Współpraca z Sony w celu zbadania nowych technologii produkcji
z wykorzystaniem formatu „Pen & Paper” jako główną atrakcją
na platformie Twitch
We wrześniu tego roku niemiecka stacja telewizyjna SWR rozpoczęła innowacyjny projekt w obszarze wirtualnej produkcji, obejmujący trzymiesięczny okres próbny, którego celem jest zbadanie możliwości produkcji w wirtualnym studiu. Wirtualne światy są tworzone na dużym ekranie LED Sony VERONA w studiu 6 w Baden-Baden – tuż przed kamerami. Prezenterzy, gospodarze i aktorzy występują przed cyfrowymi tłami, które są synchronizowane na żywo z kamerami. Tło na ekranie LED porusza się zgodnie z pozycją kamery – a obraz wygląda realistycznie, bez żadnej postprodukcji, bezpośrednio na żywo w studiu.
Interaktywny program typu „pen-and-paper” wyznacza nowe standardy
Trzymiesięczny test koncentruje się na reality show „Fehler im System” (Błędy w systemie), interaktywnym programie typu „pen-and-paper” stworzonym we współpracy z firmą produkcyjną Midflight Productions, który otwiera nowe możliwości w zakresie wzajemnego oddziaływania gier, streamingu i produkcji telewizyjnej w produkcji wirtualnej.
Formaty typu „pen-and-paper” to narracyjne gry fabularne: mistrz gry prowadzi graczy przez fabułę i opisuje lokalizacje, wydarzenia oraz postacie drugoplanowe, a gracze wcielają się w postacie, które sami wymyślili i decydują o ich działaniach – wspierani przez zestaw zasad i kości, które decydują o sukcesie lub porażce.
W dniach 24 i 25 października 2025 r. studio zostanie przekształcone w dystopijny świat na cztery godziny każdego dnia. Mistrzem gry będzie Hauke Gerdes, znany z rocketbeans.tv i jedna z czołowych postaci niemieckiej sceny pen-and-paper. Streamerzy i twórcy, tacy jak Daniel Budimann, KaddiTV, Uke Bosse i Haselnuuuss, wyruszą na poszukiwanie wskazówek. Będą wspierani przez aktorkę Franciska Friede oraz aktorów Frederica Böhle i Rona Helbiga.
Wieczory będą transmitowane na żywo na twitch.tv/ard 24 i 25 października, codziennie od godziny 19:00.
Anja Räßler, dyrektor kreatywna w Midflight Productions:
– Bardzo zależy nam na tym, aby gry fabularne stały się dostępne dla szerszej publiczności. Fascynacja tym formatem wynika z połączenia epickich historii, wspólnej gry i spontanicznej kreatywności. W SWR znaleźliśmy idealnego partnera do realizacji naszej wizji połączenia klasycznej gry fabularnej z najnowocześniejszą technologią produkcji wirtualnej. Efekty synergii w zespole są ogromne – wspólna praca nad tą nową formą produkcji sprawia nam ogromną radość.
Format pen-and-paper opracowany w ramach innowacyjnego projektu jest nie tylko nowatorski pod względem narracyjnym, ale także stanowi nowość techniczną.
Po raz pierwszy w produkcji wirtualnej na żywo realizowana jest produkcja wielokamerowa z trzema kamerami śledzącymi. Aby wyświetlać wirtualne tła, SWR stawia na nowoczesną ścianę Crystal LED VERONA o wymiarach 10 x 4 metry z nowym systemem śledzenia OCELLUS firmy Sony, z którą SWR nawiązało współpracę partnerską w zakresie rozwoju tego projektu. OCELLUS został opracowany specjalnie z myślą o zastosowaniach w zakresie rzeczywistości rozszerzonej i produkcji wirtualnej w sektorze telewizyjnym i kinowym. Planowanie, budowa, konfiguracja i kalibracja technologii produkcyjnej zostały przeprowadzone we współpracy z austriacką firmą AV-Professional.
Michael Eberhard, dyrektor ds. technologii i produkcji SWR:
– Wirtualna produkcja z wykorzystaniem wielu śledzących kamer może pod wieloma względami stanowić prawdziwą rewolucję w świecie mediów: daje nam możliwości twórcze i sprawia, że jesteśmy bardziej wydajni, elastyczni i ekonomiczni. Technologia ta może również otworzyć drzwi do współpracy w zakresie nadawania publicznego, dzięki czemu idealnie pasuje do naszych czasów. Dzięki zaangażowaniu moich kolegów i partnerów technologicznych udało nam się w krótkim czasie zainstalować konfigurację testową w naszej siedzibie w Baden-Baden, którą będziemy intensywnie testować do końca roku.
Sebastian Leske, Head of Cinema Business Development at Sony Europe:
– Produkcje studyjne stoją przed wyzwaniem płynnego i harmonijnego połączenia aktorów, prezenterów oraz scenografii studyjnej z wirtualnie generowanym tłem. Najlepiej sprawdza się to, gdy poszczególne elementy, od ścian LED po technologię kamer i czujniki, są skoordynowane i współpracują ze sobą jak dobrze zgrany zespół, a kompleksowe oprogramowanie łączy te elementy w wydajny proces pracy. Daje to znacznie więcej przestrzeni dla kreatywności w studiu telewizyjnym.
Sześć wirtualnych scenografii wykorzystanych podczas śledztwa w sprawie Pen & Paper zostało wcześniej stworzonych przy użyciu systemu grafiki czasu rzeczywistego Unreal Engine – technologii, która powstała w ramach rozwoju gier komputerowych i coraz częściej znajduje zastosowanie w studiach telewizyjnych. Celem jest zintegrowanie rzeczywistych obiektów przed ścianą LED w taki sposób, aby połączyły się one z wirtualnymi scenografiami 3D, a przejścia między fizycznym sprzętem a światem cyfrowym były tak realistyczne, że granice byłyby ledwo rozpoznawalne. Dzięki tak zwanemu efektowi paralaksy, technice projektowej, w której obiekty poruszają się w różny sposób, tworząc głębię przestrzenną i efekt 3D, wirtualne tło dynamicznie dostosowuje się do ruchu kamery – a transmitowany obraz wydaje się realistyczny.
Wirtualna produkcja jest testowana w kontekście produkcji własnych
W ramach tego projektu SWR ocenia rolę, jaką produkcja wirtualna może odegrać w przyszłych produkcjach własnych – czy to w zakresie rozrywki, kultury czy informacji. Celem jest dostosowanie nadawania publicznego do przyszłych wyzwań poprzez innowacje technologiczne i dotarcie do nowych grup docelowych – zwłaszcza na platformach cyfrowych – w sposób zrównoważony.
Oprócz „Fehler im System” (Błędy w systemie) realizowanego w formule pen-and-paper, w trakcie trwania projektu przetestowane i ocenione zostaną cztery inne przypadki użycia z gatunków dokumentacji scenicznej/zwiastunów, produkcji studyjnej na żywo, formatów wyzwań i formatów wyjaśniających w mediach społecznościowych.