wtorek, 22 lipca, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Ile postów, które widzisz w sieci, wygenerowało AI? Ten raport rzuca światło na użycie AI przez twórców

    Zobacz również

    Sztuczna inteligencja rozpędza sektor twórców internetowych – aż 71 proc. z nich używa jej regularnie, najczęściej do tworzenia treści i generowania pomysłów. Nowe dane z badania Imker Ekonomia twórców po polsku 2025 pokazują, jak AI rewolucjonizuje pracę w internecie.
    Twórcy internetowi regularnie sięgają po narzędzia, które ułatwiają im codzienną pracę. Największą popularnością cieszą się aplikacje do tworzenia grafiki i wideo – korzysta z nich niemal każdy w branży. Tuż za nimi plasują się rozwiązania do planowania, organizacji zadań, mailingu czy reklamy, a także… sztuczna inteligencja.

    - Reklama -

    Według raportu KPMG w Polsce z AI korzysta się częściej niż w Niemczech, USA, czy na Węgrzech. Już 69 proc. respondentów z Polski regularnie korzysta ze sztucznej inteligencji – co najmniej raz na kilka miesięcy. Prawie 90 proc. użytkowników sięga po ogólnodostępne narzędzia AI w pracy, a aż 76 proc. zauważa wzrost wydajności pracy dzięki ich użyciu. Z badania Imker wynika, że twórcy nie tylko dotrzymują kroku temu trendowi – coraz częściej traktują AI jako stałe narzędzie swojej pracy.

    Ze względu na specyfikę „miejsca pracy”, jakim jest internet, twórcy internetowi bardzo szybko reagują na zmiany technologiczne. Często jako jedni z pierwszych testują nowe narzędzia lub wręcz wyznaczają kierunek ich wykorzystania – mówi Krzysztof Bartnik, założyciel i prezes Imker. – W przypadku sztucznej inteligencji zaobserwowaliśmy skokowy wzrost zainteresowania wśród twórców. Jeszcze rok temu korzystanie z AI deklarowało 52 proc., a dziś już 71 proc. z nich. To pokazuje, jak szybko adaptują się do nowych możliwości i jak sprawnie potrafią je włączać w swoje procesy twórcze.

    AI wspiera, nie zastępuje twórców
    @lilmiquela, @fit_aitana czy @shudu.gram to tylko kilka przykładów wirtualnych influencerów, czyli postaci stworzonych przy użyciu AI. Choć śledzi je setki tysięcy osób i tego typu kont ciągle przybywa, to jednak nadal skrajne przypadki używania sztucznej inteligencji w branży. Twórcy najczęściej wykorzystują sztuczną inteligencję do tworzenia treści – postów, scenariuszy, newslettera – oraz szukania pomysłów na nowe materiały. Sztuczna inteligencja wspiera też w transkrypcji, analizie i edycji materiałów, odciążając twórców w najbardziej czasochłonnych etapach pracy. Rzadziej AI służy do generowania grafik, wideo czy analizy danych, a tylko 11 proc. badanych automatyzuje za pomocą AI publikację postów lub odpowiadanie na komentarze.

    – Twórcy internetowi traktują AI przede wszystkim jako narzędzie wspierające ich procesy, a nie jako maszynę do zastępowania ich kreatywności – komentuje Krzysztof Bartnik. – To bardzo charakterystyczne dla tej grupy zawodowej: nowe technologie są mile widziane, o ile zwiększają efektywność i pozwalają skupić się na tym, co w pracy twórcy najważniejsze – oryginalności, jakości i zaangażowaniu. Automatyzacja publikacji czy odpowiadania na komentarze nie jest jeszcze powszechna, bo wielu twórców chce pozostać blisko swojej społeczności. Wyraźnie widać, że AI ma dziś funkcję zaplecza – jest pomocnikiem w przygotowaniu treści, ale nie zastępuje ich autorskiego charakteru.

    Pozytywne doświadczenia z AI kształtują nową jakość pracy twórców
    Twórcy internetowi wyraźnie postrzegają sztuczną inteligencję jako narzędzie otwierające nowe możliwości rozwoju i zwiększenia efektywności ich pracy. Aż 92 proc. respondentów deklaruje pozytywne doświadczenia związane z korzystaniem z AI, które pozwala podnosić jakość i atrakcyjność tworzonych treści.

    Niemal dwie trzecie ankietowanych jest przekonanych, że rozwój AI pozytywnie wpłynie na przyszłość pracy twórców — ułatwi im tworzenie, automatyzując monotonne, rutynowe zadania oraz zwiększając efektywność i produktywność. Oczywiście, pojawiają się też głosy sceptyczne: 16 proc. twórców wyraża obawy, że wykorzystanie sztucznej inteligencji może prowadzić do przesycenia rynku treści, co może negatywnie odbić się na monetyzacji ich działalności. Jednak takie opinie stanowią wyraźną mniejszość wśród społeczności twórców.

    Tak wysoki odsetek pozytywnych doświadczeń i przekonanie o przydatności sztucznej inteligencji to ważny sygnał. Twórcy internetowi uczą się pracować mądrzej, a nie więcej – lepiej organizują swoje zadania, zyskują więcej czasu i elastyczności, co pozwala im lepiej zadbać o równowagę między pracą a odpoczynkiem – mówi Krzysztof Bartnik. — To właśnie elastyczność pracy i niezależność były drugą najczęściej wskazywaną przez twórców zaletą ich pracy – wskazuje na nie siedmiu na dziesięciu badanych. Narzędzia, w tym przede wszystkim te oparte na AI, pozwalają im jeszcze bardziej usprawnić ten model pracy.

    ŹródłoImker
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Poczta Polska ponownie na Pol’and’Rock Festival 2025

    Poczta Polska po raz kolejny weźmie udział w Pol’and’Rock Festival – jednym z największych muzycznych wydarzeń w Europie, organizowanym...