GreenWay uruchomił swoją pierwszą w Polsce stację ładowania dla elektrycznych ciężarówek przy trasie A4 i rozpoczyna budowę sieci punktów eHDV, które – wraz z trzema działającymi już lokalizacjami na Słowacji – stworzą pierwszy ciąg transportowy dla elektrycznych ciężarówek na trasie od zespołu portowego Szczecin–Świnoujście, przez zachodnią Polskę, do Europy Środkowej.
Obok intensywnego rozwoju sieci publicznych ładowarek dla kierowców aut osobowych, GreenWay inwestuje w infrastrukturę dla transportu ciężkiego. Część najnowszych wielostanowiskowych hubów ładowania sieci jest wyposażana w stanowiska dla eHDV (electric Heavy-Duty Vehicle, czyli elektryczny pojazd ciężarowy/elektryczny pojazd ciężki). Pierwszy z nich został już uruchomiony, a kolejne zostaną otwarte jeszcze w tym roku.
– Chcemy, aby zarówno kierowcy samochodów osobowych, jak i ciężarowych mogli planować swoje podróże z pełnym spokojem. Stawiamy na dostępność i niezawodność, bo tylko wtedy elektromobilność – także w transporcie ciężkim – staje się realną i konkurencyjną alternatywą dla napędów spalinowych – mówi Rafał Czyżewski, GreenWay CEO.
Pierwsze stacje eHDV w sieci GreenWay
GreenWay udostępnił w sieci publicznej pierwsze lokalizacje dostosowane do ładowania eHDV, a kolejne są w przygotowaniu. Pierwszą z nich jest wielostanowiskowy hub ładowania w Grodkowie (BP Węzeł Brzeg Młodoszowice, przy trasie A4), oferujący ciężarówkom 2 punkty o mocy do 400 kW i wyposażony w infrastrukturę manewrową umożliwiającą swobodny wjazd i wyjazd zestawów ciężarowych.
Operator przygotowuje kolejne lokalizacje ze stanowiskami eHDV. W Kątach Wrocławskich powstaje hub ze stacją o mocy 400 kW wyposażony w 2 stanowiska dla ciężarówek i pełną infrastrukturę manewrową. Jego otwarcie planowane jest na poczatek grudnia 2025 r. W tym samym terminie ruszy również hub w Świnoujściu, wyposażony w 2 stanowiska eHDV i przestrzeń manewrową.
Równolegle GreenWay rozwija infrastrukturę eHDV w Słowacji, gdzie działają już trzy obiekty – w tym m.in. Senec i Żylina.
W 2026 roku GreenWay planuje uruchomić w Polsce kolejne stacje przystosowane do ładowania elektrycznych ciężarówek, zlokalizowane przy głównych trasach tranzytowych, w tym m.in. wzdłuż korytarzy A2, A4 i S3 tak, aby zapewnić ciągłość zeroemisyjnych przejazdów na najważniejszych kierunkach transportowych.
Infrastruktura heavy-duty dla przemysłu i logistyki
GreenWay rozwija także infrastrukturę ładowania przeznaczoną dla przemysłu i dużych flot, czego przykładem są dwa projekty o strategicznym znaczeniu. Współpraca z Holcim – jednym z największych producentów materiałów budowlanych w Europie – obejmuje budowę stacji ładowania dla ciężkiego sprzętu pracującego w ekstremalnych warunkach – w kopalniach, zakładach przemiału, cementowniach i portach. Do tej pory uruchomiono infrastrukturę w czterech lokalizacjach o łącznej mocy 1,3 MW, która docelowo wzrośnie do około 3 MW, a stacje – montowane w kontenerach odpornych na pył, wyposażone w chłodzenie cieczą, przygotowane są do obsługi maszyn o masie nawet 100 ton.
Równolegle GreenWay realizuje projekt dla Scanii, obejmujący flotową infrastrukturę na Słowacji, w Czechach i na Węgrzech. W jego ramach powstały pierwsze stacje wysokiej mocy, w tym instalacje 400 kW w Senci i Żylinie przeznaczone do szybkiego ładowania elektrycznych ciężarówek. Całość została zaprojektowana jako jednolity, transgraniczny system z centralnym zarządzaniem, monitoringiem i pełnym wsparciem operacyjnym.
– Transformacja energetyczna obejmuje kolejne obszary transportu. Dlatego w GreenWay rozwijamy kompetencje i zaplecze techniczne, które pozwalają nam dostarczać realną wartość tam, gdzie zmiana przynosi największy efekt. Chcemy być partnerem dla firm przemysłowych i operatorów transportu ciężkiego, którzy decydują się na elektryfikację i potrzebują infrastruktury dopasowanej do ich skali oraz warunków pracy – Rafał Czyżewski, GreenWay CEO.