Przedstawiciele Banku Pekao wzięli udział w Impact 2025 – jednym z najważniejszych wydarzeń technologiczno -gospodarczych w Europie Środkowo – Wschodniej. Sztuczna inteligencja w bankowości, transformacja cyfrowa, dane w służbie klienta i zaufanie jako warunek skuteczności nowoczesnych usług – to tematy, które dominowały w wystąpieniach ekspertów banku podczas konferencji w Poznaniu.
Uczestnicy wydarzenia dyskutowali o wyzwaniach stojących przed sektorem bankowym w kontekście dynamicznych zmian technologicznych, rosnących oczekiwań klientów i potrzeby tworzenia zrównoważonych modeli wzrostu.
Temat współpracy człowieka z AI pojawiał się w wielu rozmowach. Jak podkreślał Marcin Zygmanowski, wiceprezes Banku Pekao nadzorujący Pion Technologii i Operacji, właściwie zaprojektowane rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji nie powinny wypierać ludzi, ale wspierać ich kompetencje. – Współpraca człowieka z AI nie oznacza rywalizacji. To partnerstwo, które – jeśli dobrze zaprojektowane – może przynieść ogromną wartość. Pozwoli na zwiększenie efektywności pracowników i przekierowanie ich do zadań bardziej ambitnych. Zgodnie z naszą strategią 2025–2027 będziemy budować centrum kompetencji AI jako ważny element cyfrowego rozwoju i doskonałości – mówił.
Podczas tegorocznego Impactu dużo uwagi poświęcono również skutecznej transformacji cyfrowej w dużych organizacjach. Błażej Szczecki, wiceprezes Banku Pekao nadzorujący Pion Bankowości Detalicznej i Prywatnej, wskazywał, że to właśnie sztuczna inteligencja – w szczególności jej zastosowanie w automatyzacji i personalizacji procesów – stanowi obecnie kluczowy impuls do zmian w sektorze. – Jeśli miałbym wskazać jedną technologię, która w największym stopniu napędza transformację cyfrową w Pekao, byłaby to sztuczna inteligencja – a konkretnie AI wspierająca automatyzację i personalizację obsługi klienta – zaznaczył.
Zaufanie jako fundament wdrażania usług cyfrowych pojawiło się także w kontekście rozwoju funkcji dodatkowych w aplikacjach bankowych. Wiceprezes podkreślał, że skuteczne rozwiązania nie muszą być liczne – powinny być trafnie zaprojektowane. Zwrócił uwagę, że dalszy rozwój aplikacji bankowej mobilnej koncentruje się na trzech elementach: budowaniu doświadczeń omnikanałowych, integracji bankowości konwersacyjnej oraz uproszczeniu poruszania się i realizacji procesów w aplikacji.
Z kolei Marcin Gadomski, wiceprezes Banku Pekao nadzorujący Pion Zarządzania Ryzykami, zwracał uwagę na konieczność świadomego wdrażania AI w obszarach operacyjnych i ryzyka. Jak podkreślał, sama technologia nie wystarczy – potrzebne jest zrozumienie zasad jej działania. – Przy wdrażaniu AI warto jest rozumieć podstawy teoretyczne działania modelu, aby ocenić, czy to właściwy use case dla AI – mówił.
Nie zabrakło również wątków związanych z danymi i ich rolą w budowaniu długofalowej wartości klienta. Dagmara Wojnar, wiceprezes Banku Pekao nadzorująca Pion Finansowy, zaznaczyła, że nawet najbardziej zaawansowane narzędzia analityczne nie zastąpią odpowiedzialności i empatii. – Zaufanie to waluta przyszłości. Nawet najlepszy algorytm nie zbuduje relacji i lojalności klienta, a wręcz może przyczynić się do ich utraty. Sztuczna inteligencja bez inteligencji emocjonalnej jest jak mapa, której nie umiemy użyć. W bankowości przyszłości maszyna i rozum wspierają człowieka i serce – wskazywała.
Bank Pekao aktywnie angażuje się w rozwój odpowiedzialnej, nowoczesnej bankowości, która łączy innowacyjność technologiczną z realnym zrozumieniem potrzeb klientów i rynku. Potwierdzają to również wypowiedzi bankowych ekspertów podczas tegorocznej edycji konferencji Impact 2025.