piątek, 17 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    UKE: Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2015 roku

    Zobacz również

    Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentuje Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2015 r. Dokument sporządzony został na podstawie danych przekazanych w ramach corocznej sprawozdawczości przedsiębiorców telekomunikacyjnych zgodnie z art. 7 ustawy Prawo telekomunikacyjne. W 2015 r. łączna wartość rynku telekomunikacyjnego wyniosła 39,5 mld zł. Był to pierwszy od kilku lat wzrost przychodów całego sektora.

    - Reklama -

    Dostęp do sieci Internet
    W 2015 r. nasycenie usługami dostępu do Internetu osiągnęło w Polsce poziom wyższy niż 100%. W sumie 102% gospodarstw domowych miało dostęp do sieci. Wskaźnik ten był o 11,6 pp. wyższy niż w roku ubiegłym. Wartość rynku dostępu do Internetu wyniosła w 5,07 mld zł.

    W 2015 r. ogółem w Polsce było 14 mln Internautów. 7,1 mln stanowili użytkownicy dostępu stacjonarnego, z Internetu mobilnego korzystało z kolei 6,67 mln osób. W przypadku ruchomego dostępu do sieci nastąpił znaczący wzrost liczby użytkowników (o 0,9 mln) w porównaniu do 2014 r.

    Z roku na rok poprawia się jakość usług internetowych. Postęp w tym zakresie jest szczególnie widoczny w przepustowości dostępnych na rynku łączy. W 2015 r. już około 61% użytkowników korzystało z Internetu o prędkości ponad 10 Mbit/s. Był to wynik o ponad 10 pp. lepszy niż w 2014 r.

    Telefonia ruchoma
    Nasycenie usługami telefonii ruchomej w 2015 r. zmalało w porównaniu do 2014 r. o 3 pp. i wyniosło 147,2%. W sumie na rynku  w bazach operatorów było 56,6 mln kart SIM. Przyczyną spadku w tym zakresie było m.in. urealnianie przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych swoich baz abonenckich.

    W 2015 r. wzrosło wykorzystanie usług telefonii mobilnej. Czas trwania połączeń wychodzących wyniósł 91,8 mld minut. Był to wynik o 11,1% wyższy od tego osiągniętego w 2014 r.

    Polacy coraz częściej korzystają również z usług roamingowych. Liczba minut w ramach roamingu aktywnego w okresie od 2014 r. do 2015 r. wzrosła o 64,6% i ukształtowała się na poziomie 990 mln minut w 2015 r. Z kolei wolumen wykorzystania transmisji  wzrósł aż o 298,6% w porównaniu do 2014 r.

    Usługi wiązane
    Z roku na rok rośnie popularność usług wiązanych w Polsce. W przeciągu roku przybyło około 2 mln użytkowników takich usług. Liczba ich abonentów wyniosła w 2015 r. 5,9 mln.

    W sumie operatorzy zarobili 2,94 mld zł na świadczeniu takich usług. Średni miesięczny przychód na jednego abonenta wyniósł 41,73 zł.

    Najpopularniejszą usługą w 2015 r. był pakiet „Telefonia ruchoma + Internet mobilny”. Ponad 41% abonentów usług wiązanych korzystało z takiej paczki. Drugą najpopularniejszą usługą była „Telewizja + Internet stacjonarny”, której udział w rynku pod względem liczby użytkowników wyniósł 18%.

    Telefonia stacjonarna
    Zauważalna od kilku lat tendencja spadkowa w przypadku usług telefonii stacjonarnej utrzymała się również w 2015 r. W sumie przychody z tytułu świadczenia tych usług były niższe o 13%. Baza abonencka zmalała z kolei o około 0,5 mln.

    Spadek popularności tych usług widać również w wolumenie ruchu, którzy spadł z 10,4 mld minut w 2014 r. do 9,2 mld minut w 2015 r. W omawianym okresie Polacy wykorzystywali telefonię stacjonarną głównie do rozmów krajowych, które stanowiły 93% czasu trwania połączeń wykonywanych z telefonów w stałej lokalizacji.

    Z roku na rok zwiększa się natomiast grono użytkowników telefonii VoIP. W 2015 r. za pośrednictwem telefonii internetowej świadczonej przez operatorów we własnej sieci wykonywało połączenia 0,99 mln osób. Z usługi VoIP przedsiębiorców korzystających z sieci innych operatorów korzystało z kolei 0,54 mln abonentów.

    Przedstawione w niniejszym Raporcie dane były zbierane za pomocą nowych formularzy (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 10 grudnia 2014 r. w sprawie wzorów formularzy służących do przekazywania danych dotyczących działalności telekomunikacyjnej, Dz.U.2014 poz. 1890). W związku z powyższym nie wszystkie informacje w nim zawarte są porównywalne z poprzednimi edycjami Raportu.

    ŹródłoUKE
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    LG prezentuje nowe bezprzewodowe słuchawki douszne LG TONE Free z grafenem

    LG Electronics wprowadza na globalny rynek najnowszy model słuchawek TONE Free T90S, który jest gwarancją bardzo dobrej jakości dźwięku....