Lenovo po raz kolejny znalazło się w rankingu Gartner Supply Chain Top 25 za rok 2025, potwierdzając swoją doskonałość operacyjną w zakresie łańcucha dostaw. Firma zajęła ósme miejsce w rankingu, który zrzesza światowych liderów z różnych branż, takich jak farmaceutyczna, motoryzacyjna, FMCG i technologiczna, tym samym awansując o dwie pozycje w stosunku do ubiegłego roku. Ranking Gartnera wyróżnia firmy, które konsekwentnie wykazują się przywództwem w zakresie strategii i efektywnej realizacji w zakresie łańcucha dostaw.
Misja Lenovo, której celem jest wprowadzenie inteligentniejszego AI do każdego gospodarstwa domowego i każdej branży, dotyczy w równym stopniu cyfrowej transformacji działalności własnej, jak i biznesowej. Są to obszary, w których sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu wydajności i budowaniu długoterminowej odporności w ramach globalnej działalności i łańcucha dostaw firmy.
– W Lenovo przyświeca nam idea Smarter AI for All – powiedział Che Min Tu, SVP and Group Operations Officer. – Aby tworzyć technologie, których oczekują klienci, musimy być przykładem w naszej własnej działalności. Dzięki integracji sztucznej inteligencji w całym globalnym łańcuchu dostaw jesteśmy w stanie nie tylko sprostać rosnącym wymaganiom biznesowym, ale także poprawić jakość obsługi klienta i skrócić czas realizacji zamówień w jednym z najbardziej złożonych i dynamicznych środowisk biznesowych na świecie.
W ciągu ostatnich ośmiu lat firma Lenovo konsekwentnie realizowała proces transformacji cyfrowej, koncentrując się na usprawnieniu planowania, poprawie współpracy z dostawcami i zwiększeniu przejrzystości logistyki. Zmiany te wsparły również realizację celów środowiskowych Lenovo poprzez udoskonalenie łańcucha dostaw, tak by dostosować go do zobowiązań firmy w zakresie ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego (ESG).
Obecnie sztuczna inteligencja przyspiesza te zmiany. Zespoły Lenovo wykorzystują narzędzia oparte na AI do szybszego podejmowania decyzji i uzyskiwania bardziej szczegółowych informacji, a agenci AI zapewniają ukierunkowane wsparcie w celu skutecznego rozwiązywania problemów. Prace te zostały podjęte przez zespół ponad 75 badaczy Lenovo, w tym 22 doktorów, którzy opracowali zestaw narzędzi AI zaprojektowanych do wspierania celów globalnego łańcucha dostaw Lenovo.
W tym zakresie sztuczna inteligencja znacznie poprawiła precyzję planowania i kontrolę, co przełożyło się na wydajniejsze i bardziej efektywne kosztowo operacje. Wprowadzenie inteligentnego planowania produkcji usprawniło ten proces, umożliwiając szybsze i bardziej elastyczne podejmowanie decyzji produkcyjnych.
– Wykorzystanie sztucznej inteligencji w naszych systemach przynosi korzyści naszym klientom. Analiza nastrojów konsumentów oparta na sztucznej inteligencji zapewniła głębszy wgląd w ich potrzeby i powtarzające się problemy, co przełożyło się na poprawę satysfakcji i lepszą obsługę gwarancyjną – powiedział Guan Wei, SVP and Head of Global Supply Chain.
Łańcuch dostaw Lenovo obejmuje ponad 30 zakładów produkcyjnych na 11 rynkach w Azji i Pacyfiku, Chinach, Europie, Bliskim Wschodzie, Afryce, Ameryce Północnej i Południowej. W lutym 2025 r. firma Lenovo, we współpracy z Alat, rozpoczęła budowę nowej bazy produkcyjnej w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej. Nowa fabryka, która ma zostać uruchomiona w 2026 r., będzie produkować miliony laptopów, komputerów stacjonarnych i serwerów dla regionu. Globalna sieć produkcyjna Lenovo zapewnia najwyższą elastyczność i odporność, umożliwiając firmie szybkie reagowanie i sprawne dostosowywanie się do każdej sytuacji na świecie.
– Wraz ze wzrostem złożoności łańcuchów dostaw, sama odporność nie wystarcza. Lenovo koncentruje się obecnie na osiągnięciu „antykruchości” — nie tylko na przetrwaniu zakłóceń, ale także na wykorzystaniu ich do wzmocnienia swojej pozycji – powiedział Ben Massie, Vice President of Global Supply Chain for Lenovo’s Infrastructure Solutions Group.