Microsoft wzmacnia zaangażowanie w edukację poprzez inicjatywę Microsoft Elevate – globalny program łączący innowacyjne technologie, szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji oraz współpracę z edukacją, organizacjami pozarządowymi i administracją publiczną. Celem jest przygotowanie uczniów, nauczycieli i instytucji na przyszłość opartą o AI.
W Polsce działania realizowane są wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz lokalnymi organizacjami, aby rozszerzyć dostęp do wiedzy w zakresie sztucznej inteligencji, a w konsekwencji umożliwić zdobycie uznanych na rynku poświadczeń tych kompetencji. Wyposażenie edukatorów w praktyczne umiejętności i narzędzia wspiera innowacje w klasie i pomoże uczniom odnosić sukcesy na rynku pracy w przyszłości. Jak wynika z danych Microsoft aż 71% uczestników szkoleń rozpoczyna naukę od podstawowych kursów z biegłości AI, co dodatkowo podkreśla rosnące zapotrzebowanie na dostępne i skalowalne formy kształcenia.
– Zrealizowaliśmy ogłoszone w zeszłym roku zobowiązanie dotyczące rozwijania kompetencji AI, ale traktujemy to jako początek dłuższej drogi. Nasza misja trwa i konsekwentnie ją kontynuujemy, bo przed nami kolejne wyzwania i dotarcie do grup docelowych o fundamentalnym znaczeniu dla przyszłości kraju. W tym roku naszym celem jest wsparcie setek tysięcy osób w drodze od podstawowej wiedzy o sztucznej inteligencji do zdobycia cenionych na rynku pracy poświadczeń. Działamy lokalnie i krok po kroku, tak aby każdy, niezależnie od wieku, zawodu czy miejsca zamieszkania, mógł świadomie korzystać z możliwości sztucznej inteligencji – powiedział Łukasz Foks, dyrektor zespołu Microsoft Elevate Skills w Polsce.
Kontynuacja ogłoszonej w listopadzie 2024 roku inwestycji w programy szkoleniowe w Polsce będzie skupiać się na upowszechnianiu specjalistycznych i praktycznych kompetencji w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji, które odpowiadają na realne potrzeby dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. W ciągu najbliższego roku uczestnicy będą mieli możliwość zdobycia cenionych poświadczeń świadczących o posiadaniu zaawansowanych umiejętności w tym zakresie. Programy szkoleniowe realizowane wspólnie z partnerami będą skierowane do kluczowych grup społecznych: edukatorów (nauczycieli, dyrektorów szkół), uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli sektora publicznego (w tym samorządowców i decydentów). Skorzystać z nich będzie mógł także każdy, kto chce rozwijać kompetencje przyszłości.
Porozumienie o współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej
Integralnym elementem nowej inicjatywy Microsoft jest porozumienie o współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, mające na celu wsparcie edukatorów w rozwijaniu kompetencji związanych ze sztuczną inteligencją. W ramach porozumienia powstał program „Nauka z AI. Ucz, twórz i chroń – z AI w bezpiecznej szkole przyszłości”, obejmujący trzy kursy: „Edukacja matematyczna w oparciu o wybrane narzędzia sztucznej inteligencji”, „Metodyczne wykorzystanie wybranych narzędzi sztucznej inteligencji” oraz „Cyberbezpieczne środowisko w szkole”. Treści szkoleniowe zostały przygotowane we współpracy z polskimi nauczycielami, a dostęp do programu zapewni Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE), otwarta dla każdego edukatora w Polsce.
– Transformacja cyfrowa edukacji wymaga współpracy administracji, szkół, samorządów, organizacji pozarządowych i biznesu, bo tylko wspólnie możemy stworzyć ekosystem przygotowujący młodych ludzi do wyzwań współczesnego świata. W Polsce mamy obecnie ponad siedemset tysięcy nauczycieli i tak liczna, zróżnicowana grupa wymaga precyzyjnie dobranego wsparcia w rozwijaniu kompetencji cyfrowych oraz wykorzystaniu sztucznej inteligencji. W obliczu dynamicznych zmian technologicznych kluczowe jest elastyczne dostosowywanie programów nauczania i wyposażenie nauczycieli w narzędzia, materiały oraz szkolenia, które pozwalają rozwijać kompetencje cyfrowe na każdym etapie kształcenia. Dlatego inwestujemy w nowoczesną infrastrukturę i zintegrowane rozwiązania, aby każdy nauczyciel, niezależnie od stopnia zaawansowania, mógł skutecznie korzystać z technologii w swojej codziennej pracy – powiedział Tomasz Kulasa, Dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju, Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Jak Polacy uczą się AI?
W ciągu ostatnich 12 miesięcy Microsoft zrealizował ponad 20 projektów edukacyjnych z polskimi organizacjami, zdobywając cenne spostrzeżenia na temat tego, jak Polacy podchodzą do nauki sztucznej inteligencji.
Największym zainteresowaniem cieszyły się szkolenia wprowadzające – aż 71% wszystkich odbytych kursów dotyczyło tzw. biegłości w AI, obejmującej podstawowe kompetencje niezbędne do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii sztucznej inteligencji. Programy szkoleniowe Microsoft mają na celu demokratyzację wiedzy o AI oraz umożliwienie wszystkim grupom zawodowym i społecznym podnoszenie kompetencji w tym obszarze. Dzięki ścieżce edukacyjnej „Biegłość w AI”oraz partnerstwom z różnorodnymi organizacjami, z możliwości nauki skorzystali m.in. strażacy, członkinie kół gospodyń wiejskich czy uczniowie z mniejszych miejscowości.
Uczestnicy poznawali podstawy korzystania z narzędzi, uczyli się pracy z Copilotem i odkrywali, jak odpowiedzialnie włączać sztuczną inteligencję do codziennych obowiązków. To pokazuje, że Polacy chcą zacząć od solidnych fundamentów i zrozumieć, czym jest AI, zanim zaczną ją wykorzystywać w bardziej wyspecjalizowany sposób.
Szkolenia zaawansowane, które stanowiły 29% wszystkich kursów, koncentrowały się na praktycznych scenariuszach, kodowaniu z wykorzystaniem AI oraz projektach wymagających samodzielnego zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji w środowisku zawodowym. Uczestnikami tych kursów byli eksperci (m.in. programiści oraz osoby rozpoczynające karierę w branży IT), którzy chcieli poszerzyć swoje kompetencje, aby rozwijać się zawodowo i zwiększać swoją konkurencyjność na rynku pracy w erze AI.
Nie tylko profesjonaliści – AI w życiu codziennym Polaków
Z programów szkoleniowych Microsoft i jego partnerów aktywnie korzystali przedstawiciele różnorodnych grup społecznych. Największą frekwencję odnotowano wśród osób spoza sektora technologicznego, które z entuzjazmem sięgały po podstawową wiedzę o AI. Duże zainteresowanie szkoleniami wykazali zarówno młodzi uczestnicy, jak i nauczyciele, którzy widzą w sztucznej inteligencji szansę na rozwój edukacji i usprawnienie codziennych obowiązków. Wśród uczestników znaleźli się także członkowie organizacji pozarządowych, radcy prawni, pracownicy sektora medycznego oraz założyciele startupów, co świadczy o tym, że praca z AI staje się uniwersalną kompetencją, niezależnie od branży czy doświadczenia.
Co istotne, wszystkie szkolenia były prowadzone przez polskie organizacje, często lokalne, głęboko zakorzenione w swoich społecznościach. Dzięki temu każdy program był szyty na miarę: dostosowany nie tylko do poziomu zaawansowania uczestników, ale też do ich realnych potrzeb i kontekstu zawodowego. To właśnie lokalna perspektywa sprawiła, że nauka AI stała się nie tylko dostępna, ale też autentycznie trafna i angażująca.
Wśród najbardziej inspirujących uczestników inicjatywy znaleźli się harcerze, członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych i Kół Gospodyń Wiejskich. Udowadnia to, że sztuczna inteligencja nie jest zarezerwowana dla wielkich miast czy korporacji – to narzędzie, które może wspierać rozwój każdej społeczności, niezależnie od skali.
Partnerzy inicjatywy: lokalna siła w edukacji AI
W ramach nowej inicjatywy edukacyjnej, kluczową rolę odegrają polskie organizacje, które dzięki swojej specjalizacji i doświadczeniu będą wspierać rozwój kompetencji związanych ze sztuczną inteligencją w różnych środowiskach społecznych.
Fundacja Zwolnieni z Teorii koncentruje się na młodzieży i nauczycielach, udostępniając kurs online „AI w projektach społecznych”, dając wiedzę jak sztuczna inteligencja może pomóc w realizacji projektów społecznych.
Digital University kieruje swoje działania do nauczycieli, kadry dyrektorskiej, uczniów oraz obywateli zainteresowanych rozwojem umiejętności cyfrowych. W ramach współpracy dostępny jest już kurs AI – „Przyszłość zaczyna się dziś”, dostępny w języku polskim, a już w grudniu uruchomione zostaną dwa dodatkowe kursy: podstawowy w języku ukraińskim oraz „AI w codziennym życiu”, który przybliży praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji w kontekście codziennych decyzji i wykorzystania możliwości AI w małym biznesie. Dodatkowo organizacja zrealizuje konkursy aktywizujące szkoły oraz cykl webinarów wspierających nauczycieli w rozwijaniu kompetencji przyszłości.
Fundacja Absolvent, poprzez flagowe wydarzenia Talent Days i Code Europe, w programie “AI Skills Today, Career Tomorrow”, zrealizuje kolejną ogólnopolską trasę edukacyjną, obejmującą cykl szkoleń stacjonarnych w sześciu miastach – od Gdańska po Kraków, oraz webinaria i kursy online, które są już dostępne.
Partnerstwo z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI) to kontynuacja działań dla organizacji pozarządowych: szkolenia online takie jak kurs „Wprowadzenie do AI z Microsoft”, a także możliwość udziału w warsztatach i panelach dyskusyjnych realizowanych w ramach programu Sektor 3.0.
TechSoup Polska prowadzi trzy kursy tematyczne poświęcone praktycznemu wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji w codziennych wyzwaniach organizacji pozarządowych. obejmuje trzy kursy tematyczne poświęcone praktycznemu wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji w codziennych wyzwaniach organizacji pozarządowych.
Z Fundacją Econverse, Microsoft prowadzi drugą edycję programu AI Ready, w której czekają ścieżki zdobywania wiedzy online – m.in. z tworzenia kodu z AI, uzupełnione o spotkania w całej Polsce w ramach Econverse Cup.
SoDA we współpracy z Microsoft prowadzi bezpłatne kursy online z zakresu sztucznej inteligencji – od tworzenia aplikacji i agentów AI po wdrażanie rozwiązań biznesowych. Szkolenia dedykowane są liderom technologicznym, zespołom produktowym, programistom oraz firmom, które chcą skalować swoje rozwiązania AI.
Nauczania biegłości w AI w szkołach wspiera polski scale‑up Classwise, oferując interaktywną metodę nauki bez użycia smartfona.
Fundacja Aktywizacja uczy w zakresie włączania osób z niepełnosprawnościami poprzez program „Smart Start”.
Fundacja Academic Partners organizuje praktyczne sesje łączące profesjonalistów z ekspertami Microsoft z całego świata podczas najważniejszych wydarzeń technologicznych, takich jak Data Science Summit czy Warszawskie Dni Informatyki. Najlepsi studenci mogą wziąć udział w konkursie stypendialnym, w którym czekają wejściówki na kolejne wydarzenia za przejście ścieżek edukacyjnych.
Oprócz tego, Microsoft oferuje kursy własne. Na minionej konferencji Microsoft Ignite firma ogłosiła nową wersję AI Skills Navigator, narzędzia, które pozwala na tworzenie personalizowanych ścieżek: używając materiałów z Microsoft Learn, LinkedIn Learning oraz kanałów wideo Microsoft.
AI zmienia rynek pracy – czas na systemową edukację
Rozwój kompetencji z zakresu sztucznej inteligencji to dziś nie tylko szansa, ale konieczność – zarówno dla pracowników, jak i dla całego rynku pracy. Z danych Microsoft Work Trend Index 2025 wynika, że aż 42% liderów firm w Polsce wskazuje rozwój kompetencji AI jako strategiczny priorytet, a 84% planuje wdrożyć agentów AI w swoich organizacjach w ciągu najbliższego roku. To wyraźny sygnał, że rynek pracy wchodzi w etap automatyzacji procesów i współpracy człowieka z agentami AI, a kluczową przewagą stają się umiejętności eksperckie w tym obszarze.
Szczególną grupą społeczną, na której trzeba się dziś skupić, są młodzi ludzie oraz edukatorzy – nauczyciele, dyrektorzy szkół i osoby odpowiedzialne za kształtowanie kompetencji przyszłości. Z badania przeprowadzonego przez Talent Days i Microsoft „Generacja AI: młodzi Polacy na cyfrowym rynku pracy” wynika, że aż 97% młodych obywateli naszego kraju korzysta z AI, ale tylko 12% czuje się przygotowanych do pracy z jej wykorzystaniem. To wyraźny sygnał, że dostęp do technologii nie przekłada się na gotowość do jej świadomego i efektywnego użycia. Dlatego właśnie Microsoft kieruje kolejną odsłonę inicjatywy w stronę sektora edukacji, oferując programy, które wspierają zarówno nauczycieli, jak i uczniów w zdobywaniu praktycznych, certyfikowanych kompetencji z zakresu AI.
Konsekwentnie rozwijana jest również współpraca z trzecim sektorem, obejmującym decydentów politycznych oraz organizacje o znaczącym oddziaływaniu społecznym. Podejmowane inicjatywy pozostają w pełnej zgodzie z priorytetami wyznaczonymi przez program PW eSkills Ministerstwa Cyfryzacji, którego partnerem jest Microsoft.