Firma Side wraz z Razer zaprezentowały nowe narzędzie do testów gier. Dzięki technologii AI opracowanej przez Side, dane z testów graczy są równocześnie wykorzystywane do poprawy jakości (QA). To pierwsze takie rozwiązanie w branży. Według porównań z innymi dostawcami, koszty testów mogą być niższe nawet o 80%.
Razer Cortex: Playtest Program – Powered by Side łączy klasyczne funkcje testów z masową skalą QA, tworząc pierwsze w pełni zintegrowane narzędzie dla twórców gier. Program będzie dostępny w aplikacji Razer Cortex, z której korzysta już ponad 55 milionów graczy na całym świecie. Dzięki temu deweloperzy mogą uruchamiać duże, precyzyjnie kierowane testy z udziałem prawdziwych graczy.
Gracze spełniający kryteria mogą zapisać się do testów bezpośrednio w Razer Cortex. Podpisują tam umowy NDA i otrzymują unikalne klucze do wersji testowych gier, co gwarantuje bezpieczeństwo i poufność. Podczas gry Cortex zbiera dane o czasie gry i wydajności. Po wykonaniu zadań testowych, gracze wypełniają krótkie ankiety i otrzymują punkty Razer Silver, które można wymienić na gry lub sprzęt. To tworzy realną motywację do udziału.
Zebrane dane o rozgrywce i opiniach są analizowane przez AI Side, które usuwa duplikaty. Następnie raporty sprawdzają i interpretują eksperci QA, co pozwala dostarczyć konkretne wnioski w znacznie niższej cenie.
– Branża gier słynie z powolnego wdrażania nowych technologii. Razem z Razer przełamujemy ten schemat. Najlepszym źródłem opinii o grze są zapaleni gracze – nasz program daje im miejsce przy stole. To rozwiązanie, które przynosi korzyść graczom, deweloperom i nam – powiedziała Deborah Kirkham, CEO Side,
Nowa era testów gier
Playtesty to jeden z najważniejszych, ale też najbardziej kosztownych etapów produkcji. Tradycyjnie opierały się na małych grupach i długich ankietach, co dawało ograniczone efekty.
Razer Cortex: Playtest Program – Powered by Side wykorzystuje globalną społeczność Razera i dane z launchera, aby dobierać graczy na podstawie ich stylu grania, zainteresowań i profilu. Dzięki temu twórcy mogą szybko dotrzeć do odpowiednich testerów, bez czasochłonnej rekrutacji.
– Nowa funkcja w Razer Cortex daje deweloperom niedrogi sposób na prowadzenie dużych testów. Upraszczamy dystrybucję wersji testowych, dobór graczy i zbieranie danych. Dzięki temu twórcy gier mogą podejmować lepsze decyzje rozwojowe – Quyen Quach, VP Software, Razer
Jak to działa?
Zwykle zespoły QA przy dużych tytułach składają się z 5–6 osób pracujących w pełnym zabezpieczeniu. Ich zadaniem jest „łamanie gry” – szukanie błędów w najważniejszych miejscach.
Nowy program daje tym samym zespołom dostęp do danych od tysięcy graczy, którzy grają w naturalny sposób. To pozwala znaleźć błędy, które mogłyby umknąć w laboratorium. Jeśli wielu graczy zgłosi crash w tym samym miejscu, QA wie, gdzie szukać problemu.
To narzędzie pokazuje, jak Side łączy technologię z ludzkim doświadczeniem. Inwestycje w AI pozwalają firmie dostarczać raporty na takim poziomie i utrzymywać przewagę konkurencyjną.
– To zmienia zasady gry w testach. Deweloperzy mają więcej testerów i więcej godzin testów przy podobnym koszcie. Gracze są bliżej procesu produkcji, a QA zyskuje nowe źródło danych. To prawdziwa rewolucja – podkreśla Dr. Harlan Beverly, CTO Side.
Wpływ na branżę
Dzięki temu rozwiązaniu twórcy otrzymują szersze dane, lepszą analizę opinii, informacje od wybranych grup docelowych oraz testy funkcjonalności – i to wszystko dużo taniej niż dotąd. Badania pokazują, że playtesty wykrywają problemy zanim zauważą je recenzenci, a te mają ogromny wpływ na sprzedaż.
Dla graczy to szansa na wyjątkową bliskość z branżą – mogą dzielić się opinią bezpośrednio z twórcami, jeszcze przed premierą. Dla deweloperów to bezcenne źródło informacji, które pozwala uniknąć błędów przy starcie gry.
Razer Cortex: Playtest Program – Powered by Side to tylko jedno z rozwiązań Side – firma oferuje też testy na mniejszą skalę i inne opcje dopasowane do potrzeb twórców.