- Fujitsu aktywnie odpowiada na zagrożenia wynikające z wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w biznesie.
- Nowe międzynarodowe konsorcjum Frontria zrzesza ponad 50 globalnych organizacji w celu wspólnego stawienia czoła narastającym wyzwaniom związanym z dezinformacją generowaną przez AI, rozpowszechnianiem błędnych informacji oraz zapewnieniem zgodności z regulacjami prawnymi.
Globalna współpraca na rzecz zaufanej cyfrowej przyszłości
Choć generatywna sztuczna inteligencja oferuje ogromne korzyści w obszarze biznesu, niesie ze sobą również poważne ryzyka: rozprzestrzenianie dezinformacji, podatności systemów AI na cyberzagrożenia oraz wymaga pilnej potrzeby zapewniania zgodności z regulacjami prawnymi (np. EU AI Act). Firmy stają więc w obliczu ryzyk finansowych wynikających z braku zgodności z przepisami i cyberataków, co wymaga wspólnego, wielosektorowego i strategicznego podejścia.
Frontria stawia czoła tym wyzwaniom, koncentrując się na budowaniu i wykorzystaniu kompetencji dla przeciwdziałania dezinformacji, wiarygodności i bezpieczeństwa AI, napędzaniu postępu technologicznego dzięki wiedzy branżowej oraz wspieraniu innowacyjnych aplikacji i modeli biznesowych.
Inicjatywa ta ma budować zdrowe i odporne społeczeństwo cyfrowe poprzez łączenie najnowocześniejszych technologii i wiedzy eksperckiej, co pozwoli na zwiększenie rzetelności informacji oraz zapewnienie wiarygodności i bezpieczeństwa systemów AI.
Frontria będzie funkcjonować jako dynamiczna platforma, umożliwiająca organizacjom członkowskim wymianę zasobów technologicznych, identyfikację wyzwań, definiowanie potrzeb oraz wspólne dążenie do ograniczania ryzyka i opracowywania przełomowych rozwiązań w skali globalnej. Konsorcjum Frontria ma możliwie sprawnie tworzyć konkretne aplikacje i usługi cyfrowe. Poprzez sprawną wymianę informacji o wdrożeniach (use cases), inicjatywa ma dążyć do promowania adopcji rozwiązań opartych na własności intelektualnej, które zwiększają niezawodność i bezpieczeństwo technologii AI oraz przeciwdziałają dezinformacji.
W roku obrotowym 2025 konsorcjum rozpocznie działalność przy udziale organizacji i firm z Japonii, Europy, Ameryki Północnej, Indii, Australii oraz innych regionów świata. Frontria nawiąże współpracę z podmiotami z różnych branż na całym świecie, aby zwiększyć zasięg konsorcjum i stworzyć nowe scenariusze zastosowań w sektorach takich jak finanse, ubezpieczenia, media, rozrywka, prawo oraz branża AI. Do końca roku obrotowego 2026 konsorcjum planuje zrzeszać ponad 100 organizacji z całego świata i wygenerowanie licznych przypadków zastosowania biznesowego dla AI.
Frontria zbuduje globalną społeczność skupioną wokół tzw. „puli technologicznej” (technology pool), jednocząc partnerów innowacyjnych, dostawców własności intelektualnej, dostawców danych, partnerów inżynieryjnych oraz huby wiedzy i technologii. Tak zbudowane środowisko współpracy będzie sprzyjać powstawaniu nowych pomysłów i rozwiązań.
Poprzez promowanie współpracy, Frontria będzie udoskonalać istniejące technologie, generować nowe pomysły i scenariusze (use cases), wykorzystywać własność intelektualną i dane, wspierać rozwój aplikacji oraz napędzać ekspansję rynkową, tworząc możliwości monetyzacji przy jednoczesnym rozwiązywaniu kluczowych problemów społecznych i zwiększaniu wartości organizacji.
Początkowo część podmiotów zrzeszonych w konsorcjum skupi się na środkach zwalczania dezinformacji, wiarygodności AI oraz bezpieczeństwie AI, podczas gdy inne grupy robocze zajmą się udoskonalaniem technologii i tworzeniem konkretnych aplikacji. Społeczność deweloperska przyspieszy również rozwój kluczowych technologii poprzez dzielenie się wiedzą i organizację konkursów.
Co ważne, za pośrednictwem Frontria, Fujitsu zapewni organizacjom członkowskim próbny dostęp do swoich kluczowych technologii AI w zakresie przeciwdziałania dezinformacji, wiarygodności AI (w tym aspektów bezstronności/sprawiedliwości) oraz bezpieczeństwa AI (np. wykrywanie fałszerstw w celu zapobiegania oszustwom).