W Centrum ElektroEkologii w Warszawie odbył się w weekend niezwykły Hackathon, w ramach którego młodzi ludzie mieli szansę zaprezentować swoje pomysły na grę edukacyjną, wykorzystującą sztuczną inteligencję. Jej celem ma być zwiększenie liczby oddawanych elektrośmieci.
Zwyciężył Zespół Szkół im. ŻAK z Makowa Mazowieckiego, który otrzymał przepustkę do półfinału V edycji programu Solve for Tomorrow.
Z danych raportu „Global E-waste Monitor 2024” wynika, że w 2022 roku na świecie powstało aż 62 miliardy kilogramów elektrośmieci – tyle, ile zmieściłoby się w 1,55 miliona ciężarówek ustawionych wzdłuż równika. Ten obraz pokazuje, jak wielkim wyzwaniem jest odpowiedzialne gospodarowanie zużytym sprzętem elektronicznym. Dlatego tak ważne jest, by wspierać młodych ludzi, którzy chcą działać dla planety i inspirować innych do ekologicznych nawyków. Taką przestrzeń do działania stworzył ElektroEkologiczny Hackathon. W trakcie tego wyjątkowego wydarzenia uczestnicy przedstawiali swoje kreatywne pomysły na ochronę środowiska.
Do Hackathonu mogły zgłaszać się zespoły złożone z uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski. W pierwszym etapie ich zadaniem było przygotowanie pomysłu na grę edukacyjną – online, planszową lub terenową. Do jej stworzenia należało wykorzystać narzędzia sztucznej inteligencji, które mogły okazać się pomocne m.in. przy wyszukiwaniu informacji, tworzeniu grafik, pisaniu i redagowaniu tekstów czy programowaniu. Celem gry było zachęcenie młodzieży do częstszego oddawania elektrośmieci.
Hackathon odbył się 11 października w Centrum ElektroEkologii. Uczniowie przez cały dzień pod okiem ekspertów dopracowywali swoje pomysły, aby następnie zaprezentować je przed jury i pozostałymi uczestnikami.
Decyzją jurorów I miejsce zdobył Zespół Szkół im. ŻAK w Makowie Mazowieckim za grę edukacyjną „EcoCollector”. Gracz wciela się w młodego ekologa, który porusza się po wirtualnym mieście, zbiera elektrośmieci i dostarcza je do punktów zbiórki. Produkcja zawiera quizy, mini-gry, misje oraz tryb multiplayer.
W ramach nagrody uczniowie oraz ich opiekun otrzymali smartwatche Galaxy S8 oraz Galaxy Smart Tag2. Ponadto zespół został zaproszony do półfinału V edycji programu Solve for Tomorrow, w ramach którego będzie mógł pracować nad udoskonaleniem swojego projektu i tym samym kontynuować swoją ekologiczną misję.
II miejsce zajęła drużyna z Zespołu Szkół nr 7 w Tychach za grę edukacyjną w stylu Pac-Mana. To indywidualna gra 2D osadzona w świecie postapokaliptycznym. Gracz porusza się po labiryncie stworzonym ze śmieci, zbiera elektroodpady i dąży do oczyszczenia wirtualnego świata. III miejsce przypadło IV Liceum Ogólnokształcącemu im. dr Jadwigi Młodowskiej z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie za grę edukacyjną „EkoMisja Lokacje” – projekt łączący zabawę terenową, mapę online oraz realne działania ekologiczne.
Ponadto przyznano dwie nagrody specjalne. Otrzymały je I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Jarosławiu oraz Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Żarnowcu.
Partnerami Hackathonu byli: ElektroEko, Samsung, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, UNEP/GRID-Warszawa, CIC Warsaw oraz portal Kampaniespoleczne.pl.
Centrum ElektroEkologii to pierwsze tego typu miejsce w Europie, którego celem jest edukacja młodzieży na temat właściwego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Centrum powstało z inicjatywy ElektroEko Organizacji Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego SA, partnerem strategicznym jest firma Samsung, a partnerem merytorycznym – Cyfrowy Dialog.