Strategia 2030: ambitne cele na przyszłość
- Rok obrotowy 2024: obrót ze sprzedaży – 90,3 mld euro / marża EBIT – 3,5% / inwestycje ok. 13 mld euro.
- Perspektywy na 2025 rok: słaba dynamika głównych rynków / Cele: wzrost przychodów i marży EBIT, osiągnięcie poziomu free cash flow na poziomie poprzedniego roku.
- Bosch w Polsce: nieznaczny spadek sprzedaży w 2024 r. jako konsekwencja wyzwań na rynku.
- Wspieranie postępu technologicznego, wzmacnianie innowacyjności: Bosch przeznacza 250 mln euro na nowy fundusz venture capital dla startupów.
Stefan Hartung, prezes globalnego zarządu Bosch: – W strategii 2030 wyznaczamy sobie ambitne cele, które nadają kierunek naszym działaniom w czasach globalnych zawirowań.
CFO Bosch, Markus Forschner: – Bosch zabezpiecza swoją płynność finansową poprzez podejmowanie szybkich działań w niepewnych czasach.
Grupa Bosch kontynuuje realizację swojej ambitnej Strategii 2030, której celem jest wzmocnienie konkurencyjności firmy, pomimo wyraźnego spowolnienia wzrostu w 2024 roku, spowodowanego sytuacją rynkową. W 2024 roku firma osiągnęła przychody w wysokości 90,3 mld euro, co oznacza spadek o 1,4% w porównaniu z rokiem poprzednim, a po uwzględnieniu różnic kursowych – spadek o 0,5%. Zysk operacyjny przed odliczeniem odsetek i podatków (EBIT) wyniósł 3,1 mld euro (2023: 4,8 mld euro), co przekłada się na marżę EBIT na poziomie 3,5%. – W roku 2024 znacząco poprawiliśmy zarządzanie kosztami, struktury i portfolio – powiedział Stefan Hartung, prezes globalnego zarządu Robert Bosch GmbH, podczas prezentacji wyników rocznych. – Utrzymujemy ambitne cele, aby dalej się rozwijać i wzmacniać naszą niezależność finansową. Szczególnie w dzisiejszym niestabilnym otoczeniu globalnym, nasza Strategia 2030 wytycza drogę, która najpóźniej za pięć lat pozwoli nam znaleźć się w gronie trzech wiodących dostawców na naszych kluczowych rynkach.
Strategia firmy znajduje odzwierciedlenie również w celach finansowych: Bosch dąży do średniorocznego wzrostu na poziomie 6-8% do 2030 roku przy stopie inflacji 2-3%. W pierwszym kwartale 2025 roku Bosch zwiększył swoje przychody zarówno w euro, jak i po uwzględnieniu różnic kursowych, o 4% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W 2026 roku Grupa Bosch wciąż zamierza osiągnąć docelową marżę EBIT na poziomie 7%. Hartung uważa, że w obliczu globalnych wstrząsów i przede wszystkim – znacznie silniejszej konkurencji ze strony Azji – jest to niezwykle ambitne zadanie: – Będziemy nadal intensywnie pracować nad kosztami i strukturami oraz będziemy się koncentrować na rentownych obszarach naszej działalności. Bosch ogłosił już zmiany strukturalne i redukcje zatrudnienia w różnych obszarach, aby wzmocnić konkurencyjność firmy. Firma prowadzi w tym zakresie rozmowy z przedstawicielami pracowników, a celem jest szybkie osiągnięcie porozumienia i rozpoczęcie wdrażania zmian. – Tylko w ten sposób stworzymy warunki do wykorzystania pojawiających się szans biznesowych w dynamicznym otoczeniu rynkowym. Nie możemy sobie pozwolić na dalsze opóźnienia, ponieważ osłabiają one naszą konkurencyjność. Bosch zakłada, że liczba miejsc pracy w firmie będzie nadal ograniczana, zwłaszcza w Niemczech i Europie.
Rozwój biznesu w Polsce: nieznaczny spadek sprzedaży w 2024 r. jako konsekwencja wyzwań na rynku
W 2024 roku Grupa Bosch w Polsce osiągnęła skonsolidowaną sprzedaż w wysokości ponad 1,7 mld euro (7,5 mld zł), co oznacza spadek o 1,5% w euro i 6,6% w złotych w porównaniu z rokiem 2023. Całkowita sprzedaż netto, w tym sprzedaż firm nieskonsolidowanych i dostawy wewnętrzne, wyniosła 3,1 mld euro (13,2 mld zł). Jest to wzrost o 5,4% w euro, ale spadek w złotych o 0,1% w porównaniu do roku poprzedniego.
– Wyzwania społeczno-gospodarcze i geopolityczne wpłynęły na nastroje konsumenckie i inwestycyjne w Polsce – wyjaśnił Rafał Rudziński, prezes spółki Robert Bosch i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce. – Osłabienie rynków we wszystkich naszych sektorach doprowadziło do spadku sprzedaży w Polsce, przy czym sektor technologii dla przemysłu (Industrial Technology) i sektor rozwiązań grzewczych i dla budownictwa (Energy and Building Technology) najbardziej to odczuły – podkreślił Rudziński.
Sektor dóbr konsumpcyjnych (Consumer Goods) osiągnął na polskim rynku w 2024 roku jedynie nieznacznie niższe obroty ze sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim. Sektor Mobility mierzył się z wieloma wyzwaniami związanymi z transformacją w sektorze motoryzacyjnym i opóźnieniami we wprowadzaniu nowych technologii w obszarze układów napędowych. Udało mu się jednak osiągnąć sprzedaż na poziomie zbliżonym do roku 2023. – Pomimo wszystkich wyzwań pozostajemy zaangażowani w rozwój naszej działalności w Polsce — podkreśla Rudziński. Ze względu na niestabilność sytuacji gospodarczej prognozy biznesowe spółki pozostają jednak ostrożne.
31 grudnia 2024 roku Bosch zatrudniał w Polsce 9 700 pracowników.
Impuls innowacyjny: 250 mln euro inwestycji w start-upy
Bosch stawia na swoje mocne strony, aby odnieść sukces na zmieniających się rynkach. – Jako globalny lider technologiczny będziemy odważnie i z pełnym zaangażowaniem wykorzystywać nasze atuty, takie jak wysoka innowacyjność – wyjaśnił Hartung. – Otwiera to przed nami liczne możliwości, także w niesprzyjającym otoczeniu. Tylko w ubiegłym roku Bosch zgłosił ponad 6 700 patentów i tym samym, według firmy analitycznej Clarivate, znalazł się w gronie 100 najbardziej innowacyjnych firm na świecie. Firma chce również generować impulsy wzrostu dzięki współpracy ze start-upami. Jako jeden z największych inwestorów korporacyjnych w Europie Grupa Bosch zapowiedziała utworzenie nowego funduszu venture capital – Bosch Ventures przeznaczy na niego około 250 mln euro. – Inwestycje w start-upy wspierają postęp technologiczny w gospodarce i społeczeństwie, a nasze działy korzystają na tej współpracy – uzasadnił prezes Bosch.
Zrównoważony rozwój: nowe cele w zakresie emisji CO2 pomimo globalnych zawirowań gospodarczych
W polityce światowej firma Bosch, podobnie jak cała gospodarka, odczuwa skutki rozpadu dotychczasowego porządku. – Obserwujemy duże zmiany w naszym otoczeniu, wolny handel w gospodarce światowej jest pod ogromną presją – wyjaśnił Hartung. Grupa Bosch podkreśla, że pomimo wszystkich globalnych zawirowań nie można zapominać o ochronie klimatu. Firma zapowiada nowe cele dotyczące redukcji emisji w zakresie 3 (scope 3). Według Hartunga do 2030 roku emisje CO2 z tego obszaru, na które działalność firmy nie ma bezpośredniego wpływu, np. wynikające z użytkowania jej produktów, mają się znacznie zmniejszyć. Niezależnie od celów biznesowych Bosch chce do 2030 roku podwoić swoją redukcję emisji CO2 w porównaniu z 2018 rokiem – z 15 do 30%. – Zmiany klimatu nie znikną tylko dlatego, że gospodarka światowa musi obecnie stawić czoła innym wyzwaniom – zauważa prezes Bosch. Zrównoważony rozwój pozostaje dla firmy Bosch kluczowym tematem.
Rok obrotowy 2025: szanse na wzrost pomimo niepewności
Prognozy na bieżący rok nie są pewne ze względu na zmienną sytuację w handlu światowym. Dodatkowe cła oraz potencjalny wpływ pakietów infrastrukturalnych w Europie i Niemczech również utrudniają ocenę sytuacji. Obecnie Bosch przewiduje umiarkowany wzrost światowej gospodarki na poziomie 2,25–2,75% w bieżącym roku. – Musimy jeszcze intensywniej pracować nad utrzymaniem kosztów na konkurencyjnym poziomie. Będziemy też nadal realizować naszą strategię wzrostu poprzez inwestycje, innowacje i przejęcia – powiedział Markus Forschner, członek globalnego zarządu i CFO Bosch. – Będziemy nadal rozwijać naszą skuteczną strategię regionalizacji. Ważna jest i pozostaje dla nas bliskość z klientem.
Pomimo utrzymujących się trudnych warunków gospodarczych i słabego rozwoju rynków głównych, firma Bosch chce osiągnąć organiczny wzrost sprzedaży na poziomie 1–3%. Marża EBIT ma się wyraźnie poprawić w porównaniu z 2024 rokiem, mimo że ponownie należy spodziewać się obciążeń wyniku przez wysokie inwestycje wstępne w technologie przyszłości i dostosowania strukturalne. Jeżeli planowane przejęcie części działalności Johnson Controls i Hitachi zostanie sfinalizowane do połowy tego roku, całkowite przychody w 2025 roku, według Forschnera, mogą być nawet o 1–2 punkty procentowe wyższe. Pełna konsolidacja po przejęciu nastąpi w roku obrotowym 2026.
Sektor biznesowy Mobility: innowacje w obszarze oprogramowania i wodoru
W sektorze Mobility firma Bosch spodziewa się istotnych impulsów wzrostu dzięki rozwojowi elektromobilności, technologii wodorowej i pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. – Przyszłość mobilności będzie kształtowana przez oprogramowanie – a my, jako partner producentów, chcemy nadal odgrywać wiodącą rolę – podkreślił Hartung. Na targach branżowych Auto Shanghai Bosch zaprezentował niedawno szereg nowości, w tym modułowy system wspomagania kierowcy, w trzech wariantach – dla segmentu podstawowego, średniego i wyższego – oraz komputer pokładowy z funkcjami opartymi na sztucznej inteligencji. W tym roku Bosch rozpoczyna 50 kolejnych projektów seryjnych w obszarze elektromobilności, zwłaszcza w Europie i Chinach. – Silnik wodorowy to ważna technologia przyszłości – wyjaśnił prezes Bosch. – Ten napęd nie emituje lokalnie CO2 i nadaje się szczególnie do ciężkich pojazdów terenowych oraz maszyn budowlanych i rolniczych. Na targach Hannover Messe Bosch po raz pierwszy zaprezentował stosy Hybrion, które stanowią serce elektrolizerów do produkcji wodoru. Do 2030 roku firma spodziewa się miliardowych obrotów na tym rynku.
Sektor biznesowy Consumer Goods: połączenie z siecią i rozwiązania akumulatorowe dla większego komfortu
– W segmencie dóbr konsumpcyjnych Bosch upatruje szans na wzrost wynikających z nowych potrzeb klientów, mimo spowolnienia koniunktury. W przypadku elektronarzędzi głównym celem jest rozszerzenie asortymentu urządzeń akumulatorowych. Oferta dla klientów profesjonalnych, np. elektryków, obejmuje obecnie również narzędzia akumulatorowo-hydrauliczne. – Już w 2024 roku Bosch znacznie zwiększył liczbę wprowadzanych na rynek produktów – powiedział Hartung. – W bieżącym roku chcemy ponownie wyraźnie przyspieszyć rozbudowę naszego asortymentu elektronarzędzi i wprowadzić około 90 nowych produktów”. W segmencie sprzętu AGD Bosch stawia m.in. na nowy standard łączności Matter: w tym roku firma BSH Hausgeräte wprowadza na rynek pierwsze urządzenie AGD zgodne z tym standardem – chłodziarko-zamrażarkę. Umożliwia ona szybką, prostą i bezpieczną łączność między urządzeniami różnych producentów. „Aby lepiej obsługiwać regionalny popyt na kontynencie afrykańskim, obecnie uruchamiamy też naszą pierwszą fabrykę sprzętu AGD w Afryce – dodał Hartung. W nowej fabryce w Egipcie Bosch chce produkować rocznie do 350 000 piekarników dla klientów z Afryki i z Bliskiego Wschodu.
Sektor biznesowy Industrial Technology: ofensywa w zakresie oprogramowania dla produkcji
– W sektorze technologii przemysłowych Bosch spodziewa się stabilizacji poziomu zamówień i dąży do osiągnięcia obrotu na poziomie około miliarda euro ze sprzedaży oprogramowania i usług cyfrowych do początku następnej dekady. Umożliwi to m.in. szeroka oferta usług digitalowych, takich jak Hydraulic Hub, który upraszcza i przyspiesza serwis i konserwację rozwiązań hydrauliki przemysłowej, a tym samym zwiększa dostępność maszyn. „Kontynuujemy naszą ofensywę w zakresie oprogramowania również w sektorze Industrial Technology – powiedział Hartung. – Nasi klienci korzystają z tego, że w swoich rozwiązaniach wykorzystujemy doświadczenie z własnej produkcji.
Ponadto w przyszłości automatyzacja fabryk ma być coraz bardziej skoncentrowana na rozwojowych sektorach, takich jak produkcja baterii, półprzewodników i dóbr konsumpcyjnych. Bosch Rexroth zaprezentował ostatnio na targach Hannover Messe liczne nowe rozwiązania, na przykład do elektryfikacji zastosowań przemysłowych i mobilnych.
Sektor biznesowy Energy and Building Technology: rozwój obszaru HVAC
W sektorze Energy and Building Technology firma Bosch spodziewa się znacznego wzrostu obrotów dzięki planowanemu przejęciu działu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) od Johnson Controls i Hitachi. – Chcemy być w światowej czołówce firm z dziedziny techniki grzewczej i klimatyzacyjnej – wyjaśnił Hartung, odnosząc się do przejęcia, które ma zostać sfinalizowane w połowie bieżącego roku. –Oczekujemy, że to przejęcie umożliwi nam silny wzrost, zwłaszcza w Ameryce Północnej i Indiach.
Wzrost zapewnić ma również wprowadzenie nowych hybrydowych systemów pomp ciepła (All-in-One-Heizung), które firma po raz pierwszy zaprezentowała na targach ISH. Można je eksploatować jako samodzielne urządzenia gazowe lub olejowe z kondensacją albo połączyć z zewnętrzną jednostką pompy ciepła. Możliwa jest również konwersja na tryb czysto elektryczny. W technice budynkowej Bosch rozwija działalność w zakresie integracji systemów, podczas gdy wcześniejsze przejęcia wzmacniają dział automatyki.
Głównym motorem wzrostu we wszystkich obszarach jest wykorzystanie sztucznej inteligencji. Na przykład rozwiązanie Wildfire Detection umożliwia wczesne wykrywanie pożarów lasów. Detekcja dymów odbywa się za pomocą czujników gazu, które dzięki algorytmom AI przekazują te informacje do służb ratowniczych i za pomocą dronów dostarczają im informacji.
Rok obrotowy 2024: wysokie nakłady na inwestycje w przyszłość, dodatni Free Cash Flow
W 2024 roku Bosch osiągnął dodatni Free Cash Flow w wysokości 0,9 mld euro (2023: 2,2 mld euro), realizując tym samym swój cel FCF 1% od obrotu, pomimo niższego EBIT. – Konserwatywna polityka finansowa Grupy Bosch zapewnia elastyczność i umożliwia dokonywanie dużych przejęć i znacznych inwestycji – wyjaśnił Forschner. W ciągu ostatnich pięciu lat Grupa Bosch zainwestowała w przyszłościowe obszary łącznie około 57 mld euro, aby wzmocnić swoją pozycję lidera innowacji. Wydatki na badania i rozwój w 2024 roku wyniosły 7,8 mld euro (2023: 7,3 mld euro). Wskaźnik nakładów na B+R wyniósł 8,6% i utrzymał się na wysokim poziomie (2023: 8%). Inwestycje w środki trwałe wyniosły 5,1 mld euro, co oznacza nieznaczny spadek w porównaniu z rokiem poprzednim (2023: 5,5 mld euro). Płynność finansowa wzrosła zgodnie z rachunkiem przepływów pieniężnych do 8,2 mld euro (2023: 7,4 mld euro); udział kapitału własnego w wysokości 44,3% (2023: 44,2%) podkreśla stabilność finansową firmy Bosch.
Rok obrotowy 2024: rozwój w sektorach biznesowych
Wszystkie sektory biznesowe Bosch odczuły spowolnienie na swoich głównych rynkach. W sektorze Mobility, w związku z globalnym spadkiem produkcji pojazdów, obroty w wysokości 55,8 mld euro były o 0,7% niższe niż w roku poprzednim – po uwzględnieniu różnic kursowych odnotowano jednak wzrost o 0,2%. Marża EBIT tego sektora osiągnęła poziom 3,8% (2023: 4,4%). Sprzedaż w sektorze Industrial Technology wyniosła 6,4 mld euro. To spadek o 13%, a po uwzględnieniu różnic kursowych o 12,5% r/r. Istotną rolę odegrał tu większy niż oczekiwano spadek koniunktury w budownictwie i przemyśle maszynowym na głównych rynkach w Europie, Ameryce Północnej i Chinach. Marża EBIT tego sektora wyniosła 1,2% (2023: 9,1%). Sektor Consumer Goods zwiększył swoje obroty o 1,6% do 20,3 mld euro, a po uwzględnieniu różnic kursowych o 2,9%. Marża EBIT wyniosła 3,5% (2023: 4,5%). W sektorze Energy and Building Technology obroty w wysokości 7,5 mld euro były o 2,7% niższe niż w roku poprzednim. Po uwzględnieniu wahań kursowych spadek wyniósł 2,6%. Głównym powodem był spadek na europejskim rynku urządzeń grzewczych. Marża EBIT wyniosła w tym sektorze 4,9% (2023: 9%).
Rok obrotowy 2024: rozwój z podziałem na regiony
Firma Bosch najmocniej odczuła słabość swoich głównych rynków w Europie. Obroty spadły tu o 4,9% (po uwzględnieniu różnic kursowych – o 4,6%) do 44,5 mld euro. Inne regiony świata odnotowały wzrosty: w Ameryce sprzedaż zwiększyła się o 4,8% – do 17,8 mld euro, a po uwzględnieniu wahań kursowych – o 5,7%. W regionie Azji i Pacyfiku wzrost obrotów wyniósł 0,7%, a po uwzględnieniu różnic kursowych – 2,8% i osiągnęły one poziom 28 mld euro.
Rok obrotowy 2024: zmiana liczby zatrudnionych
Pod koniec 2024 roku Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie 417 859 osób (2023: 429 416). Liczba zatrudnionych spadła łącznie o 2,7%, czyli o 11 557 osób w porównaniu z rokiem poprzednim.