Niedawno obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Przeciw Homofobii, Bifobii i Transfobii. To dobry pretekst, by podsumować co robimy i co jeszcze przed nami, by każdy czuł się w Orange szanowany, zrozumiany i potrzebny. Wiemy, że właśnie w różnorodności jest siła. W badaniu satysfakcji z miejsca pracy, które robimy regularnie w Orange, zapytaliśmy pracowników m.in. o zaangażowanie, dobrostan, rozwój kariery, wartości firmy, różnorodność i zaufanie. Aż 90% odpowiedziało, że czuje się bezpiecznie i „może być sobą” w środowisku, które razem tworzymy.
Sojusznicy społeczności LGBTQ+
„Głęboko wierzę w to, że wszyscy jesteśmy równi, niezależnie od tego co czujemy i jak czujemy. (…) Bardzo cenię różnorodność, to że jesteśmy różni wzbogaca nas i powoduje, że w zespole funkcjonujemy lepiej” – Tomek
„Wszyscy jesteśmy ludźmi, każdy powinien móc godnie żyć i czuć wsparcie innych. Głęboko nie zgadzam się z dyskryminacją oraz hejtem” – Piotr
„Mam dwójkę dzieci chcę, żeby wiedziały, że mogą dorastać w świecie, gdzie miłość, szacunek i otwartość należą się każdemu bez wyjątku” Chcę, żeby moi koledzy i koleżanki wiedzieli, że przy mnie mogą być bezpieczni” – Dorota
„Wolność jednego człowieka kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka” w imię tej zasady, szacunku i akceptacji różnorodności jestem sojuszniczką społeczności LGBTQ+” – Agnes
Wszystko zaczyna się od zrozumienia
Nasze inicjatywy skierowane do pracowników zaczynają się od dialogu. Poprzez ankiety, spotkania, wywiady i zgłaszanie pomysłów pytamy o ich zrozumienie różnorodności, wartości, jakie z nią kojarzą i co powinno być priorytetowe dla firmy. Widać zmianę, która dokonała się przez ostatnie lata. W 2015 roku, podczas pierwszego badania różnorodności w Orange Polska, tożsamość płciowa została uznana za „wrażliwą” kwestię. Pracownicy wskazali, że pracodawca nie powinien się w to angażować. Teraz uznają, że jest to dla nich ważny temat i chcą, aby nasza firma odgrywała w tym aktywną rolę
Jak działamy na co dzień
Przejrzeliśmy przepisy dotyczące definicji rodziny i dostosowaliśmy świadczenia pracownicze by były przyznawane bez względu na rodzaj związku (formalny, taki jak małżeństwo, nieformalny, ale zadeklarowany przez pracownika, heteroseksualny lub nieheteroseksualny) i aby dzieci partnera były traktowane na równi z dziećmi biologicznymi. Umożliwiliśmy też osobom transpłciowym formalne prezentowanie się pod własną tożsamością.
Zarządzanie różnorodnością to kompetencja, której uczymy szkoląc menedżerów. Kluczowymi wartościami, jakimi kierujemy się, i które są podstawą naszej kultury, to uważność, odpowiedzialność i odwaga. Uważność to zapewnienie, że każdy kandydat i pracownik czują się szanowani i cenieni. Odpowiedzialność – utrzymanie przejrzystości i uczciwości w naszych procesach rekrutacyjnych oraz praktykach zarządzania, zapewniając równość. Odwaga to z kolei kwestionowanie przestarzałych norm i ciągłe doskonalenie praktyk rekrutacyjnych i zarządczych.
Różnorodność to dla nas nie tylko kolejny projekt, ale kultura organizacyjna, zestaw wartości, sposób myślenia i postawy. To także ogromny zasób. Badania pokazują, że firmy wdrażające praktyki społecznie odpowiedzialne dla osób LGBTQ+ osiągają lepsze wyniki finansowe. Zróżnicowane zespoły są bardziej innowacyjne i lepiej przygotowane do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb klientów. Kluczowe jest zapewnienie pracownikom przestrzeni do działania i wspierania ich inicjatyw, np. poprzez sieci pracownicze – w Orange to „Bądź sobą LGBTQ+”. Regularnie organizujemy spotkania online i na żywo, poruszamy np. kwestie związane z relacjami nieheteronormatywnymi w kontekście urlopu rodzicielskiego, czy zgłaszamy pomysły na konkretne działania.
Otwarta komunikacja pomaga
Żeby być osobą sojuszniczą, trzeba rozumieć kontekst i sytuację w jakiej znajdują się osoby LGBTQ+ i z czym się mierzą na co dzień. Otwarta komunikacja to klucz do sukcesu, nie tylko w odniesieniu do różnorodności, ale też strategii, zarządzania projektami, etyki i zaangażowania społecznego. Język odgrywa niebagatelną rolę np. uwzględnianie płci w opisach stanowisk czy ogłoszeniach rekrutacyjnych. Opracowaliśmy także „Wytyczne dotyczące otwartej i etycznej komunikacji”, kładące nacisk na szacunek dla innych, niedyskryminację i odpowiedni język komunikacji. Prowadzimy również webinaria dla pracowników na temat języka niedyskryminującego.