poniedziałek, 23 czerwca, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Cyfryzacja przyspiesza – firmy rozpoczęły wdrażanie AI, ale bez strategii

    Zobacz również

    Już ponad 80% firm w Polsce jest w fazie wdrażania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI), a 95% korzysta z usług chmurowych – wynika z czwartej edycji raportu „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”, przygotowanego przez KPMG w Polsce we współpracy z Microsoft. Główny wskaźnik transformacji cyfrowej wzrósł do 5,5 pkt na dziesięciostopniowej skali, co oznacza poprawę o 0,4 pkt w porównaniu z rokiem ubiegłym. Największy postęp dotyczy implementacji technologii i potencjału do transformacji cyfrowej, ale w obszarze strategii cyfryzacji odnotowano spory spadek. Jednocześnie, mimo wzrostu liczby firm posiadających zespół ds. cyberbezpieczeństwa, tylko 40% liderów uważa, że ich organizacja jest wystarczająco chroniona przed cyfrowymi zagrożeniami.

    - Reklama -

    Firmy inwestują w technologię, ale brakuje im strategicznego kompasu
    Wskaźnik główny „Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu” osiągnął w 2025 roku poziom 5,5 pkt, rosnąc drugi rok z rzędu. Implementacja technologii uzyskała najwyższy wynik – 6,7 pkt, a potencjał do transformacji – 6,3 pkt. Cyberbezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem oceniono na 5,9 pkt. Jedynym obszarem z wynikiem niższym niż przed rokiem okazała się strategia cyfryzacji, która spadła z 4,3 do 2,9 pkt – mimo że 56% firm, które nie posiadają formalnego dokumentu strategii deklaruje plany jego opracowania w nadchodzących miesiącach.

    Brak spójnego podejścia strategicznego przekłada się także na decyzje budżetowe i kadrowe – 27% firm planuje ograniczenie nakładów na cyfryzację, a 23% deklaruje redukcję zatrudnienia w tym obszarze. Co istotne, duże firmy nadal wypadają lepiej – ich wskaźnik główny wyniósł 5,8 pkt, podczas gdy sektor MŚP osiągnął wynik 5,3 pkt. Choć dysproporcje nadal istnieją, z roku na rok maleją – mniejsze firmy coraz lepiej przyswajają nowe technologie pomimo ograniczonych zasobów.

    – W tegorocznej edycji badania KPMG przedsiębiorstwa uzyskały wyższe niż w innych obszarach wyniki w zakresie implementacji technologii. Niewiele niższy rezultat otrzymał potencjał firm do dalszej transformacji cyfrowej. Najgorzej wypadł jednak obszar strategii transformacji, który jako jedyny odnotował spadek aż o 1,4 pkt. osiągając 2,9 pkt w dziesięciostopniowej skali. To pokazuje, że firmy działające w Polsce koncentrują się na realizacji technologicznych inicjatyw, natomiast relatywnie mniej uwagi poświęcają etapowi planowania strategicznego – mówi Radosław Kowalski, Partner, Szef Zespołu Data&Cloud w KPMG w Polsce, Microsoft Alliance CEE Leader


    Sztuczna inteligencja ostrożnie wchodzi do firm
    Aż 82% firm biorących udział w badaniu KPMG przygotowanym w partnerstwie z Microsoft zadeklarowało, że w jakimkolwiek stopniu rozpoczęło wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI), podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 28%. Można odnieść wrażenie, że firmy chcą, aby widoczna była choćby najmniejsza ich aktywność w tym obszarze. Ponad połowa wdrożeń AI ma obecnie charakter ograniczony, ale dane wyraźnie wskazują na szybki postęp adaptacji – firmy chętnie testują rozwiązania i szukają takich, które rzeczywiście przyniosą największą wartość dodaną.

    Najczęściej wykorzystuje się AI w obszarach marketingu i obsłudze klienta. Wśród głównych korzyści biznesowych związanych z wdrażaniem sztucznej inteligencji firmy wskazują nowe możliwości personalizacji produktów i usług (40% wskazań), optymalizację kosztów dzięki automatyzacji procesów (38%) i zwiększenie precyzji prognoz i analiz (34%). Po drugiej stronie są wyzwania, które firmy napotykają wdrażając rozwiązania oparte na AI. Do kluczowych barier należą problemy z bezpieczeństwem i prywatnością danych (46%), trudności z integracją z istniejącą infrastrukturą (39%) oraz trudności z akceptacją nowych technologii przez pracowników (34%) i brak odpowiednich kompetencji w zespole (30%).

    – Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki przedsiębiorstwa analizują dane, projektują usługi, personalizują ofertę czy obsługują klientów. Firmy, które już dziś integrują AI w swoich modelach operacyjnych – od łańcuchów dostaw po sprzedaż – zyskują przewagę, której nie sposób szybko odrobić. Transformacja cyfrowa to proces wymagający integracji nowych technologii z istniejącymi strukturami organizacyjnymi. Sukces w tej dziedzinie wymaga nie tylko odpowiednich narzędzi, ale także gotowości do nauki i adaptacji wśród pracowników oraz menedżerów – mówi Rafał Albin, Dyrektor odpowiedzialny za kanał partnerski, Microsoft w Polsce.


    Technologia wyprzedza strategię
    Sztuczna inteligencja staje się nowym standardem w cyfrowym krajobrazie biznesu w Polsce. Wiele firm wdraża ją na próbę – często bez wcześniejszych analiz opłacalności czy oceny ryzyka.

    Odsetek przedsiębiorstw deklarujących jakikolwiek stopień implementacji wzrósł niemal trzykrotnie w porównaniu z poprzednim rokiem – z 28% do 82%. Można odnieść wrażenie, że firmy chcą, aby widoczna była choćby najmniejsza ich aktywność w tym obszarze. Ponad połowa wdrożeń AI ma obecnie charakter ograniczony, ale dane wyraźnie wskazują na szybki postęp adaptacji – firmy chętnie testują rozwiązania i szukają takich, które rzeczywiście przyniosą największą wartość dodaną. W kolejnej edycji badania będziemy mogli przekonać się, czy adaptacja przebiegła sprawnie – podkreśla Radosław Kowalski, Partner, Szef Zespołu Data&Cloud w KPMG w Polsce, Microsoft Alliance CEE Leader.


    Pomimo kroków podjętych w stronę zorganizowanego wdrażania AI, mniej niż połowa firm (43%), które już korzystają ze sztucznej inteligencji, posiada sformalizowaną ścieżkę implementacji, np. w formie strategii i polityki. Ponadto mimo pozytywnych doświadczeń, tylko nieliczne firmy potrafią rzetelnie mierzyć efektywność wdrożeń w zakresie AI.

    Nie ma transformacji cyfrowej bez sztucznej inteligencji. Technologie chmurowe oraz cyberbezpieczeństwo są niezbędne, ale to sztuczna inteligencja wyznacza dziś kierunek rozwoju. Inwestycje w AI to już nie przewidywanie przyszłości – to budowanie jej w czasie rzeczywistym. Firmy, które chcą być liderami swoich branż, powinny nie tylko korzystać z AI – powinny uczynić ją częścią swojej strategii – dodaje Rafał Albin, Dyrektor odpowiedzialny za kanał partnerski, Microsoft w Polsce.


    Chmura powszechna jak nigdy dotąd
    Z rozwiązań chmurowych korzysta już 95% firm w Polsce – to wzrost o 24 p.p. w ciągu roku. Chmura wspiera nie tylko operacje IT, ale jest też podstawą wdrażania zaawansowanych technologii – w tym AI – i umożliwia elastyczne skalowanie działań. Wciąż jednak potrzebna jest edukacja w zakresie rozwiązań chmurowych, o czym świadczyć mogą obawy przedsiębiorstw – 1/3 wskazuje na ryzyko naruszenia bezpieczeństwa informacji oraz przerwy w dostępności usług.

    Cyberbezpieczeństwo: więcej struktur, ale rosną też obawy
    Pomimo że 56% firm ma już wydzielony zespół ds. cyberbezpieczeństwa (wzrost o 16 p.p. r/r), tylko 40% liderów uważa, że ich firma jest wystarczająco chroniona przed cyberzagrożeniami. To spadek aż o 17 p.p. w porównaniu z poprzednim rokiem. Jednocześnie trzykrotnie wzrósł odsetek respondentów, którzy określili poziom zabezpieczeń swojej organizacji jako mały. To pokazuje, że sama obecność struktur nie wystarczy – potrzebne są inwestycje w ludzi, procedury i kulturę bezpieczeństwa.

    Kompetencje cyfrowe priorytetem
    Ponad połowa firm (54%) deklaruje, że w najbliższych miesiącach zamierza intensywnie rozwijać kompetencje cyfrowe swoich pracowników. Przedsiębiorstwa, które inwestują równolegle w technologie i ludzi, osiągają wyższe wyniki w obszarze potencjału do transformacji, implementacji technologii oraz cyberbezpieczeństwa i zarządzania ryzykiem. W warunkach szybkiego rozwoju AI i chmury to właśnie kapitał ludzki może przesądzić o sukcesie cyfrowej zmiany.

    ŹródłoMicrosoft
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Mobilny internet 5G bez limitu w Netii

    Netia wprowadziła zmiany do swojej oferty mobilnego dostępu do internetu na sieci 5G Ultra (prędkość nawet do 1 Gb/s)....