piątek, 24 października, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Santander Bank Polska wykorzystuje sztuczną inteligencję, by pomóc firmom i korporacjom dostosować się do ISO 20022

    Zobacz również

    Bank wykorzystał Gen AI by stworzyć dla użytkowników iBiznes24 narzędzie umożliwiające automatyczne i szybkie dostosowanie danych teleadresowych w słowniku kontrahentów do wymogów standardu ISO 20022.

    - Reklama -

    Wdrożenie nowego, globalnego standardu komunikacji elektronicznej w systemach finansowych ISO 20022 wymaga od instytucji finansowych, w tym banków, a także firm korzystających z ich usług, dostosowania swoich systemów płatniczych, finansowo-księgowych do nowych wymogów. ISO 20022 ustanowione zostało przez Międzynarodową Organizację Normalizującą. To nowoczesny, międzynarodowy standard wymiany danych finansowych, dzięki któremu komunikacja w zakresie płatności, przelewów czy raportowania stanie się bardziej precyzyjna, bezpieczna i zautomatyzowana. Dla klientów oznacza to m.in. szybsze przetwarzanie transakcji i lepszą jakość danych w wyciągach czy potwierdzeniach operacji.

    Przygotowanie do nowego standardu nakłada na banki obowiązek przystosowania swoich systemów informatycznych do obsługi nowego formatu danych, a na klientów firmowych i instytucjonalnych potrzebę m.in. aktualizacji systemów lub zmianę formatu plików przesyłanych do banku czy ustrukturyzowania danych umożliwiających ich lepszą identyfikację.

    Aby ułatwić klientom dostosowanie danych teleadresowych kontrahentów do wymogów ISO 20022, Santander Bank Polska wykorzystał Gen AI. W systemie iBiznes24 stworzył narzędzie, które pozwala na automatyzację tego procesu. Dzięki niemu klienci korporacyjni i firmowy, którzy używali dotąd słownika kontrahentów oferowanego przez bank, nie muszą porządkować danych teleadresowych ręcznie.

    Użytkownik, który skorzysta z nowego narzędzia, przed akceptacją danych, zobaczy ekran z propozycją ich uporządkowania i będzie mógł je zaakceptować jednym kliknięciem lub w razie potrzeby nanieść dodatkowe zmiany. Narzędzie można znaleźć w systemie bankowości elektronicznej IBiznes24. Należy wejść w zakładkę Przelewy, a następnie wybrać Słowniki.

    Wprowadzenie automatyzacji uporządkowania danych w słowniku kontrahentów pozwala klientom zaoszczędzić czas i wpływa na podniesienie poziomu bezpieczeństwa przez ograniczenie potencjalnych błędów wynikających z ręcznego przenoszenia danych.

    Naszym celem jest wspieranie klientów firmowych w taki sposób, by mogli prowadzić swój biznes w sposób sprawny, płynny i wygodny. Oznacza to, że na bieżąco reagujemy na dynamicznie zmieniające się otoczenie biznesowe i wyzwania, z którymi muszą się mierzyć. Takim wyzwaniem, dla wielu przedsiębiorców, okazał się obowiązek dostosowania swoich systemów do nowego standardu ISO 20022. Klienci zgłaszali nam, że proces przystosowania danych do nowych standardów jest trudny i czasochłonny. Dlatego zdecydowaliśmy się na wdrożenie automatyzacji w słowniku kontrahentów. Pozwala to na szybką aktualizację danych teleadresowych na „jeden klik”. Dzięki temu przedsiębiorcy oszczędzają czas i mają większa pewność poprawności zawartych w formularzach danych. Z sygnałów, które dostajemy od klientów wynika, że nowe rozwiązanie spotkało się z bardzo pozytywnym przyjęciem i znacząco ułatwia przystosowanie do nowych wymogów wynikających z wdrożenia standardu ISO 20022 – mówi Adam Piotrowski, Tribe Leader Corporate Digital e-Banking.

    W banku od lat skutecznie wykorzystujemy rozwiązania oparte o klasyczną AI. W tym przypadku, zastosowaliśmy innowacyjne podejście przy opracowaniu narzędzia wykorzystując generatywną sztuczną inteligencję. Nasze zasoby technologiczne i zespół najwyższej klasy ekspertów pozwolił nam na realizację procesu w całości wewnątrz infrastruktury banku. Praca nad tym projektem pokazuje, że Gen AI może świetnie wpisywać się w przyszłość nowoczesnej bankowości zarówno w procesach back- i front-endowych. Rozwiązania oparte o tę technologię będą coraz bardziej zaawansowane i powszechne, a ich rola będzie rosła z każdym rokiem. W banku wykorzystujemy każdą technologię w sposób odpowiedzialny i kiedy szukamy w niej potencjału do tego abyśmy mogli jeszcze lepiej wspierać naszych klientów robimy to w sposób świadomy, bezpieczny i etyczny. – mówi Damian Bandosz, dyrektor Biura Strategii Danych PBBiK.

    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Ruszyła loteria Visa. Posiadacze kart Visa mogą wygrać wyjazd na Zimowe Igrzyska Olimpijskie Mediolan Cortina 2026

    Wystartowała specjalna loteria Visa, w której do wygrania jest ponad 300 nagród, w tym dwuosobowy wyjazd na Zimowe Igrzyska...