środa, 22 października, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Co piąty Polak padł ofiarą scamu. Połowa pokrzywdzonych wstydzi się, że dała się podejść

    Zobacz również

    Scam, czyli oszustwo mające na celu wyłudzenie pieniędzy, danych osobowych lub innych korzyści przez wprowadzenie ofiary w błąd, najczęściej za pośrednictwem internetu lub telefonu, stał się dla przestępców skutecznym sposobem zarobku. Zgodnie z badaniem zrealizowanym na zlecenie VeloBanku aż 18% z nas deklaruje, że padło ofiarą scamu. Oprócz oczywistych finansowych strat związanych z tym przestępstwem pokrzywdzeni cierpią również w wymiarze emocjonalnym. Aż połowa ofiar deklaruje, że odczuwała wstyd związany z byciem oszukanym.

    - Reklama -

    Pośród osób, które deklarują, że padły choć raz ofiarą scamu, dominującą grupę stanowią osoby w wieku od 25 do 34 lat (27%). W opozycji do niej znajdują się ankietowani, którzy najrzadziej doświadczali tego typu przestępstwa – byli to ludzie w wieku 55 lat lub więcej (14%). Badanie zrealizowane na zlecenie VeloBanku wskazuje, że częściej pokrzywdzonymi stali się mieszkańcy miast do 20 tys. mieszkańców (20%) niż osoby zamieszkujące aglomeracje powyżej 500 tys. ludzi (15%).

    Wstyd, że dałem się podejść

    Oszuści, którzy skutecznie dokonują wyłudzeń za pośrednictwem internetu lub telefonu, wykorzystują emocje potencjalnych ofiar i manipulują nimi, by uzyskać zamierzony cel. Co gorsza, emocje związane z byciem ofiarą przestępstwa często skutecznie blokują nas w racjonalnym osądzie sytuacji i uniemożliwiają przeciwstawienie się naciągaczom.

    Aż 52% ankietowanych ofiar scamu wskazało, że odczuwało wstyd wobec osób bliskich lub policji, przyznając się do tego, iż ich środki finansowe stały się łupem oszustów. Taką odpowiedź częściej wskazywały kobiety (54%) niż mężczyźni (49%). Co ciekawe, to najmłodsi najczęściej wstydzili się przyznać do tego, że padli ofiarą oszustwa – takie odczucia zadeklarowało 75% osób w wieku 18-24 lata i tylko 35% grupy wiekowej 55+.

    – „Na wnuczka”, „na policjanta”, „na telefon z banku”, „na fałszywą inwestycję” – katalog rodzajów scamu nieustannie zwiększa się wraz z poczuciem bezkarności oszustów. Z badania zrealizowanego z okazji Miesiąca Cyberbezpieczeństwa wynika, że bycie ofiarą przestępstwa to nie tylko wymierne straty finansowe. To również rysa na naszej psychice, związana z silnym przeżyciem i emocjami np. wstydem, które bywają nieodłącznymi skutkami takich sytuacji. Jako VeloBank dążymy do tego, by dbać o klientów nie tylko w warstwie cyfrowej ochrony przed przestępcami, ale również wykorzystując naszych ekspertów, z jakimi przez całą dobę można się połączyć telefonicznie lub na czacie. Czasem kontakt z call center może uchronić nas przed ogromnymi stratami. Kiedy zaś uświadomimy sobie, że staliśmy się ofiarą przestępstwa, nasi konsultanci również potrafią skutecznie wesprzeć rozmówcę, np. blokując zdalny dostęp do środków i wskazując dalsze kroki, które mogą nam pomóc, gdy sytuacja wymknie się spod kontroli – wskazuje Małgorzata Górska, Dyrektorka Departamentu HR, psycholożka, psychotraumatolożka.

    Co czwarta ofiara zostaje sama z kryzysem

    Badanie zrealizowane na zlecenie VeloBanku ujawnia niepokojący fakt powiązany z poczuciem wstydu, które dotyka osoby oszukane. Aż 23% ankietowanych nie podzieliło się z nikim informacją, iż padło ofiarą scamu. Z kolei 22% osób z tej grupy wprost deklaruje, że powodem, dla którego zataiły tę informację, był wstyd. Trzech z dziesięciu oszukanych od razu szukało wsparcia u bliskich lub na policji, 17% potrzebowało na to kilku godzin, a 21% – do kilku dni.

    Ważne wydaje się również to, jak ze względu na wiek ankietowanego rozłożyły się w badaniu odpowiedzi osób, które zataiły fakt bycia ofiarą tego typu przestępstwa. Aż 60% respondentów, którzy nie przyznali się do problemów ze scamem, miało od 18 do 24 lat. Wbrew powszechnie panującej opinii, że to osoby starsze są szczególnie często narażone na oszustwa internetowe i telefoniczne, okazuje się, iż tylko 14% badanych w wieku 55 lat i więcej nie podzieliło się z innymi informacją o byciu ofiarą wyłudzenia z poczucia wstydu.

    Sektor finansów przeciw cyberprzestępcom

    Badanie dotyczące psychologicznych aspektów scamu zostało zrealizowane na zlecenie VeloBanku w ramach akcji „Scamming out”. To wspólna inicjatywa redakcji Pulsu Biznesu i Bankier.pl, które na swoich łamach publikują materiały, analizy i rekomendacje przygotowane przez uczestników projektu. W przedsięwzięciu, obok VeloBanku, uczestniczą także inne instytucje finansowe, a nad całością czuwają patroni instytucjonalni: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Urząd Ochrony Danych Osobowych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rzecznik Finansowy.

    ŹródłoVeloBank
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    JBL Summit Makalu: referencyjne kolumny podłogowe, stworzone z myślą o wymagających melomanach

    JBL Summit Makalu to referencyjne kolumny podłogowe, stworzone z myślą o wymagających melomanach. To flagowy model serii Summit w...