Okres Wielkanocy i majówki 2025 pokazał, jak bardzo internauci polegają na sieci przy planowaniu wyjazdów. Wyniki badania Mediapanel, prowadzonego przez PBI i Gemius, za okres 1 kwietnia – 4 maja br., ujawniają duże wzrosty liczby użytkowników w serwisach turystycznych i pogodowych w ważnych momentach przedświątecznych i podczas długiego weekendu majowego (w tym roku przypadł on 1-4 maja).
Najważniejsze dane z badania Mediapanel wskazują, że kategoria „Turystyka – ogłoszenia” odnotowała skok do 850 tys. użytkowników dziennie (z ok. 700 tys.) już 6 kwietnia oraz w dniach po Wielkanocy, co sugeruje intensywne poszukiwanie ofert na święta i majówkę. W kategorii „Turystyka, podróże” liczba użytkowników osiągnęła 2 mln użytkowników dziennie w pierwszej dekadzie kwietnia, przed Wielkanocą i podczas majówki. Serwisy pogodowe przyciągały 4-4,5 mln osób dziennie na początku kwietnia, by od 13 kwietnia, a zwłaszcza podczas majówki (2-4 maja), przekraczać 5 mln użytkowników. Poszukiwaniu ofert na wyjazdy świąteczne najwyraźniej towarzyszyło sprawdzanie lokalnych atrakcji. Im bliżej wyjazdu, tym większe znaczenie zaczynała mieć też pogoda.
Ważne newsy mocno przyciągały uwagę
Duże zainteresowanie wzbudziły także serwisy informacyjne. Kategoria „Informacje i publicystyka” zanotowała rekordowy skok do 9,5 mln użytkowników w Poniedziałek Wielkanocny (21 kwietnia) po informacji o śmierci papieża Franciszka, utrzymując wysoki poziom (ok. 8 mln dziennie) w kolejnych dniach, także za sprawą kampanii wyborczej w Polsce. Z kolei serwisy plotkarskie zanotowały szczyt odwiedzin 1 maja (4,5 mln użytkowników) w związku ze śmiercią Tomasza Jakubiaka, popularnego kucharza i jurora „MasterChefa”. Zmarł on 30 kwietnia. Informowały o tym media głównego nurtu, a stacja TVN dodatkowo wyemitowała materiały wspominające Jakubiaka, co mogło spowodować wtórne poszukiwanie informacji przez internautów.
Spadki w kategoriach codziennych i rozrywkowych
Badanie pokazuje również spadki w kategoriach związanych z obowiązkami i rozrywką. W kategorii „Edukacja” liczba użytkowników zmalała z 8 mln (1 kwietnia) do 4-5 mln w Wielkanoc, by ponownie spaść podczas majówki. Podobne tendencje widoczne były w serwisach biznesowych, motoryzacyjnych czy poświęconych pracy.
Z kolei w kategoriach rozrywkowych, takich jak gry (spadek z 7,4 mln do 6,3 mln), muzyka i streaming audio (spadek z 5 mln do 3,7 mln) czy media społecznościowe (z 19,5 mln do 17,5 mln), mniejsza aktywność wynikała z lepszej pogody i wydłużonego dnia, co zachęcało do spędzania czasu na świeżym powietrzu.
Filmy na VoD lub w kinie – tak, jeśli pada
Z kolei wizyty w kategoriach związanych ze spędzaniem czasu wolnego, jak kultura czy VOD, były zależne od zwyczajów świątecznych i pogody – spadki liczby użytkowników odnotowano w Wielką Sobotę i pierwszy dzień świąt. W przypadku kategorii kultura jej liczba użytkowników w Wielką Sobotę była najniższa w ciągu analizowanego okresu i wyniosła 478 tys., w Wielki Poniedziałek – 815 tys., 2 i 3 maja – po 1 mln. W przypadku VOD wprawdzie wystąpił spadek liczby użytkowników do 3,2 mln w Wielką Sobotę, ale dniami o najmniejszej liczbie internautów w tej kategorii były 1 i 2 maja (po 3,1 mln), po czym w ciągu dwóch kolejnych dni nastąpił wzrost do 3,5 mln. Prawdopodobnie wynikało to z przygotowań w Wielką Sobotę i tradycyjnego świątecznego śniadania, które było wstępem do rodzinnych spotkań w pierwszy dzień świąt. Podczas majówki to pogoda wpływała na aktywność internautów – spadki widoczne były w dwa pierwsze, pogodne dni, a wzrosty w kolejne, gdy pogoda się pogorszyła.
Okres Wielkanocy i majówki 2025 przyniósł zauważalne zmiany w aktywności internautów, wynikające z planowania wyjazdów, zwyczajów świątecznych oraz panującej pogody – pokazują wyniki badania Mediapanel (PBI i Gemius) za okres 1 kwietnia – 4 maja br. Jednocześnie ważne wydarzenia gwałtownie zwiększały zainteresowanie użytkowników serwisami do informacyjno-publicystycznymi i plotkarskimi.