Od tablic menu i ofert promocyjnych po reklamy sklepowe – ekrany digital signage stały się kluczowym medium komunikacji w przestrzeniach handlowych. Teraz na rynku pojawił się nowy wyświetlacz – który potrafi prezentować obraz bez ciągłego poboru energii.
Samsung Electronics wprowadził na rynek 32-calowy Color E-Paper – rozwiązanie digital signage o ultra-niskim poborze mocy, zapewniające bogatą i wysokiej jakości oprawę graficzną.
Za tym innowacyjnym produktem stoi, opracowana przez Samsung, technologia Color Imaging Algorithm. Jest ona efektem ścisłej współpracy działu Visual Display (VD) oraz Samsung Research.
Samsung Newsroom przeprowadził rozmowę z dwiema kluczowymi osobami odpowiedzialnymi za rozwój rozwiązania – Daewoongiem Cho z działu VD oraz Iljunem Ahnem z Samsung Research – aby dowiedzieć się więcej o tworzeniu Color E-Paper.
Zmiana paradygmatu: ultracienki, ultralekki o ultraniskim poborze energii
Color E-Paper wyznacza nowy standard w segmencie digital signage,– redefiniując podejście do narzędzi komunikacji, sposobu działania oraz możliwości wyświetlania treści.
Globalnie wprowadzony model EM32DX (32 cale) charakteryzuje się ultra-cienką konstrukcją – zaledwie 8,6 mm w najcieńszym miejscu – oraz lekką budową, ważącą tylko 2,5 kg wraz z baterią.
– Zaprojektowaliśmy urządzenie tak, aby było ultra-cienkie i ultralekkie, dzięki czemu można je łatwo instalować nawet w niewielkich przestrzeniach, powiedział Cho, który kierował pracami nad produktem Color E-Paper. – Dzięki tej wszechstronności może służyć jako tablica menu przy wejściu do kawiarni albo zostać zawieszony na ścianie jako sezonowy, dekoracyjny element wnętrza.
Jedną z największych zalet Color E-Paper jest ultra-niski pobór mocy – podczas wyświetlania statycznego obrazu zużywa on 0,00 W¹. Dzięki temu treści mogą pozostawać widoczne przez długi czas, korzystając wyłącznie z baterii, co znacząco zmniejsza zużycie energii w środowiskach handlowych. Zmiana wyświetlanego obrazu wymaga jedynie minimalnego poboru prądu. Ponadto – zgodnie z podejściem Samsung do zrównoważonego rozwoju – produkt wykorzystuje tworzywa sztuczne z recyklingu i jest pakowany w ekologiczne opakowanie.
Treści na Color E-Paper można łatwo tworzyć, aktualizować i zarządzać nimi za pośrednictwem platformy Samsung VXT, która oferuje m.in. optymalizację widoczności i funkcję podglądu koloru przed publikacją.
Wyświetlacz działający bez stałego zasilania
– Podczas gdy tradycyjne wyświetlacze LCD wykorzystują podświetlenie, Color E-Paper precyzyjnie rozmieszcza sześć kolorów cyfrowego atramentu – tak jak przy drukowaniu na papierze wyjaśnia Ahn z Samsung Research, współautor technologii poprawy obrazu. – To właśnie nadaje ekranowi przyjazną dla oka, papierową strukturę.
Wyświetlacz składa się z milionów mikro-pojemników, z których każdy zawiera cząsteczki atramentu w kolorach: czerwonym, żółtym, białym i niebieskim. Pod wpływem sygnału elektrycznego wybrane cząsteczki unoszą się ku powierzchni, tworząc sześć barw.
– Proces ten bardzo przypomina działanie druku – gdy obraz zostanie uformowany, pozostaje widoczny półtrwale bez dalszego zużycia energii dodaje Ahn.
Bogata paleta barw z zaledwie sześciu kolorów– dzięki autorskiej technologii Samsung
Color E-Paper oferuje nie tylko energooszczędność. Dzięki opracowanemu przez Samsung algorytmowi Color Imaging Algorithm urządzenie potrafi odwzorować żywe, naturalne odcienie, używając zaledwie sześciu kolorów.
Algorytm ten bazuje na właściwościach ludzkiego systemu wzrokowego (HVS), według którego oko postrzega średnią barw obszaru, a nie kolor pojedynczego piksela. Dzięki temu możliwe jest tworzenie wrażeń kolorystycznych poprzez odpowiednie łączenie dostępnych barw – pod warunkiem dokładnego dobrania ich proporcji i rozmieszczenia tak, aby uniknąć zniekształceń.
Tradycyjne e-papierowe metody odwzorowania kolorów opierają się na dyfuzji błędu, co często prowadzi do zniekształceń i wolnego przetwarzania. Samsung opracował więc nowe podejście, które oblicza prawdopodobieństwo występowania konkretnych barw w danych fragmentach obrazu, a następnie rozmieszcza kolory na bazie tzw. próbkowania typu blue-noise³, zapewniając płynne, naturalne przejścia tonalne.
Dzięki temu Color E-Paper może wyświetlić niemal 2,5 miliona odcieni, czyli 40 razy więcej niż typowe rozwiązania e-papierowe (około 60 000 kolorów).
Technologia doceniona na świecie– i perspektywy jej rozwoju
Reakcje osób, które widzą Color E-Paper po raz pierwszy, często brzmią: „Myślałem, że to prawdziwy papier!” lub „Gdzie jest kabel zasilający?”. Produkt wzbudził duże zainteresowanie podczas targów Integrated Systems Europe 2025, gdzie zdobył trzy nagrody Best of Show.
– Byłem dumny, gdy globalna marka, która wcześniej zdecydowanie preferowała tradycyjne metody komunikacji oferty, zaczęła rozważać przejście na rozwiązania cyfrowe po zobaczeniu Color E-Paper, wspomina Cho.
Samsung planuje wprowadzenie różnych rozmiarów urządzenia, od małych po wielkoformatowe. Jednocześnie trwają dalsze prace nad jeszcze szerszą i bardziej precyzyjną gamą kolorów.
Color E-Paper stanowi krok w kierunku przyszłości digital signage – łącząc energooszczędność z naturalną, przyjazną dla oka prezentacją treści.