Zamiast magicznej atmosfery – zmęczenie, presja i poczucie, że doba jest za krótka. Prawie połowa Polaków (45%) uważa, że czwarty kwartał to najbardziej stresujący czas w roku, a młodsze pokolenia odczuwają to szczególnie dotkliwie. Przeciążenie deklaruje aż 59% „Zetek”, podczas gdy wśród Baby Boomers odczuwa je jedynie 24% badanych. Grudzień coraz częściej oznacza więc nie celebrację, a próbę przetrwania.
Co sprawia, że Polacy uznają czwarty kwartał za najbardziej obciążający okres w roku? Presja społeczna i świąteczna (46%), kwestie zdrowotne, jak choroby czy brak światła dziennego (44%) oraz nadmiar obowiązków w pracy związanych z końcem roku (38%), wynika z badania marki inteligentnych urządzeń mobilnych OnePlus.
Co ciekawe, to młodsze pokolenia bardziej odczuwa to zmęczenie. Ponad połowa millenialsów (54%) i przedstawicieli pokolenia Z (59%) przyznaje, że w tym okresie odczuwa wypalenie. Dla porównania, tylko 24% osób z pokolenia Baby Boomers może powiedzieć to samo. Blisko co drugi Polak (48%) przyznaje, że ma wrażenie, jakby „doczołgiwał się” do końca roku, a 52% badanych obawia się, że wypali się, zanim dotrze do 2026 roku.
Osobisty asystent? Bardzo proszę
Skutki jesienno-zimowego wypalenia są wyraźne. Aż 63% Polaków wprost mówi, że czekająca ich liczba obowiązków jest dla nich przytłaczająca. Z powodu rozkojarzenia 31% respondentów przyznaje się do niezamierzonego wychodzenia z domu bez telefonu lub portfela, 22% osób odkłada rzeczy nie na swoje miejsce (np. klucze do lodówki), a 16% przyznało się do zaniedbywania podstawowej higieny (takiej jak branie prysznica, mycie włosów lub szczotkowanie zębów).
Zmęczenie odbija się także na relacjach, zwłaszcza wśród młodych ludzi – 15% Polaków poniżej 45 roku życia ogranicza jakościowy czas spędzany przyjaciółmi lub rodziną. Blisko 1 na 10 osób (8%) przyznaje też, że ograniczy intymny kontakt z partnerem/partnerką z powodu mentalnego przeciążenia.
Czy jest na to rozwiązanie? Aż 39% Polaków wskazuje, że chciałoby mieć osobistego asystenta, który pomógłby im zapanować nad kalendarzem i obowiązkami.
Codzienne wsparcie w kieszeni
Blisko co piąty Polak (18%) korzysta ze swojego osobistego asystenta, którego ma na co dzień w kieszeni – smartfona i jego organizacyjnych funkcji. Technologia odgrywa też coraz większą rolę w redukowaniu stresu w całej populacji – 69% Polaków używa swojego telefonu, by poczuć się mniej przytłoczonym, a 50% przedstawicieli pokolenia Z uważa, że AI może uczynić ich życie łatwiejszym.
OnePlus zaprojektował swój najnowszy smartfon – OnePlus 15 – z funkcjami AI, które mają pomóc użytkownikom lepiej organizować życie i działać efektywniej. OnePlus 15 jest pełen inteligentnych funkcji, które automatyzują codzienne obowiązki: od planowania i ustalania priorytetów po przypomnienia. Smartfon wprowadza Plus Mind, czyli zintegrowany system, który gromadzi i porządkuje wszystko – od artykułów po zdjęcia – w jednym centralnym miejscu zwanym Mind Space. Dzięki temu AI automatycznie grupuje powiązane treści, ułatwiając wyszukiwanie i dostęp do najważniejszych informacji.
Jakie zadania Polacy najchętniej oddaliby w ręce asystenta AI? Pamięć o urodzinach bliskich i przyjaciół (23%), planowanie posiłków lub list zakupów (21%) oraz planowanie budżetu domowego na najbliższy miesiąc (19%).
– Technologia oparta na sztucznej inteligencji, stosowana mądrze, może być potężnym narzędziem zmniejszającym obciążenie psychiczne, redukującym stres i pozwalającym odetchnąć – mówi dr Ashley. W przypadku OnePlus narzędzia jak Plus Mind użytkownicy mogą delegować część obowiązków organizacyjnych i uwolnić od tego głowę, by skupić się na tym, co naprawdę ważne – dodaje.
– Koniec roku powinien być czasem bliskości i radości, a nie chaosu i wypalenia – mówi Celina Shi, Chief Marketing Officer, OnePlus Europe. W momencie, gdy nakładają się presje zawodowe, rodzinne i towarzyskie, trudno zachować porządek i spokój. Nowy OnePlus 15 to idealne urządzenie, które pomaga odciążyć umysł. Jego funkcje AI, takie jak Plus Mind i inteligentny przycisk Plus Key, pomagają w tworzeniu notatek, prezentacji, nagrań głosowych i wielu innych zdaniach – to jak drugi mózg! – dodaje.