Zbieranie, przechowywanie i wykorzystywanie danych osobistych to wciąż obszar, który dla większości konsumentów pozostaje niejasny. Użytkownicy posiadają podstawową świadomość faktu, że ich dane są zbierane, ale nie potrafią zrozumieć jak i kiedy mogą zostać wykorzystane oraz jaką wartość mają dla biznesu. Według ponad 50% konsumentów zapytanych przez Ericsson ConsumerLab operatorzy komórkowi i media społecznościowe zbierają nasze dane osobiste.
Tego samego zdania w przypadku producentów aplikacji na urządzenia mobilne oraz firm tj. Apple i Google jest około 40% respondentów.
Konsumenci zapytani o to, którymi informacjami prywatnymi byliby skłonni się podzielić najczęściej ujawniliby swoje poglądy religijne (41% osób nie chciałoby ujawnić), polityczne (41%), preferencje zakupowe (47%) oraz nawyki korzystania z aplikacji (48%). Najrzadziej konsumenci byliby skłonni dzielić się swoją dokumentacją medyczną (67% osób czułaby się z tym źle) oraz informacjami i plikami posiadanymi na komputerze (73% niechętnych).
Z badania firmy Ericsson wynika, że ponad 40% konsumentów zgodziłoby się na wykorzystywanie danych osobistych przez firmy w celu otrzymywania bardziej spersonalizowanej oferty. Ważnym wymogiem w tym wypadku jest transparentność i możliwość sprawowania kontroli przez użytkownika oraz odstąpienia od korzystania z serwisu w dowolnym momencie.
41% respondentów zgodziłoby się na wykorzystanie swoich danych w celu ulepszenia istniejącego serwisu, natomiast 22% zrobiłoby to w celu otrzymania bardziej spersonalizowanych reklam. Niemal 30% konsumentów zapytanych przez Ericsson ConsumerLab nie znalazło powodu, dla którego byliby skłonni podzielić się swoimi danymi osobistymi.