wtorek, 2 grudnia, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    MŚP inwestują w AI, kompetencje pracowników nadal wyzwaniem. Wyniki raportu Sharp w Europie

    Zobacz również

    Europejskie małe i średnie przedsiębiorstwa szybko wdrażają sztuczną inteligencję (AI) do swojej działalności, kierując się presją ekonomiczną, wymaganiami konkurencji i obietnicą większej wydajności. Jednak nowe badania przeprowadzone przez Sharp Europe, wiodącego dostawcę produktów i usług technologicznych dla biznesu, pokazują, że chociaż 75% właścicieli MŚP ufa AI bardziej niż rok temu, nadal istnieją obawy dotyczące zdolności pracowników do nadążania za zmianami.

    - Reklama -

    75% właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw ma obecnie większe zaufanie do sztucznej inteligencji niż rok temu

    Pomimo powszechnego stosowania tej technologii 55% liderów nadal obawia się, że ich firmy nie wykorzystują sztucznej inteligencji w pełni

    Prawie połowa (43%) liderów MŚP nadal potrzebuje jaśniejszych wskazówek dotyczących bezpiecznego wdrażania i wykorzystywania sztucznej inteligencji

    Według badania, w którym wzięło udział 2500 liderów MŚP z 10 rynków europejskich, 52% z nich jako główny powód przyspieszenia wdrażania AI podaje utrzymującą się niepewność gospodarczą, a 53% odczuwa presję, aby nadążyć za konkurentami, którzy już wykorzystują tę technologię. Jednak pomimo powszechnego stosowania AI, 55% liderów nadal obawia się, że ich firmy nie wykorzystują potencjału sztucznej inteligencji w pełni lub nie wykorzystują go tak skutecznie, jak mogłyby.

    – Sztuczna inteligencja przeniosła się z zaplecza do centrum działalności, konkurencji i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw – mówi Roland Singer, wiceprezes ds. usług IT w Sharp Europe. – Nasze badania pokazują, że osiągnęliśmy punkt zwrotny – AI nie jest już tylko „miłym dodatkiem”. Firmy nie zastanawiają się, czy powinny ją stosować, ale jak szybko i jak skutecznie mogą ją skalować.

    Znaczna liczba właścicieli MŚP (64%) twierdzi, że sztuczna inteligencja jest w pełni zintegrowana z ich działalnością, a ponad połowa (51%) uważa, że sztuczna inteligencja otworzy pracownikom więcej możliwości rozwoju nowych umiejętności. Jednak pracownicy nadal odczuwają niepokój związany z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w pracy – 35% liderów twierdzi, że pracownicy obawiają się braku umiejętności technicznych, a 34% zgłasza brak zaufania do wyników generowanych przez AI. Powszechne są również obawy natury etycznej – jedna trzecia (33%) uważa, że pracownicy obawiają się, że korzystanie ze sztucznej inteligencji będzie postrzegane jako lenistwo lub „oszustwo”.

    Aby sprostać tym wyzwaniom, 39% małych i średnich przedsiębiorstw przeszkoliło wszystkich pracowników w zakresie narzędzi AI. Ponadto 36% zabezpieczyło swoje dane na potrzeby integracji AI, a 33% zainwestowało w nowe licencje, aby wykorzystać bieżące możliwości tej technologii.

    – Sztuczna inteligencja stwarza świetne możliwości dla małych i średnich przedsiębiorstw, ale powoduje również nowe zagrożenia, zwłaszcza gdy narzędzia są wdrażane bez jasnych zasad lub nadzoru – dodał Singer. – Największy sukces odniosą te małe i średnie przedsiębiorstwa, które potrafią znaleźć równowagę między innowacyjnością a odpowiedzialnością, zapewniając wykorzystanie sztucznej inteligencji w sposób wspierający zarówno rozwój biznesu, jak i rozwój pracowników.

    Pomimo wdrożenia i szkoleń prawie połowa (43%) liderów MŚP twierdzi, że nadal potrzebuje jaśniejszych wytycznych dotyczących skutecznego i bezpiecznego wdrażania i wykorzystywania sztucznej inteligencji.

    Sharp Europe pomaga firmom zwiększyć bezpieczeństwo podczas korzystania ze sztucznej inteligencji, zapewniając dostosowane do potrzeb podejście, które doradza organizacjom w zakresie kluczowych decyzji biznesowych dotyczących sztucznej inteligencji. Koncentruje się ono na zabezpieczeniu danych do integracji AI, wspieraniu tworzenia i wdrażania polityki sztucznej inteligencji w całej firmie oraz zapewnianiu szkoleń dla pracowników w celu zapewnienia bezpiecznego i skutecznego wykorzystania narzędzi AI.

    Świadoma tego, że jej klienci działają w szybko zmieniającym się świecie, firma Sharp ogłosiła niedawno nową wizję marki: „one Sharp” Digital Experience. Jako partner technologiczny, Sharp łączy swoje możliwości, oferując klientom usługi związane z zarządzaniem dokumentami i drukowaniem, systemami audiowizualnymi oraz nowoczesnymi rozwiązaniami chmurowymi dla firm, a także aplikacje dla przedsiębiorstw oraz systemy cyberbezpieczeństwa. Nowa wizja daje również wyraz zaangażowaniu firmy Sharp, zaufanego partnera technologicznego firm każdej wielkości, w pomaganie organizacjom w poprawie wydajności i odkrywaniu nowych możliwości.

    Polska w europejskiej czołówce pod względem integracji AI w MŚP

    Badania przeprowadzone wśród 250 polskich MŚP pokazują, że zaufanie do AI w ciągu ostatniego roku rośnie – 72,4% polskich firm deklaruje większe zaufanie, 24% mniej ufa AI niż rok temu, a 3,6% nie odczuwa zmiany w poziomie zaufania. Co ciekawe, w Polsce obserwuje się silną oddolną aktywność – 56% pracowników korzysta z AI bez informowania managementu, a połowa rejestruje się na platformach samodzielnie. To szansa na innowacje, ale i ryzyko dla kontroli procesów.

    Ponad 62,8% polskich firm deklaruje pełną integrację AI w większości procesów, a kolejne 25,6% korzysta z niej w znacznym zakresie. Tylko 0,4% przedsiębiorstw w ogóle nie używa AI. Popularność generatywnych modeli jest bardzo wysoka, a rozwiązania korporacyjne również mają silną pozycję w środowisku biznesowym.

    Inwestycje w AI w Polsce są przede wszystkim narzędziem zwiększania produktywności i jakości pracy, przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów zatrudnienia. W przeciwieństwie do Niemiec czy Francji, gdzie dominuje temat bezpieczeństwa, polskie firmy koncentrują się na ekonomice wdrożeń (koszty, ROI) i ryzyku danych.

    Polskie firmy planują rozwój własnych aplikacji (68%), modernizację infrastruktury chmurowej (61,6%) i redefinicję procesów. Kraje, które odnotowują wzrost produktywności, częściej budują własne rozwiązania – Polska wpisuje się w ten trend.

    Wniosek: AI staje się fundamentem transformacji biznesowej w Polsce. Firmy inwestują w szkolenia, testowanie narzędzi, bezpieczeństwo danych oraz polityki AI, jednocześnie eksperymentując z różnymi rozwiązaniami i przygotowując się do przyszłych wyzwań. Wyzwania te dotyczą głównie kompetencji pracowników i zarządzania ryzykiem, ale kierunek jest jasny – sztuczna inteligencja to kluczowy motor wzrostu w MŚP.

    ŹródłoSharp
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Art Basel Miami Beach 2025 w Twoim domu! Nowa kolekcja dzieł sztuki już dostępna w Samsung Art Store

    Wyjątkowa kolekcja dzieł aż 24 współczesnych artystów z Art Basel Miami Beach 2025 dołączyła właśnie do elitarnych zbiorów wystawy...