Jak skutecznie wnieść skargę w postaci elektronicznej przy wykorzystaniu systemu e-Doręczeń? Ministerstwo Cyfryzacji przygotowuje zmiany w przepisach mających zapewnić ich efektywne złożenie.
e-Doręczenia w postępowaniach sądowych
Skargę do sądu można skutecznie wnieść w postaci elektronicznej. Należy wybrać jedną z dwóch dróg:
- Wnieść pismo za pośrednictwem ePUAP bezpośrednio na adres epuap właściwego sądu,
- Przekazać je za pośrednictwem właściwego urzędu, poprzez adres do doręczeń elektronicznych urzędu (ADE), który następnie prześle je do sądu administracyjnego z wykorzystaniem elektronicznej skrzynki podawczej (ESP).
Takie działanie minimalizuje ryzyko zakwestionowania skuteczności wniesienia skargi i zapewnia zgodność z obowiązującymi przepisami.
Projektowane zmiany
W projekcie ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych przewidziano zmiany legislacyjne, na mocy których sądy będą uznawać korespondencję dostarczoną przez e-Doręczenia za skuteczną. Projekt ten został opublikowany.
Aktualny stan prawny
Doręczenie skargi bezpośrednio na adres do doręczeń elektronicznych (ADE) sądu administracyjnego, co do zasady, nie wywołuje skutku procesowego. Wynika to z faktu, że sądy nie mają obowiązku korzystania z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE, na podstawie art. 155 ust. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1045).
Natomiast w przypadku, gdy skarga w postaci elektronicznej zostanie najpierw doręczona na adres do e-Doręczeń właściwego urzędu, np. Urzędu Skarbowego, a następnie organ ten przekaże ją na ESP sądu administracyjnego, doręczenie należy uznać za skuteczne (zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935).
Korespondencja z podmiotami publicznymi
Aby ułatwić obywatelom komunikację z instytucjami publicznymi, zostało zaprojektowane połączenie skrzynek e-Doręczeń i ePUAP w aplikacji www.edoreczenia.gov.pl. Dzięki temu nie ma potrzeby przełączania się pomiędzy różnymi systemami, aby kierować korespondencję zarówno do podmiotów posiadających adres do doręczeń elektronicznych (wykorzystując ADE), jak i do tych, które jeszcze z niego nie korzystają (korzystając z ePUAP).