środa, 22 października, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Polskie AI dla producentów elektroniki. Smartfony i laptopy będą działać dłużej

    Zobacz również

    Niezawodność i trwałość urządzeń elektronicznych w ogromnym stopniu zależy od tego, w jaki sposób je zaprojektowano. W tworzeniu bardziej bezawaryjnych produktów pomóc może sztuczna inteligencja. Dowodzi tego system rozwijany przez dwie firmy z Polski.

    - Reklama -

    Jak sprawić, aby użytkownicy elektroniki mogli cieszyć się bardziej niezawodnym sprzętem, a producenci oszczędzali na kosztach serwisu? Co zrobić, aby zredukować emisje CO₂ wynikające z konieczności dostarczenia zepsutego urządzenia do punktu napraw? Z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja, dzięki której dane płynące z serwisów mogą bezpośrednio wpływać na pracę projektantów urządzeń.

    Przykładem niech będzie AI Circularity Radar, czyli polska technologia AI rozwijana wspólnie przez firmy FIXIT SA i Sell a Service. System potrafi identyfikować powtarzalne wzorce w danych dostarczanych przez serwis i na ich podstawie tworzyć rekomendacje projektowe. Dotyczące bardziej modułowej konstrukcji lub lepszego wykonania komponentów. Sztuczna inteligencja wykrywa prawidłowości, które umykają nawet doświadczonym inżynierom. Na przykład, jeśli w wielu urządzeniach danego modelu pojawia się problem z gniazdem ładowania, system wskazuje ten element jako punkt krytyczny i sugeruje zmianę konstrukcji obudowy lub wzmocnienie mocowania. W podobny sposób może rekomendować zastosowanie innych materiałów, lepsze rozmieszczenie komponentów lub łatwiejszy dostęp do części narażonych na zużycie.

    Ale źródłem danych serwisowych nie zawsze są rzeczywiste usterki i fizyczne uszkodzenia.

    Z naszych doświadczeń wynika, że średnio 20, a niekiedy nawet 30 proc. reklamacji to przypadki, w których nie stwierdzono żadnych problemów technicznych. Także w takich sytuacjach pomaga nam AI, której algorytmy potrafią działać w myśl zasady “lepiej zapobiegać niż leczyć” i podpowiadają, co zrobić, aby użytkownicy nie angażowali serwisu bez potrzeby. Circularity Radar podpowiada np., jak napisać instrukcję obsługi i jakie informacje umieścić na opakowaniu produktu. Potrafi też tworzyć zalecenia dotyczące konfiguracji sprzętu i poprawki, dzięki którym interfejsy stają bardziej czytelne i intuicyjne w obsłudze – mówi Mariusz Ryło, CEO FIXIT SA.

    Mniej usterek – tych prawdziwych lub wynikających np. z niewiedzy – to większe zadowolenie klienta i oszczędności dla serwisów. Dobrze zaprojektowana i trwalsza elektronika zmniejsza także koszty środowiskowe i przyczynia się do ograniczenia śladu węglowego.

    Naprawa smartfona generuje ok. 73 kg CO₂e czyli mniej więcej tyle samo, co ogrzewanie przez dwa tygodnie średniej wielkości mieszkania.

    – Zmniejszając każdego roku liczbę nieuzasadnionych zgłoszeń serwisowych o ok. 20 tys. jesteśmy z kolei w stanie zredukować emisje wynikające chociażby z logistyki o 26 ton COe₂ – wylicza Mariusz Ryło.


    Jedyni z Polski
    Praktyczne możliwości AI Circularity Radar zaprezentowane zostaną podczas Circular Design Forum Summit 2025, będącego częścią Dutch Design Week w Eindhoven. Jest to jedno z największych na świecie wydarzeń poświęconych szeroko pojętemu projektowaniu, a tegoroczna edycja festiwalu odbywa się w dniach 18 – 26 października. FIXIT SA weźmie udział w Forum jako jedyna firma zaproszona z Polski, prezentując swoje rozwiązanie podczas sesji zaplanowanej na 23 października.

    ŹródłoFIXIT
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    JBL Summit Makalu: referencyjne kolumny podłogowe, stworzone z myślą o wymagających melomanach

    JBL Summit Makalu to referencyjne kolumny podłogowe, stworzone z myślą o wymagających melomanach. To flagowy model serii Summit w...