środa, 30 lipca, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Badanie EY: Polscy przedsiębiorcy regionalnym liderem we wdrażaniu sztucznej inteligencji

    Zobacz również

    • Tylko 18% badanych przedsiębiorców w Polsce nie inwestuje w sztuczną inteligencję, wykazując się największą otwartością na AI w regionie Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej, gdzie ten odsetek wynosi 43%.
    • Tempo inwestycji jest definiowane przez niepewność gospodarczą. Jednak w Polsce jest ona znacznie niższa (46%) niż w regionie (58%).
    • Rośnie obawa co do stabilności legislacyjnej – brak jasnych regulacji obejmujących AI sugerowało 37% respondentów.
    • Badanie EY – Barometr Przedsiębiorczości 2025 – to efekt rozmów z przedsiębiorcami z 16 krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej, w tym z Polski. Celem była próba oceny stanu przedsiębiorczości w regionie, również w zakresie innowacyjności. Okazało się, że polscy przedsiębiorcy są liderami w korzystaniu z cyfrowych narzędzi, w tym z obszaru sztucznej inteligencji.

    Innowacyjność wspierana AI polegała przede wszystkim na zmianie lub ulepszaniu produktów i usług. Prawie połowa respondentów uważała, że cyfryzacja pozwoli poprawić bieżące funkcjonowanie organizacji. Jednocześnie nasz kraj zdecydowanie przoduje w regionie, jeśli chodzi o otwartość na tę technologię. Podczas gdy 56% przedsiębiorców w Polsce zainwestowało do 100 tys. dolarów w AI, w pozostałych krajach badanej części Europy 43% nie podjęło żadnych działań obejmujących sztuczną inteligencję. Dla porównania w Polsce ten odsetek wynosi tylko 18%.

    - Reklama -

    Tempo inwestycji było spowalniane przez ryzyko gospodarcze i niepewność. W tym zakresie Polska okazała jednak stabilniejsza (46% wskazań) niż reszta regionu (58%). Respondenci narzekali przede wszystkim na wysokie stopy procentowe i niekorzystne warunki kredytowe (36% w Polsce i 24% regionalnych). Badana część Europy miała większe niż Polacy problemy z dostępem do funduszy (41% vs. 28%), a bezpieczeństwo finansowe stało się poważnym wyzwaniem przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.

    Polacy najczęściej korzystali z AI do analizowania danych (44%), a niemal połowa respondentów (46%) spodziewała się znacznej poprawy wydajności i produktywności dzięki zastosowaniu AI. Dodatkowo Polacy zdecydowanie częściej niż reszta regionu inwestowali w usprawnienia działań marketingowych czy sprzedaży online (63% vs 52%).

    – Mniejsze przedsiębiorstwa często mają ograniczone zasoby, więc tworzenie aplikacji AI we własnym zakresie sprawia im trudności, także z powodu koniecznych inwestycji w infrastrukturę i zespoły. Mogą jednak dostosowywać do swoich wymagań już dostępne rozwiązania i platformy, co znacząco skraca czas i zmniejsza początkowe nakłady. Niezależnie od przyjętego rozwiązania zawsze ze szczególna uwagą należy traktować kwestie ochroną danych firmy, gdyż stosowanie rozwiązań AI otwiera nowe obszary podatności na cyberataki.– uważa Bartosz Pacuszka, Partner EY Polska, Lider Zespołu AI Technology.

    Przedsiębiorcy wskazywali, że sztuczna inteligencja niesie za sobą ryzyko związane z ochroną prywatności (41%), a brak jasnych regulacji obejmujących AI sugerowało 37% respondentów. Zdaniem polskich firm potrzebne są ramy prawne, które dadzą im poczucie bezpieczeństwa i zapewnią wprowadzanie odpowiedzialnego AI do operacji biznesowych.

    – Wdrożenie sztucznej inteligencji w organizacji to nie tylko wyzwanie technologiczne, ale także prawne. Debata na temat zmian legislacyjnych na poziomie krajowym i europejskim, w tym regulacji związanych z AI ACT, rozwija się równie dynamicznie, jak prace nad nowymi innowacjami. Mimo to, technologia wciąż wyprzedza regulacje, co stawia przed działami prawnymi istotną odpowiedzialność. Już teraz muszą one rekomendować wprowadzenie wewnętrznych rozwiązań w przedsiębiorstwach, podczas gdy dyskusje na ten temat dopiero się toczą. W kontekście AI ACT, organizacje powinny być proaktywne w dostosowywaniu swoich strategii do nadchodzących regulacji, aby zapewnić zgodność i minimalizować ryzyko prawne – dodaje Justyna Wilczyńska-Baraniak, Partnerka EY, Liderka Zespołu Prawa Własności Intelektualnej, Technologii i Danych Osobowych w Kancelarii EY Law.

    ŹródłoEY
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Bank Millennium w 2 kw. 2025 r. – dobre wyniki finansowe i operacyjne

    Grupa Kapitałowa Banku Millennium S.A. wypracowała w drugim kwartale 2025 r. zysk netto w wysokości 331 mln zł oraz...