piątek, 17 października, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Nie daj się dezinformacji – sprawdź fakty o dostawcach wysokiego ryzyka

    Zobacz również

    W mediach pojawiają się nieprawdziwe informacje o skutkach nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Wyjaśniamy, czym jest instytucja dostawcy wysokiego ryzyka i dlaczego nie oznacza automatycznych kosztów ani ograniczeń dla podmiotów korzystających ze sprzętu spoza UE i NATO. Sprawdź fakty i nie daj się dezinformacji!

    - Reklama -

    Sprawdź fakty o dostawcach wysokiego ryzyka
    Dezinformacja: Dostawca sprzętu i oprogramowania spoza UE i NATO to automatycznie dostawca wysokiego ryzyka.

    Fakt:

    Dostawca spoza UE i NATO nie będzie automatycznie uznawany za dostawcę wysokiego ryzyka. Żadnemu podmiotowi, który korzysta ze sprzętu lub oprogramowania takich dostawców, nie grozi czasowe zaprzestanie działalności w związku z obowiązkiem wycofania sprzętu. 

    Procedura obejmuje szereg przesłanek, w szczególności technicznych, które wskazują, że jakiś dostawca powinien zostać uznany za dostawcę wysokiego ryzyka. Wobec tego sam status dostawcy spoza UE czy NATO nie przesądza o jego uznaniu za dostawcę wysokiego ryzyka. 

    Dezinformacja: Instytucja dostawcy wysokiego ryzyka wygeneruje poważne obciążenia finansowe dla podmiotów i problemy z ciągłością działalności z powodu braku zastępowalności sprzętu i oprogramowania sprzętem dostawców z UE.

    Fakt:

    Nie wiadomo, czy kiedykolwiek zajdzie potrzeba wydania decyzji o uznaniu danego dostawcy za dostawcę wysokiego ryzyka. Nawet jeśli taka decyzja zostanie wydana, będzie dotyczyła wyłącznie konkretnego sprzętu lub oprogramowania wskazanego w decyzji.

    Instytucja dostawcy wysokiego ryzyka nie jest wymierzona w konkretnego dostawcę ani państwo. Obowiązek wymiany sprzętu lub oprogramowania nie będzie dotyczył całego sprzętu dostarczanego przez danego dostawcę, a jedynie tego, który zostanie wskazany w decyzji Ministra Cyfryzacji. 

    Skoro nie wiadomo, czy decyzja kiedykolwiek wobec jakiegoś dostawcy zostanie wydana, na tym etapie nie można określić skutków finansowych związanych z wymianą sprzętu bądź oprogramowania. 

    Skoro status dostawcy spoza UE i NATO nie jest przesłanką do uznania go za dostawcę wysokiego ryzyka, nie ma potrzeby szukać alternatywnego dostawcy z UE. Nawet jeśli zajdzie potrzeba wymiany sprzętu lub oprogramowania z powodu wydania decyzji o uznaniu dostawcy za dostawcę wysokiego ryzyka, to podmiot będzie mógł je zastąpić sprzętem innego dostawcy spoza UE i NATO – o ile nie został on uznany za dostawcę wysokiego ryzyka. 

    Dezinformacja: Instytucja dostawcy wysokiego ryzyka wygeneruje poważne obciążenia finansowe dla podmiotów, a w ocenie skutków regulacji projektu ustawy nie przewidziano odszkodowań.

    Fakt:

    Na wymianę sprzętu i oprogramowania określonego w decyzji o uznaniu dostawcy za dostawcę wysokiego ryzyka przewidziano – co do zasady – 7-letni okres. Czas ten zazwyczaj odpowiada cyklowi życia urządzeń, więc po tym okresie podmioty dotknięte decyzją o uznaniu dostawcy za dostawcę wysokiego ryzyka i tak musiałyby wymienić używany sprzęt czy oprogramowanie.

    Wydanie decyzji o uznaniu danego dostawcy za dostawcę wysokiego ryzyka będzie poprzedzone złożoną, transparentną procedurą z udziałem wielu podmiotów kluczowych z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa.

    ŹródłoMC
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Nowa era streamingu: Razer Kiyo V2 w 4K z inteligencją AI

    Razer zaprezentował dziś Razer Kiyo V2 i Razer Kiyo V2 X – najnowszą ewolucję swojej linii kamer stworzonych z...