i optymalizują działania.

    2. Możliwość wielokrotnego wykorzystywania

    AUTOSAR rozszerza także możliwości w zakresie ponownego wykorzystywania i rozbudowy oprogramowania. Każdy element wspólny, instalowany w usługach elektronicznego sterowania pojazdami, jest globalnie standaryzowany. Dzięki wprowadzeniu metodologii i narzędzi programistycznych, stanowiących bazę w procesie opracowywania złożonego oprogramowania, firmy unikają tworzenia rozwiązań, które już istnieją. Ten sam system oprogramowania może być wykorzystywany w różnych pojazdach. Przekłada się to na oszczędność czasu i wysiłku programistów oraz producentów, a także obniża koszty.

    Istnieje także możliwość płynnego włączania do obecnych systemów starszego oprogramowania, opracowanego przed ustanowieniem standardu AUTOSAR. Zamiast modyfikowania jednego systemu, aby pasował do drugiego, integruje się dwa odrębne systemy, poprawiając ogólną wydajność przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.

    3. Modularyzacja

    Aby lepiej zrozumieć kwestię standaryzacji oprogramowania w procesie jego rozwoju, można posłużyć się analogią do klocków LEGO. Łączone na różne sposoby, tworzą nieskończoną liczbę konstrukcji. Większość software’u pasuje do różnych maszyn i pojazdów bez zmiany linijek kodu. Zatem, nawet jeżeli dwa samochody wymagają różnych typów oprogramowania, te modułowe można łatwo synchronizować i integrować.

    Oprogramowanie modułowe umożliwia integrację różnych systemów bez konieczności edytowania, dodawania ani usuwania norm czy przepisów. Z perspektywy dostawców komponentów bardziej praktyczne jest tworzenie globalnego modułowego oprogramowania, które można integrować z każdym systemem i urządzeniem, oszczędzając czas, koszty i zasoby niezbędne do opracowywania odrębnego systemu dla poszczególnych pojazdów czy marek.

    Dzięki ustandaryzowanemu interfejsowi poszczególne moduły samochodowe nie muszą być opracowywane przez tę samą firmę. Jeżeli spełniają standardy interfejsów międzymodułowych określone przez AUTOSAR, są kompatybilne z innymi urządzeniami i systemami.

    Co roku powstaje nowe oprogramowanie o różnym przeznaczeniu, m.in. do poprawy bezpieczeństwa samochodowego. Dzięki modularyzacji większość oprogramowania powinna być kompatybilna z innymi urządzeniami i systemami zgodnymi ze standardem AUTOSAR.

    Platformę AUTOSAR przyjęła większość głównych producentów branży motoryzacyjnej, m.in. BMW, Ford, Bosch, General Motors, Toyota, Continental, Daimler AG, Peugeot, Citroën i Volkswagen. Tworzą oni własne platformy w oparciu o AUTOSAR i zwiększają zakres interoperacyjności, co z kolei skłania producentów części oraz firmy informatyczne do przyjmowania tych samych standardów.

    AUTOSAR rozszerza możliwości ponownego wykorzystywania modułów oprogramowania przez producentów samochodów i dostawców części dzięki ujednoliceniu języków i formatów używanych przez programistów. Upraszcza to zarządzanie złożonymi systemami elektroniki samochodowej zarówno z perspektywy producentów, jak i dostawców.

    Po opublikowaniu znormalizowanych specyfikacji AUTOSAR, dotyczących zintegrowanego zarządzania oprogramowaniem, firma LG Electronics uzyskała status „Partnera Premium” dzięki konsekwentnemu wdrażaniu działań rozwojowych w oparciu o przyjęte wytyczne.

    Tempo cyfryzacji otaczającego świata jest dziś zawrotne. Aby mu sprostać, LG nieustannie udoskonala platformy motoryzacyjne, m.in. AUTOSAR, wpływając na poprawę jakości życia ludzi na całym świecie. Niektórzy eksperci prognozują nawet, że samochody przyszłości będą napędzane oprogramowaniem, a nie paliwem. Zmierzając ku przyszłości mobilności, która w sposób bezprecedensowy ma być kompatybilna i wydajna dzięki platformie AUTOSAR, warto na bieżąco śledzić, w jaki sposób LG buduje nasze jutro.

    ŹródłoLG
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    GENESIS ponownie wybrany najlepszą polską marką gamingową przez czytelników ITHardware

    Z ogromną dumą i radością informujemy, że po raz drugi z rzędu wybraliście GENESIS jako najlepszą polską marką gamingową...