Wyniki najnowszego badania Samsung pokazują, że w czasach, gdy inteligentne technologie i sztuczna inteligencja coraz bardziej przenikają się z naszym codziennym życiem, prawie 9 na 10 Europejczyków (88 proc.) ma obawy o swoją prywatność. Dla większości konsumentów obawy te kończą się na smartfonie – choć inne inteligentne urządzenia w domu także gromadzą osobiste dane i są równie podatne na zagrożenia.
Badaniem objęto ponad 8000 respondentów z pokoleń Y (roczniki 1981-1996) i Z (roczniki 1997-2012) w całej Europie. Ujawniono, że ponad jedna trzecia (36 proc.) młodych Europejczyków nigdy nie zastanawia się nad bezpieczeństwem swoich inteligentnych urządzeń, mimo że prawie połowa (49 proc.) myśli o prywatności w smartfonie na co dzień. To niepokojące „martwe pole”, biorąc pod uwagę, jak połączone stały się nasze inteligentne urządzenia, a liczba wyposażonych w nie domów w Europie ma przekroczyć 100 milionów do 2028 roku.
Wyniki badanie pokazują, że zarządzanie prywatnością wydaje się wielu osobom przytłaczające – 1 na 5 (20 proc.) ankietowanych twierdzi, że jest zbyt skomplikowane, a 75 proc. uważa je za stresujące. Najczęściej za stresujące uznają je hiszpanie – taką opinię wyraziło aż 88 proc. respondentów. Tuż za nimi są grecy (87 proc.), a następnie francuzi i włosi – po 75 proc.
Wątpliwości dotyczące prywatności są mocno zróżnicowane – od obaw przed kradzieżą pieniędzy (67 proc.) po niepokój związany z wykorzystaniem metadanych do identyfikacji użytkowników (56 proc.). Wyniki wskazują na głęboką lukę edukacyjną, jeśli chodzi o prywatność. Wiele osób chce przejąć kontrolę nad swoimi danymi przetwarzanymi na urządzeniach. Ostatecznie 8 na 10 osób (80 proc.) stawia tę kwestię na pierwszym miejscu w momencie zakupu. Drugim w kolejności decydującym czynnikiem jest marka.
Jednak pomimo rosnącej świadomości, wiele osób nadal nie czuje się przygotowanych do podjęcia realnych działań:
- Tylko 13 proc. badanych twierdzi, że ma „bardzo dużą” wiedzę na temat prywatności.
- Zaledwie połowa (48 proc.) jest świadoma danych, które gromadzą ich aplikacje i urządzenia.
- 3 na 10 (31 proc.) akceptuje domyślne ustawienia w aplikacjach dobrze ich nie rozumiejąc.
- Prawie dwie trzecie (64 proc.) uważa, że nigdy nie będzie w stanie w pełni kontrolować prywatności na swoich urządzeniach.
- Ponad dwie trzecie (67 proc,) oczekuje lepszej edukacji w zakresie danych i prywatności.
- Tylko 1 na 2 (50 proc.) konsumentów twierdzi, że ufa markom, które poważnie traktują ochronę danych.
Powyższe obawy powstrzymują konsumentów przed wykorzystaniem pełnego potencjału nowoczesnych technologii. W ciągu ostatniego roku prawie 1 na 5 osób (18 proc.) nie dopuściło do przesłania danych pomiędzy swoimi inteligentnymi urządzeniami z powodu obaw o bezpieczeństwo, co sprawia, że nie korzystali z wachlarza możliwości, jakie byłyby dostępne w przypadku skomunikowania ze sobą różnych urządzeń.
Jednak nieco ponad 6 na 10 badanych (62 proc.) twierdzi, że byliby bardziej otwarci na pełne wykorzystanie sztucznej inteligencji i technologii inteligentnego domu, gdyby lepiej rozumieli korzyści wnoszonych do ich życia i gdyby mieli pewność, że ich dane są bezpieczne (64 proc.). Od spersonalizowanych zniżek na zakupy (17 proc.) po aktualizacje dla inteligentnego domu (15 proc.) i spersonalizowane rekomendacje dotyczące podróży (15 proc.) – wiele osób przyznaje, że rezygnuje z takich codziennych udogodnień ze względu na obawy dotyczące sposobu przetwarzania danych.
W świetle tych wniosków, Samsung intensyfikuje swoje działania, aby zapewnić użytkownikom silne zabezpieczenia i przejrzystą kontrolę prywatności w świecie coraz bardziej opartym na sztucznej inteligencji.
– Myślimy, że prawdziwa innowacja zaczyna się od ludzi i dlatego stawiamy prywatność w centrum wszystkich naszych działań. Badanie to podkreśla nasilający się trend: choć konsumenci aktywnie zarządzają swoją prywatnością w smartfonach, często pomijają szerszy ekosystem skomunikowanych urządzeń. Wynika to również z wahania przed pełnym otwarciem się na doświadczenia wnoszone przez AI, czego istotnym powodem jest niepewność co do wykorzystania danych. Jako zwolennicy tworzenia produktów, w których prywatność jest fundamentem, staramy się zdobywać zaufanie konsumentów, stawiając na transparentność, możliwość wyboru i wbudowane zabezpieczenia. Każdy użytkownik powinien móc korzystać z nowych możliwości AI z poczuciem spokoju, wiedząc, że jego dane są chronione, a on sam zachowuje nad nimi kontrolę. Dlatego skupiamy się na tym, aby oddać nadzór nad prywatnością w ręce użytkowników – tam, gdzie powinien być sprawowany – mówi Dr Seungwon Shin, Wiceprezes Korporacji i Kierownik Zespołu ds. Bezpieczeństwa w wydziale Device eXperience Business spółki Samsung Electronics.
Filarem tego podejścia jest Samsung Knox – platforma zabezpieczeń klasy rządowej, która chroni inteligentne sprzęty domowe[2] i urządzenia z rodziny Galaxy. Wraz ze wzrostem roli komunikacji w naszym codziennym życiu, Samsung rozszerza zabezpieczenia Knox w swoim ekosystemie, aby użytkownicy mogli spokojnie korzystać ze wszystkich inteligentnych urządzeń i ich funkcji opartych na AI[3].
Samsung Knox Matrix to długoterminowa wizja zabezpieczania łączności w lokalnych sieciach, w których współpracujące ze sobą urządzenia chronią się nawzajem. Zbudowany w oparciu o prywatną technologię blockchain i wspierany przez przyszłościowe zabezpieczenia, takie jak kryptografia postkwantowa[4], system Knox Matrix umożliwia ochronę w czasie rzeczywistym wielu skomunikowanych smartfonów, tabletów, telewizorów i nie tylko.
Dopełnieniem systemu jest sejf Knox Vault, który przechowuje poufne informacje, takie jak kody PIN, hasła i dane biometryczne w wydzielonym środowisku sprzętowym. Rozwiązanie to gwarantuje, że prywatne informacje są zawsze chronione – nawet w przypadku obejścia zabezpieczeń systemu operacyjnego.
Dzięki temu warstwowemu zabezpieczeniu użytkownicy mogą zarządzać swoją prywatnością we wszystkich skomunikowanych urządzeniach i całkowicie na własnych warunkach.
Badanie pokazuje również, że konsumenci chcą czegoś więcej niż tylko obietnic – szukają praktycznych narzędzi. 29 proc. z nich popiera bardziej przejrzyste zasady korzystania z danych i tyle samo ceni sobie informacje o prywatności, które są proste i zrozumiałe.
Odpowiadając na tę potrzebę, Samsung rozszerza swoje działania o edukację użytkowników i wyposażanie ich w narzędzia, które oddają prywatność w ich ręce – na wszystkich urządzeniach marki.