Anna Bakker-Jaroszewska ze Szkoły Podstawowej im. Józefa Dambka w Leśniewie została laureatką konkursu Nauczyciel Jutr@ 2025. Pedagożkę wyróżniono za szczególną troskę o dobrostan swoich uczniów i uczennic oraz za edukowanie ich na temat bezpieczeństwa online i higieny cyfrowej. Doceniono też włączanie w te tematy rodziców. Organizatorem konkursu jest Fundacja Orange i Głos Nauczycielski. Inicjatywa towarzyszy wyborom Nauczyciela Roku.
W piątej edycji konkursu Nauczyciel Jutr@ laureatką została Anna Bakker-Jaroszewska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej ze Szkoły Podstawowej w Leśniewie w woj. pomorskim. Wyboru spośród wszystkich zgłoszonych kandydatur dokonało Jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego, wiceprzewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Wyróżnienie wręczono podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie. Ogłoszono także, że Nauczycielem Roku została Agnieszka Kopacz, nauczycielka języka polskiego i informatyki w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego im. Marii Skłodowskiej- Curie w Sopocie.
Nauczycielka, która łączy nowoczesne kompetencje z empatią i troską
Nauczycielka Jutr@ 2025, Anna Bakker-Jaroszewska w centrum swojej pracy stawia ogólny dobrostan uczniów i uczennic. Wspiera ich motywację wewnętrzną, stosuje ocenianie kształtujące i uczy rozwiązywania konfliktów w duchu komunikacji empatycznej. By lepiej pełnić zadania wychowawcy, skończyła szkołę terapii krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz kursy mediatora rodzinnego i mediatora w nurcie porozumienia bez przemocy.
Jest nauczycielką, która nie boi się cyfrowej rzeczywistości i pokazuje, że można połączyć nowoczesne kompetencje z empatią i troską o drugiego człowieka. Aby lepiej rozumieć wyzwania dzieci wychowywanych w świecie pełnym technologii, ukończyła studia podyplomowe z higieny cyfrowej. Pozwoliło jej to stworzyć autorską innowację pedagogiczną łączącą edukację emocjonalno-społeczną z cyfrową. Uczy dzieci świadomego korzystania z cyfrowych narzędzi, a rodziców włącza w ten proces poprzez comiesięczne zadania rodzinne. Prowadzi w szkole „Szkołę dla rodziców”, w ramach której mówi o świadomym, odpowiedzialnym rodzicielstwie i że to także od postawy dorosłych zależy, jak młodzi funkcjonować będą w świecie online. Jej zdaniem kluczem do sukcesu nie są zakazy i nakazy, ale budowanie zdrowych relacji, które zaprocentuje w trudnych wychowawczo momentach. O skuteczności jej działań świadczą konkretne zmiany. Dzieci, które były zagrożone niedostosowaniem społecznym, zaczynają funkcjonować jako zintegrowani członkowie grupy. Przy jej wsparciu uczniowie i rodzice podejmują różne wspólne inicjatywy, np. szyją misie na aukcje charytatywne, zakładają ogródki, organizują rodzinne spływy kajakowe.
Wśród finalistek 5. edycji konkursu Nauczyciel Jutr@ znalazły się także:
• Agnieszka Bajer, nauczycielka języków polskiego i hiszpańskiego, dyrektorka w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 22 w Krakowie;
• Agnieszka Bruska, nauczycielka współorganizująca kształcenie w klasie integracyjnej z Zespołu Szkół nr 19 im. Synów Pułków w Bydgoszczy;
• Jadwiga Szydlak, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół Społecznych w Kłodzku;
• Anna Tymoczko, nauczycielka plastyki, dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Króla Władysława Jagiełły w Mrzygłodzie.
– W konkursie Nauczyciel Jutr@ doceniamy osoby, które pracują z poczuciem misji, pasją i które podążają za potrzebami swoich uczennic i uczniów, rozumiejąc jednocześnie szanse i wyzwania świata cyfrowego – mówi Małgorzata Kowalewska z zarządu Fundacji Orange. – Cieszę się, że co roku, organizując konkurs wspólnie z Głosem Nauczycielskim, mamy przywilej poznawać historie takich właśnie nauczycieli i nauczycielek. Imponuje nam ich postawa, zaufanie, jakim darzą swoich podopiecznych oraz sposób, w jaki pozwalają im doświadczać sprawczości – dodaje.