czwartek, 9 maja, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Czy 5G zrewolucjonizuje handel?

    Zobacz również

    Wizyta w sklepie pewnie nikomu nie kojarzy się z siecią komórkową, no chyba że chodzi o sprawdzenie listy zakupów na smartfonie. Jednak wkrótce może się to zmienić, m.in. za sprawą sieci 5G. Bardzo ciekawy raport „Jak 5G napędzi rewolucję cyfrową w polskim handlu detalicznym” przygotowała na ten temat Polityka Insight (PI). Wizja, którą roztacza raport to sklep, który będzie nas rozpoznawał, witał i informował o najnowszych promocjach. Poda także informacje o właściwościach

    - Reklama -

    produktów na najbliższych półkach czy skieruje do towarów, których szukamy.

    A to tylko mały fragment nadchodzących zmian. 5G przyspieszy rozwój internetu rzeczy, co zasadniczo zmieni sposób dokonywania zakupów, transportu towarów i zarządzania kadrami. Obsługa klienta będzie się stopniowo coraz bardziej automatyzowała, pierwszym etapem będzie rozpowszechnienie znanych już kas i kiosków samoobsługowych. Następnym krokiem będą otwarte 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, w pełni zautomatyzowane sklepy bezobsługowe. Liderem w ich wprowadzaniu jest aktualnie Amazon. A pierwszy polski sklep tego typu o nazwie Take&Go otworzyła w 2019 roku firma Surge Cloud z Poznania.

    Kolejną zmianą będzie wykorzystywanie na coraz większą skalę nowych technologii do personalizacji oferty kierowanej do klienta. W raporcie PI czytamy, że już 44 proc. konsumentów chce, by sklepy kierowały do nich sprofilowane propozycje marketingowe, nic dziwnego, że zmiany idą w tę stronę. Wizualizacja produktów i oprogramowanie oceniające klienta na podstawie informacji z kamer, czujników i baz danych spowoduje, że sztuczna inteligencja będzie umiała dopasowywać produkty i promocje do preferencji kupującego. Będzie analizować nawet ruch gałek ocznych by przewidzieć potrzeby zakupowe i pomóc klientowi. W efekcie będzie podpowiadać wybór konkretnego towaru, np. ubrań czy butów dzięki wprowadzeniu skanerów ciała. Powstaną wirtualne przymierzalnie. Pozwoli to zmniejszyć odsetek produktów, które wstępnie zainteresowały kupującego, ale które ostatecznie nie zostały wybrane. Obniży też liczbę zwrotów towarów zamawianych przez internet.

    5G to nie sztuczna inteligencja, a sztuczna inteligencja to nie 5G, lecz obie te technologie będą się w przyszłości uzupełniać.

    Jak się domyślacie, każde z tych urządzeń będzie musiało łączyć się z chmurą w czasie rzeczywistym. Stamtąd informacje muszą być na bieżąco przekazywane do smartfonów klientów, na wyświetlacze w sklepie czy do osób zarządzających sklepami i sieciami handlowymi. To wymaga odpowiedniej infrastruktury telekomunikacyjnej. Właściwą prędkość, pojemność i brak opóźnień w transmisji zapewni powszechne stosowanie technologii 5G, w tym również w telefonach komórkowych.

    Na podstawie tych danych sztuczna inteligencja będzie mogła odpowiednio zareagować i komunikować się z nami w czasie rzeczywistym. Tu znów kłania się analiza danych prowadzona w chmurze, która ma praktycznie nieskończoną moc obliczeniową i wykorzystuje duże zbiory danych, niedostępne dla zwykłych serwerów. Według firmy badawczej Markets&Markets wykorzystanie chmury na świecie tylko w 2018 r. wzrosło o 21 proc. a w 2021 osiągnie wartość tego rynku wyniesie 28,5 mld dolarów. W Polsce Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2019 r. z płatnych usług chmury obliczeniowej korzystało 17,5 firm.

    Z raportu PI wynika, że często zarządzanie sklepami wygląda podobnie jak 20 czy nawet 50 lat temu. Wyznaczanie zadań, ich weryfikacja oraz planowanie pracy personelu odbywa się analogowo, robi to po prostu człowiek. W podobny sposób ustala się, jakich towarów brakuje. Pracownik chodzi między regałami i notuje czego brakuje, a potem przynosi produkty z magazynu lub zamawia te, których brakuje. Tu również cyfryzacja i dostęp do szybkiego internetu spowodują rewolucję. Sklepy będą naszpikowane różnego rodzaju czujnikami, sensorami i kamerami. Analiza uzyskanych z nich danych pozwoli przewidywać potrzeby klienta, uzupełniać towary dzięki kontroli zapełnienia półek i magazynów oraz lepiej organizować pracę ludzi (układanie grafików, planowanie urlopów i nadgodzin). Pozwoli to zmniejszyć koszty logistyki, również dzięki stosowaniu do transportu towarów autonomicznych dronów. Przykładowo, polska firma Spartaqs kończy testy autonomicznego drona, który może przenosić ładunki do 8 kilogramów, pracuje też nad dronem, który samodzielnie może przenieść 20 kg, a lecąc w roju kilkukrotnie więcej.

    Handel należy do z najbardziej konkurencyjnych branż, gdzie rywalizują sklepy stacjonarne, platformy aukcyjne i sklepy internetowe. Wszyscy szukają sposobów na wzrost obrotów, obniżkę kosztów i lepsze zarządzanie. Dlatego branża, podobnie jak telekomunikacja, chętnie inwestuje w innowacje, które przynoszą dodatkowe zyski i zwiększają zadowolenie klientów. Stąd otwarcie na rewolucję cyfrową, która docelowo – zdaniem ekspertów PI – oznacza w pełni zautomatyzowane i pozbawione pracowników sklepy otwarte 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu. Sztuczna inteligencja będzie zarządzać nimi przy użyciu informacji z kamer, czujników i aplikacji zakupowych. Zidentyfikuje klienta, oceni, czy i które produkty mogły mu się skończyć, weźmie pod uwagę nawet pogodę i nastrój kupującego. Na podstawie tych danych zasugeruje listę zakupów, skieruje klienta w odpowiednie miejsca, zaproponuje promocje i automatycznie potrąci koszt zakupów z konta. Jednocześnie system będzie na bieżąco sprawdzał zapasy towarów w sklepie, uzupełniał je lub zamawiał nowe partie, a każda z dostaw będzie rozpakowywana i układana przez autonomiczne urządzenia samobieżne.

    ŹródłoOrange
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    6 GHz na usługach, czyli kilka słów o Wi-Fi 6E

    Liczba urządzeń podłączonych do domowej sieci stale wzrasta. Kiedyś były to laptopy i smartfony, teraz także lodówki, telewizory, systemy...