Wzmocnienie współpracy w obszarze cyfryzacji, rozwój innowacyjnych projektów technologicznych, kompetencji cyfrowych oraz e-sportu i rynku gier wideo – to główne cele polskiej delegacji w Japonii. Wiceminister Rafał Rosiński spotkał się z polskimi deweloperami podczas Tokyo Game Show, przewodniczącym Izby Reprezentantów japońskiego parlamentu, a także uczestniczył w Forum Inwestycyjnym Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
– Inwestujemy w gospodarkę, ale także w kreatywność i przyszłość młodego pokolenia. Współpraca z Japonią – światowym liderem innowacji i gamingu – otwiera przed nami nowe możliwości wymiany doświadczeń, rozwoju e-sportu oraz promowania odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z technologii. Polska staje się dziś partnerem, który nie tylko korzysta z globalnych trendów, ale też aktywnie je współtworzy – podkreślił wiceminister cyfryzacji Rafał Rosiński.
Wspólne działania na rzecz bezpiecznej cyfryzacji
Wiceminister cyfryzacji Rafał Rosiński razem z wicemarszałek sejmu Moniką Wielichowską oraz parlamentarzystkami spotkali się z przewodniczącym Izby Reprezentantów Japońskiego Parlamentu. Rozmowy dotyczyły bezpieczeństwa cyfrowego, odpowiedzialnego korzystania z technologii oraz rozwijania kompetencji cyfrowych. Podkreślono zdecydowaną gotowość obu stron do pogłębiania współpracy i wymiany praktycznych doświadczeń w obszarze cyfryzacji.
Polsko-Japońska współpraca w e-sporcie i gamingu
Polska jest liderem e-sportu w Europie Środkowo-Wschodniej, a turnieje organizowane na terenie naszego kraju – takie jak Intel Extreme Masters w Katowicach – są rozpoznawalne na całym świecie i docierają do milionów odbiorców rynku gier wideo. Wraz ze wzrostem zainteresowania grami wideo wśród obywateli pojawiają się także wyzwania w zakresie przepisów i bezpiecznego funkcjonowania w wirtualnym świecie. Korzystając z doświadczeń japońskiej branży gier, polska delegacja podjęła dyskusję o czterech priorytetach w tym obszarze:
Prawo i regulacje – polityka w zakresie przepisów antyhazardowych, ochrona graczy, edukacja oraz bezpieczeństwo interesu publicznego.
Współpraca międzynarodowa – organizacja wydarzeń e-sportowych, które promują kraj jako nowoczesny, otwarty i atrakcyjny dla turystów.
Rozwój kompetencji cyfrowych – wsparcie biznesu, nowych technologii oraz edukacji i kariery zawodowej młodych ludzi.
Profesjonalizacja oraz społeczna odpowiedzialność e-sportu – pomoc dla graczy w zakresie zdrowego stylu życia, równowagi cyfrowej oraz w walce z hejtem.
Rozwój kompetencji cyfrowych
Podczas Forum Inwestycyjnego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu przedstawione zostały działania podejmowane w ramach Programu Rozwoju Kompetencji Cyfrowych (PRKC) do 2030 roku, który obejmuje działania edukacyjne dla osób w każdym wieku.
Do jednego z głównych celów programu należy rozwój zaawansowanych kompetencji cyfrowych oraz zwiększenie liczby specjalistów ICT – przede wszystkim kobiet. W związku z tym realizowane są takie programy jak „Kobiety w ICT”, „Zostań cyfrową ekspertką” czy studia w ramach projektu AI Tech.
Ministerstwo wspiera także rozwój talentów informatycznych poprzez otwarte konkursy, m. in. w ramach Programu Rozwoju Talentów Informatycznych 2019-2029, który zapewnia młodzieży dostęp do obozów, konkursów i zajęć online z zaawansowanych umiejętności cyfrowych.
Pawilon Polski na Expo
1 października wiceminister cyfryzacji Rafał Rosiński otworzył Festiwal Gamingowy na targach Expo w Osace. W swoim przemówieniu podkreślił, że gry wideo to nie tylko rozrywka, lecz także przedsięwzięcie, które łączy ludzi, kulturę oraz innowacje technologiczne z całego świata.
Obecność polskich firm i deweloperów gier komputerowych to szansa na integrację, ale przede wszystkim wymianę doświadczeń, ponieważ rynek skupia doświadczenia programistów, artystów, scenarzystów oraz graczy.