Sposób, w jaki płacimy, stale się zmienia. Dziś coraz częściej nie pamiętamy nawet chwili, w której zapłaciliśmy. Kartą, telefonem, zegarkiem, pierścieniem. Albo – twarzą.
To właśnie są seamless payments – płatności proste i będące poniekąd w tle, znikające z naszego pola widzenia. Ale czy to zawsze dobrze? Gdzie leżą ich granice?
W trzecim odcinku podcastu Arek Szulczyński rozmawia z Darią Auguścik, Vice president, dyrektorką ds. Rozwoju Biznesu w Mastercard i Jerzym Hołubem Vice president, dyrektorem marketingu na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard.
Od kart do biżuterii
Dzisiejsi konsumenci oczekują od zakupów i płatności, że będą łatwe, wygodne oraz bezpieczne. Polacy chętnie sięgają po nowoczesne rozwiązania płatnicze, płacą pierścieniami, telefonami, opaskami – a nawet spojrzeniem; wszystko dzięki tokenizacji. Z raportu Mastercard wynika, że Polacy dostrzegają w stokenizowanych płatnościach wiele korzyści, uznając je za aktualnie najszybszą (60%) i najwygodniejszą (19%) metodę płacenia za zakupy, która dodatkowo nie wymaga wpisywania kodu PIN w sklepach fizycznych czy logowania się do e-sklepu (34%).[1] Ale czy płatności stają się także elementem stylu?
Biometria: technologia kontra akceptacja
Biometria staje się kluczowym elementem ekosystemu seamless payments, redefiniując sposób, w jaki konsumenci potwierdzają swoją tożsamość i finalizują transakcje. Dzięki rozwiązaniom takim jak rozpoznawanie twarzy, skan tęczówki oka czy identyfikacja dłoni, płatność może odbywać się „w tle” – bez potrzeby wyciągania portfela, telefonu czy wpisywania kodu PIN. W Polsce już ponad połowa konsumentów deklaruje częstsze korzystanie z biometrii niż rok wcześniej, a 4 na 10 preferuje ją przy płatnościach kartą zamiast tradycyjnego PIN-u. Co więcej, aż 75% osób, które dokonały płatności spojrzeniem, uznało ją za wygodniejszą niż inne metody. Granice seamless payments nie leżą w kodzie czy urządzeniach. Leżą w zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa użytkowników.
Polska – kraj innowacji
Polska od lat wyróżnia się jako jeden z najbardziej otwartych na innowacje rynków płatniczych w Europie. To właśnie tutaj wdrażane są pionierskie rozwiązania, takie jak płatności biometryczne, CDCVM, tokenizacja danych kartowych czy płatności spojrzeniem w ramach programu Mastercard Biometric Checkout. Polscy konsumenci są niezwykle dojrzali cyfrowo – aż 97% transakcji kartowych realizowanych jest zbliżeniowo, a biżuteria płatnicza, jak pierścienie czy zegarki, zdobywa popularność szybciej niż w innych krajach. Ale to rodzi nowe wyzwania. Kluczowa pozostaje edukacja, w szczególności w obszarze cyberbezpieczeństwa i wykorzystania nowych technologii płatniczych.
Co dalej?
Wkraczamy w erę, w której płatności stają się niemal niewidoczne – dzieją się w tle, są intuicyjne, bezpieczne i dopasowane do kontekstu… Od algorytmów, które same dokonają zakupów, po pytania o DNA jako metodę autoryzacji.
Seamless payments wcale nie są „skończonym projektem”. To proces, w którym technologia, kultura i regulacje wzajemnie się kształtują.
To rozmowa nie tylko o płaceniu. To rozmowa o tym, jak znikają bariery między technologią a codziennością. Posłuchaj trzeciego odcinka o „Seamless payments” w podcaście Świat 203X. Technologia. Ludzie. Finanse. na You Tube, Apple Podcast i Spotify.
[1] „Paid in Poland: A story of choice” opracowany przez Mastercard w styczniu 2025