Sony poinformowało o powiększeniu renomowanej linii Cinema Line o nowy produkt: kamerę FX2 (model ILME-FX2). Umożliwi ona bezproblemowe rozpoczęcie pracy z szerszą gamą produktów Cinema Line i otworzy większe możliwości filmowej ekspresji przed niezależnymi twórcami i ekipami potrzebującymi wszechstronnej kamery.
– FX2 to przystępna cenowo pełnoklatkowa kamera filmowa, którą zaprojektowaliśmy pod wpływem opinii klientów — mówi Yann Salmon-Legagneur, dyrektor działu IP&S Marketing w Sony Europe. — Wyróżnia się unikatowymi funkcjami zwiększającymi komfort filmowania, takimi jak odchylany wizjer, który znacznie zwiększa użyteczność i spełnia potrzeby pojawiające się w produkcji. Łączy też w sobie kluczowe cechy linii Cinema Line: kinowy wygląd rejestrowanego obrazu, niezawodność i profesjonalne walory użytkowe. Dzięki tym właściwościom pomaga uchwycić autentyczne emocje i daje większe możliwości twórcom treści z różnych dziedzin.
Cechy i funkcje kamery FX2: filmowanie i fotografowanie z użyciem pełnoklatkowej matrycy
Kamera FX2 jest wyposażona w pełnoklatkowy przetwornik obrazu, który utrwala znakomity obraz i pozwala nadawać piękny wygląd nieostrym fragmentom, podobnie jak wiele innych kamer Cinema Line. Wykonana w technologii BSI matryca Exmor R™ ma efektywną rozdzielczość 33,0 megapikseli1, a w przypadku rejestracji obrazu z użyciem krzywej S-Log3 zapewnia ponad 15-stopniowy zakres dynamiki tonalnej, pozwalający uzyskać imponującą szczegółowość obrazu nawet w najjaśniejszych i najciemniejszych obszarach.
Podczas filmowania z użyciem krzywej S-Log3 można ustawić bazową czułość ISO 800 lub 4000, by uzyskać optymalną jakość obrazu w różnych warunkach oświetlenia. Dzięki rozszerzaniu czułości ISO do 102 400 kamera FX2 idealnie sprawdza się w słabym oświetleniu. Obsługa 10-bitowego kodowania All-Intra 4:2:2 i różnych formatów zapisu, w tym XAVC S-I DCI 4K przy 24,00p, zapewnia elastyczność w postprodukcji.
Ta kamera wielokrotnie mi zaimponowała — mówi Simone Sadocco, autor zdjęć filmowych i student CSC. — Dwie bazowe czułości ISO, 800 i 4000, działają bez zarzutu: przy obu obraz jest czysty i pozbawiony zakłóceń, a przełączanie między nimi następujące płynnie i efektywnie.
Kamera FX2 została wyposażona w wewnętrzny wentylator chłodzący i efektywny system rozpraszania ciepła. Połączenie tych dwóch elementów umożliwia długotrwałe, ciągłe nagrywanie — do 13 godzin w formacie 4K 60p2. Użytkownik może ustawiać różne klatkaże: do 60 kl./s w rozdzielczości 4K (zwolnione tempo do 2,5×) i do 120 kl./s w Full HD (zwolnione tempo do 5×). Aby zapewnić elastyczność organizacji pracy w różnego rodzaju produkcjach z użyciem krzywych logarytmicznych, udostępniono tryby „Cine EI”, „Szybkie Cine EI” i „Elastyczne ISO”. Do kamery można ponadto zaimportować 16 własnych tabel LUT, uzyskując dzięki nim dokładność kolorów podczas podglądu obrazu na planie filmowym.
Do kształtowania wyglądu obrazu z kamery można użyć szeregu ustawień „Profil zdjęcia” i „Twórczy wygląd”. Domyślnym profilem jest S-Cinetone™, pozwalający nadać obrazowi kinowy wygląd już na etapie filmowania. Z myślą o użytkownikach obiektywów anamorficznych 1,3× i 2,0× wprowadzono funkcję wyświetlania z przekształceniem de‑squeeze.
Jakość obrazu i technologia koloru pozwoliły mi uzyskać oczekiwany wygląd obrazu — zauważa Stefan Krenn, autor zdjęć do filmów komercyjnych i reklamowych. — Odcienie skóry były czyste, zakres dynamiki pozwalał uniknąć problemów w trudnych warunkach oświetleniowych, a materiał filmowy z niezwykłą łatwością poddawał się korekcie. Miałem wrażenie, że używam prawdziwego narzędzia kinowego, ale lżejszego i o mniejszych wymaganiach konfiguracyjnych.
Większa wygoda użytkowania podczas pracy w pojedynkę
Kamera FX2 ma kompaktową konstrukcję z płaską górą obudowy, taką samą jak modele Sony Cinema Line FX3 i FX30, dzięki czemu jest dobrze znana użytkownikom i zgodna z innymi zestawami. Trzy zintegrowane punkty montażu akcesoriów (1/4–20 UNC) eliminują konieczność użycia zewnętrznego uchwytu, umożliwiają montaż na statywie i zwiększają elastyczność przy tworzeniu większych zestawów. Opcjonalny górny uchwyt zwiększa mobilność i poziom kontroli, zwłaszcza podczas zdjęć z ręki i nagrywania ujęć o dużej dynamice. Kamera jest lekka i przenośna: ma wymiary 129,7 × 77,8 × 103,7 mm i waży tylko 679 g, dzięki czemu doskonale nadaje się dla małych zespołów i operatorów pracujących w pojedynkę.
Zaawansowane funkcje ustawiania ostrości dostępne w kamerze FX2 opracowano z myślą o precyzji i kreatywności. Nowy system AF z rozpoznawaniem w czasie rzeczywistym działa szybko i niezawodnie. Dokładniej identyfikuje ludzi i inteligentnie rozpoznaje inne kategorie obiektów: zwierzęta, ptaki, pojazdy i owady. Umożliwia ponadto wykrywanie rodzaju obiektu w trybie automatycznym. Aby zapewnić twórcom jeszcze większą kontrolę nad ustawianiem ostrości i ułatwić uzyskanie kinowego obrazu o dużej ekspresji, kamera umożliwia kompensację zmian kąta widzenia podczas regulacji ostrości, użycie funkcji „Asysta AF” i zmienianie szybkości i czułości przejść ostrości.
Kamera jest wyposażona w dwa tryby służące do stabilizacji obrazu podczas zdjęć z ręki: „Aktywny” i „Aktywny dynamiczny”, będący nowością w linii produktów Cinema Line.
Funkcja automatycznego kadrowania* w kamerze FX2 automatycznie przycina obraz i śledzi obiekt w taki sposób, by zajmował on najważniejsze miejsce w kadrze. Dzięki temu materiał filmowy nagrany z użyciem statywu wygląda na nakręcony przez doświadczonego operatora. Funkcja stabilizatora kadrowania, automatycznie zapobiegająca przemieszczaniu się głównego motywu w kadrze, może pomóc w filmowaniu osoby idącej obok.
Z myślą o fotografowaniu dodano menu „Zdjęcia Log”. Umożliwia ono użycie krzywych logarytmicznych podczas wykonywania zdjęć o wysokiej rozdzielczości 33 megapikseli zoptymalizowanych do korekty kolorów w postprodukcji3. Do szybkiego przełączania trybów filmowania i fotografowania służy dźwignia MOVIE/STILL. Zawartość menu jest automatycznie dostosowywana do wybranego trybu. Tryb zdjęć można również zmienić poprzez długie naciśnięcie przycisku Fn.
Cechy i funkcje kamery FX2: ulepszony, ale dobrze znany sprzęt pochodzący z kamer kinowych Sony
Aby stworzyć użytkownikowi lepsze warunki do zdjęć, w kamerze wykorzystano nowy, uchylny wizjer elektroniczny o wysokiej rozdzielczości 3,68 mln pikseli4 i kącie widzenia dostosowanym do produkcji filmów. Wizjer ten można uzupełnić dostarczaną w zestawie głęboką muszlą oczną. Kamera jest ponadto wyposażona w 3,0-calowy, regulowany w wielu płaszczyznach ekran dotykowy LCD, ułatwiający stosowanie różnych perspektyw. U góry obudowy i wokół uchwytu znajdują się intuicyjnie rozmieszczone elementy sterujące, w tym lampki kontrolne nagrywania. Na dostosowywanym ekranie głównym „BIG6” wyświetlane są często używane parametry, takie jak liczba klatek na sekundę, czułość ISO, kąt lub czas otwarcia migawki, wstępnie zaprogramowane ustawienia wyglądu, balans bieli, przysłona lub stan filtra ND. W związku z rosnącą popularnością materiałów 16:9 nagrywanych w układzie pionowym w celu publikacji w mediach społecznościowych, podczas nagrywania kamera FX2 wyświetla informacje także w pionie. Model dostarczany w zestawie z uchwytem (ILME-FX2) jest wyposażony w dwa złącza XLR/TRS i dwa gniazda mini jack stereo 3,5 mm (mikrofonowe), co umożliwia doprowadzenie profesjonalnego, 4-kanałowego, 24-bitowego dźwięku cyfrowego.
Kamera oferuje szerokie możliwości rozbudowy i bogaty zestaw złączy, w tym HDMI typu A, które umożliwia reprodukcję 10-bitowego obrazu filmowego 4K 60p 4:2:2 i 16-bitowego obrazu RAW5 do nagrań i podglądu w wysokiej jakości. Z myślą o sprawnym przesyłaniu danych i zdalnym sterowaniu zapewniono współpracę z dwoma pasmami Wi-Fi (2,4 GHz i 5 GHz6), a w przypadku użycia zgodnego adaptera7 także z siecią przewodową. Port USB Type-C jest zgodny ze standardem zasilania USB Power Delivery (PD) i standardem SuperSpeed USB, umożliwiającym przesyłanie danych z prędkością 10 Gb/s. Wbudowane funkcje strumieniowej transmisji przez łącze USB i sieć umożliwiają prowadzenie transmisji na żywo i zdalną produkcję8.
Odpowiedzialność społeczna
Ten produkt wpisuje się w ambitną inicjatywę Sony „Road to Zero”, która zakłada osiągnięcie przez Sony zerowego śladu ekologicznego do 2050 r. Cel ten znajduje odzwierciedlenie w procesie produkcji, prowadzonej w zakładach zasilanych w całości z odnawialnych źródeł energii9.
W kamerze wprowadzono również wszechstronne ułatwienia dostępu, w tym funkcje czytnika ekranu10 i powiększania ekranu. Pomagają one w posługiwaniu się rozszerzoną zawartością menu osobom niedowidzącym. Dodatkowe intuicyjne elementy sterujące zwiększają funkcjonalność dla ogółu użytkowników. Należą do nich:
• system AF z rozpoznawaniem w czasie rzeczywistym, który ogranicza potrzebę ręcznej regulacji;
• zoptymalizowany, dotykowy system obsługi do bezpośredniego poruszania się po menu;
• dotykowe właściwości przycisków umożliwiające ich niezawodne rozróżnianie.
Dzięki tym inkluzywnym elementom konstrukcyjnym profesjonalne narzędzia do przetwarzania obrazu pozostają dostępne dla twórców na wszystkich poziomach sprawności, zachowując jednocześnie pełnię możliwości użytkowych.
Kamera FX2 będzie dostępna od lipca 2025 r. zarówno jako sam korpus, jak i w wersji z górnym uchwytem.