mBank z sukcesem zakończył jeden z najambitniejszych programów modernizacji technologicznej w europejskim sektorze bankowym. Został za to doceniony główną nagrodą w konkursie Forrester Technology Strategy Impact Award 2025 dla regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Wyróżnienie przyznano za efektywną realizację kompleksowej strategii transformacji obszaru IT, która całkowicie odmieniła technologiczną infrastrukturę banku. mBank jako pierwsza instytucja z branży w Polsce zmodernizował w całości swoje systemy centralne – przenosząc je na nowoczesne platformy technologiczne (wykonując tzw. replatforming). Dzięki modernizacji bank przyspieszył rozwój, obniżył koszty utrzymania najważniejszych systemów oraz zbudował przewagę konkurencyjną i stał się jeszcze bardziej otwarty i elastyczny w reagowaniu na bieżącą sytuację zewnętrzną.
Celem programu transformacji było unowocześnienie najważniejszych systemów banku przy zachowaniu ciągłości działania i kontroli kosztów.
W ramach programu:
- wymieniony został dotychczasowy system oparty na technologii mainframe na nowoczesne rozwiązanie działające w architekturze x86, co zwiększyło skalowalność systemu i pozwoliło ograniczyć koszty,
- wymieniony został drugi system centralny, oparty na nierelacyjnej bazie danych bez przyszłości, i zastąpiony rozwiązaniem własnym działającym w chmurze prywatnej – bardziej wydajnym, odpornym, skalowalnym i przyszłościowym,
- wdrożono chmurę hybrydową, migrując na nią ponad połowę najważniejszych systemów banku,
- uruchomiono produkcyjnie szereg rozwiązań bazujących na generatywnej sztucznej inteligencji.
– O kompleksowej transformacji systemów w bankach wiele się mówi. W mBanku przeszliśmy od słów do czynów i jako pierwsza instytucja finansowa w Polsce skutecznie i z sukcesem przeprowadziliśmy kompleksową modernizację obydwu naszych systemów centralnych. Od początku mieliśmy na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo i komfort naszych klientów oraz umożliwienie im korzystania z najlepiej dopasowanych do potrzeb usług. Istotny był także nieprzerwany rozwój funkcjonalności biznesowych – postawiliśmy sobie za cel to, że zmiana systemów nie może całkowicie zatrzymać rozwoju biznesu na dłużej niż kwartał. Replatforming systemów odbył się właśnie tak – w sposób niezauważony i bez uszczerbku na rozwoju. Udało się nam dogonić uciekający cel, co daje jeszcze większy powód do dumy i satysfakcji – Krzysztof Dąbrowski, wiceprezes mBanku ds. operacji i informatyki.
Migracja klientów bez zakłóceń
-Jednym z największych wyzwań była migracja około 6 milionów klientów detalicznych do nowej platformy. Zmiany, dzięki zastosowaniu tzw. architektury shardingu pozwalającej na jednoczesne działanie produkcyjne platform mainframe i x86, były wprowadzane stopniowo i bez wyłączenia dostępności usług – Michał Plechawski, dyrektor zarządzający ds. informatyki i technologii w mBanku
– Transformacja technologiczna, którą przeprowadziliśmy w ostatnich 5 latach, była nie tylko zmianą technologii, ale też sposobu myślenia o migracji systemów. Mówiąc obrazowo, wybraliśmy model, w którym zamiast jednej dużej migracji milionów klientów z wyłączeniem banku i ogromnym ryzykiem z tym związanym – zrobiliśmy kilkaset mini-migracji na żywym systemie, bez wyłączeń. W ten sposób udało się dużo skuteczniej zarządzić ryzykiem. W DNA mBanku zawsze były innowacyjność i przewaga technologiczna. Równie ważne jest dla nas także myślenie o klientach, o bezpieczeństwie ich środków, o ich komforcie i poczuciu, że można nam ufać. Cieszymy się, że udało nam się połączyć jedno z drugim. Nagroda Forrester Technology Strategy Impact Award 2025 to dla nas potwierdzenie, że nasze nieszablonowe i jedyne na rynku podejście zostało docenione przez autoyrtety w branży IT – Michał Plechawski, dyrektor zarządzający ds. informatyki i technologii w mBanku.
Innowacje nie tylko technologiczne
Zgodnie z założeniami, w trakcie trwania modernizacji udało się zrealizować cały szereg projektów biznesowych i regulacyjnych, również wymagających zmian w systemach centralnych. Do istotnych projektów należy zaliczyć mOkazje zakupy (pierwszy na rynku prawdziwy markeplace e-commerce w aplikacji banku), w pełni cyfrowy proces refinansowania kredytu hipotecznego, cyfrowy proces zakładania konta przez klienta korporacyjnego czy wreszcie istotne skrócenie czasu przyznawania kredytów dla korporacji.
Efekty i dalszy kierunek
Nagrodzony program modernizacji systemów bankowych daje podstawę do dalszych działań i tworzenia innowacyjnych rozwiązań. W ramach nowej strategii „Cała naprzód” mBank planuje w kolejnych pięciu latach wprowadzenie natychmiastowych bezpiecznych płatności dostępnych 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu 365 dni w roku. Aktualizacje i nowe funkcje usług dla klientów detalicznych. Zapewniona ma być także dostępność kluczowych usług dla klientów korporacyjnych przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Lista pozostałych usług dostępnych w weekendy będzie sukcesywnie rozszerzana. Dzięki transformacji procesów, koszty operacyjne mBanku stanowią 28,2% przychodów. To jeden z najlepszych wyników w branży. Nagroda Forrester Technology Strategy Impact Award to jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w świecie technologii biznesowej. Przyznawana jest organizacjom, które wdrażają strategie technologiczne przynoszące realne efekty biznesowe — nie tylko w zakresie innowacji, ale także efektywności, odporności operacyjnej i jakości obsługi klienta. Wyróżnienie dla mBanku jest dowodem, że organizacja znajduje się w czołówce technologicznej transformacji w swoim regionie. Tegoroczna gala rozdania nagród Forrester Research odbyła się w drugim tygodniu października, w Londynie.