Jak pokazuje najnowszy raport „Customer Journey 2025” blisko połowa kupujących online rozpoczyna swoją ścieżkę zakupową od platform marketplace (+11 p.p. w porównaniu do 2023 roku).
Allegro wzmacnia swoją pozycję w e-commerce – aż 7 na 10 użytkowników marketplace’ów wybiera właśnie Allegro, a dla niemal co trzeciego kupującego jest ono także miejscem podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej.
Utrzymuje się trend compressed commerce: 44% badanych finalizuje zakupy jeszcze tego samego dnia, a 18% – niemal natychmiast po rozpoczęciu poszukiwań.
Finalizacja transakcji wspieranych sztuczną inteligencją w 83% przypadków odbywa się właśnie na platformach marketplace.
Jak wynika z najnowszego raportu „Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online”,1 przeprowadzonego przez agencję Minds&Roses na zlecenie Allegro, znaczenie platform e-commerce w kontekście ścieżki zakupowej rośnie. Już 45% kupujących zaczyna swoje zakupy od marketplace’ów – to wzrost o 11 p.p. względem 2023 roku. Liderem pozostaje Allegro, które wybiera 7 na 10 osób rozpoczynających zakupy na platformach. Nadal silny jest trend compressed commerce, czyli zakupów maksymalnie skróconych i skondensowanych w jednym miejscu, realizowanych w jak najkrótszym czasie. Aż 44% konsumentów finalizuje transakcję jeszcze tego samego dnia co rozpoczynają poszukiwania, a blisko jedna piąta decyduje się na zakup od razu. Ponad połowa e-klientów oczekuje możliwie szybkich zakupów, a niemal 8 na 10 z nich przyznaje, że w przypadku mało znanych produktów oczekuje pełnych informacji w miejscu zakupu – aby uniknąć konieczności poszukiwania dodatkowych źródeł.
– Konsumenci nadal cenią atrakcyjne ceny i szybkie dostawy, ale coraz większe znaczenie mają dla nich wygoda i kompletność oferty. 79% kupujących, by podjąć decyzję, oczekuje dziś kompleksowych informacji o produkcie w miejscu zakupu. To wyraźne echa trendów optymalizacji procesów, obserwowanych już rok temu – Marta Skalmowska z Minds&Roses
Platformy e-commerce dominują
W 2025 roku kupujący najczęściej rozpoczynają ścieżkę zakupową na platformach handlowych – wskazuje je blisko co drugi badany, w tym 36% wybiera Allegro (+3 p.p. w porównaniu do 2024 roku). Drugim najczęściej wybieranym miejscem startu jest wyszukiwarka Google (19%). Kolejne miejsca zajmują: strony sklepów online (7%), porównywarki cenowe (4%) oraz serwisy ogłoszeniowe (3%). W porównaniu z 2024 rokiem Allegro umocniło swoją pozycję jako miejsce rozpoczęcia ścieżki zakupowej w kilku kategoriach produktowych. Największe wzrosty odnotowano w kategoriach: środki czystości (+10 p.p.), artykuły dla zwierząt (+8 p.p.), kolekcje i sztuka (+8 p.p.), motoryzacja (+6 p.p.) oraz dom i ogród (+6 p.p.).
Allegro pełni dziś rolę centralnego punktu decyzyjnego – blisko co trzeci badany przyznaje, że to właśnie tutaj podjął decyzję o zakupie. Co istotne, 31% kupujących wskazuje Allegro jako kluczowe miejsce podejmowania decyzji. Aż 43% respondentów dokonało lub planuje dokonać transakcji na platformie, co potwierdza wysoki poziom lojalności użytkowników. Widać to szczególnie w zestawieniu ze ścieżką zakupową: zarówno użytkownicy rozpoczynający poszukiwania na Allegro, jak i w Google często finalizują zakup na Allegro – odpowiednio 76% i 41% – co podkreśla znaczącą rolę platformy w procesie wyboru produktów online.
– Blisko połowa klientów (43%) zaczynających zakupy na Allegro korzysta z wyszukiwarki, wpisując konkretną nazwę produktu. Jak wynika z naszych danych wewnętrznych, w szczytowych okresach, klienci wpisują nawet 2000 zapytań zakupowych na sekundę. To pokazuje, że spełniamy oczekiwania użytkowników, którzy szukają precyzyjnych informacji i szerokiej gamy ofert w jednym miejscu. Kupujący doceniają także łatwość nawigacji – aż 25% przeszukuje kategorie z poziomu menu – Marcin Bruś, Group Advertising Director w Allegro
Marketplace głównym miejscem finalizacji zakupów z AI
Konsumenci chcą dziś realizować zakupy szybciej, a jednocześnie oczekują narzędzi, które ułatwią im podejmowanie trafnych decyzji. Coraz częściej sięgają więc po generatywną sztuczną inteligencję, choć jej wykorzystanie nie jest jeszcze powszechne – obecnie deklaruje je 13% kupujących online2. Najczęściej AI, czyli narzędzia takie jak Chat GPT czy Co-pilot, wspiera ich na etapie zbierania informacji o produktach (86%) oraz ich wyszukiwania (73%), ale również przy szukaniu inspiracji (48%), śledzeniu dostaw czy obsłudze zamówienia (20%). Motywacje konsumentów korzystających z AI są zróżnicowane. Najważniejsze z nich to chęć oszczędności czasu (67%), możliwość porównania cen (56%), a także znalezienie najkorzystniejszej oferty (27%) czy poszukiwanie nowości produktowych (21%). Dla części kupujących ważne jest również poczucie bezpieczeństwa – niemal co piąty użytkownik AI (19%) podkreśla, że narzędzia te pomagają upewnić się, iż transakcja jest bezpieczna.
Finalizacja zakupów wspieranych przez AI najczęściej odbywa się na dużych platformach marketplace – ten kanał wskazało aż 83% osób świadomie korzystających z narzędzi sztucznej inteligencji. Kolejne miejsca zajmują multibranżowe sklepy internetowe (48%) oraz sklepy sieci handlowych (45%). Z kolei rozwiązania oparte wyłącznie na AI, takie jak aplikacje zintegrowane z chatbotami, pozostają niszowe (14%). Jeśli chodzi o kategorie produktów, w których AI odgrywa największą rolę, zdecydowanie dominuje elektronika – odpowiada za 67% takich zakupów. Kolejne wysokie miejsca zajmują dom i ogród (49%), zdrowie (46%).