Według ostrzeżenia Federalnej Komisji Handlu (FTC) oszuści podszywają się pod głównych dostawców usług, takich jak AT&T, Comcast Xfinity i Spectrum, używając zautomatyzowanych połączeń robocall, aby promować fałszywe oferty ograniczone czasowo. Te połączenia mogą się wydawać legalne, ale niosą za sobą poważne cyberniebezpieczeństwo.
Jak działa oszustwo z robocall?
Otrzymujesz nieoczekiwany robocall od kogoś, kto twierdzi, że reprezentuje Twojego dostawcę usług. Taki automat może stwierdzić, że:
Możesz liczyć na zniżkę w wysokości 40–50% na miesięczny rachunek.
Można skorzystać ze specjalnych ofert pakietowych lub otrzymać darmowy prezent (np. Apple Watch lub nowy router).
Oferta jest ważna tylko dzisiaj lub przez kilka najbliższych godzin.
A następnie pojawia się haczyk: aby „zapewnić sobie zniżkę”, musisz zapłacić z góry za pomocą karty podarunkowej sprzedawcy detalicznego, takiego jak Apple, Google Play lub Target, i podać numer karty podarunkowej i kod PIN przez telefon.
Czasami oszuści poproszą Cię również o weryfikację konta lub podanie danych logowania.
W takiej sytuacji znika z Twoimi pieniędzmi. Jeśli podałeś mu dane logowania, może również odciąć Ci dostęp do konta.
Znaki ostrzegawcze podczas rozmowy z robocallem
Poproszono Cię o zapłatę kartą podarunkową. Oszuści używają kart podarunkowych, ponieważ trudno je wyśledzić i niemal niemożliwe jest ich odzyskanie po wykorzystaniu. Żaden legalny dostawca usług nigdy nie poprosi Cię o zapłatę kartą podarunkową.
„Rozmówca” prosi Cię o Twoje dane logowania. Żadna oficjalna firma ani dostawca usług nigdy nie poprosi Cię o podanie danych logowania przez telefon.
Presja czasu. Oszuści z reguły wywierają na Ciebie presję, abyś działał szybko, żebyś nie miał czasu na zbadanie sprawy.
Jak unikać oszustw typu Robocall?
Nie spiesz się. Oszuści polegają na pilności. Jeśli ktoś mówi, że musisz działać natychmiast, aby uzyskać ofertę, to jest to ogromny sygnał ostrzegawczy. Zatrzymaj się, rozłącz się i zastanów, zanim podejmiesz decyzję.
Skontaktuj się bezpośrednio ze swoim dostawcą. Jeśli oferta wydaje się atrakcyjna, skontaktuj się z firmą, korzystając z jej oficjalnej strony internetowej lub numeru obsługi klienta — nie numeru podanego w automatycznym połączeniu.
Nigdy nie płać kartami podarunkowymi. Karty podarunkowe są przeznaczone na prezenty, a nie płatności. Jeśli ktoś prosi o kody kart podarunkowych jako płatność, to zawsze jest to oszustwo.
Nie podawaj danych konta. Oszuści mogą poprosić o numer konta lub dane logowania. Podanie tych informacji może doprowadzić do nieautoryzowanego dostępu do konta, przejęcia usługi lub kradzieży tożsamości.
Co zrobić, jeśli odkryjesz, że zapłaciłeś oszustowi?
Jeśli udostępniłeś szczegóły karty podarunkowej lub dane osobowe:
Zgłoś oszustwo na policję i do CERT Polska.
Skontaktuj się natychmiast z firmą wydającą kartę podarunkową — może ona zamrozić środki, jeśli nie zostały one jeszcze wykorzystane.
Powiadom swojego dostawcę usług o oszustwie.
Zmień hasło do swojego konta, zwłaszcza jeśli podałeś komuś dane logowania.
Ostatnia wskazówka: Użyj narzędzi do blokowania połączeń i wykrywania oszustw.
– Chroń się przed oszustwami typu robocall, za pomocą funkcji blokowania połączeń udostępnianych przez operatora telefonii. Oprócz tego warto zabezpieczyć swoje urządzenia za pomocą skutecznego antywirusa, który nie tylko ochroni Cię przed złośliwym oprogramowaniem, lecz także zablokuje niebezpieczne strony i następstwa kampanii phishingowych – mówi Krzysztof Budziński z firmy Marken Systemy Antywirusowe, polskiego dystrybutora oprogramowania Bitdefender.